-
-
חיפוש מתקדם
לחיפוש מדוייק: הוסף "מרכאות" לפני מילות החיפוש!

מדורים אקטואליים:

 

 

 

 

הפוך לדף הבית

  הוסף למועדפים

 
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
1999 אורחים

ויצא

אין לשנות מן המנהג המקובל כפי התיגאן שהטפחא בתיבת אעשרנו, ולא בתיבת עשר.

    
"ומכל האמור נראה לענ"ד כי אין לשנות המנהג, שעושים הטפחא בתיבת אעשרנו. אך אם קרא הקורא בהיפך, אין צריך לגעור בו". מתוך ספר נפלאות מתורתך למרן הגאון רבינו יצחק רצאבי שליט"א פוסק עדת תימן, על חומש בראשית, שעודנו בכתובים.
מספר צפיות:5848
כ"ז כסליו ה'תשפ''ב

שאלה בעניין טעמי תיבות 'עשר אעשרנו' [פרשת ויצא]

    
מספר צפיות:8546
כ"ז כסליו ה'תשפ''ב
וַתִּקְרָא שְׁמוֹ יִשָּׂשכָר [ויצא]

וַתִּקְרָא שְׁמוֹ יִשָּׂשכָר [ויצא]

    
הבנת דברי הרמב"ם באיגרת תימן כי אין בכל העולם מחלוקת באותיות התורה או במלים, התייחסות לתיבת "אמתה" ותיבת "יששכר". מה הסיבה שבשם יששכר, כתוב שתי שיני"ן, וקוראים רק אחד? מתוך "שערי יצחק" השיעור השבועי מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א – פוסק עדת תימן, מוצש"ק ויקהל התשע"ד
מספר צפיות:3064
י' כסליו ה'תשפ''א
מֵתָ֥ה אָנֹֽכִי [ויצא]

מֵתָ֥ה אָנֹֽכִי [ויצא]

    
"להלכה למעשה, רוב הפוסקים אומרים, כי ההבדל בין מלעיל למלרע, הוא אכן מעכב. כגון במלים 'באה', 'מתה'. הרי ישנו הבדל, בין מֵתָ֥ה אָנֹֽכִי [בראשית ל', א'] מלרע, לבין 'מתה' מלעיל. וכן במלים 'ושמעתי', 'והצלתי', 'והעתרתי', 'והסתרתי', 'והאבדתי', 'ואהבת'. לצערינו, יש טועים בקרית שמע, במקום להגיד 'ואהבת' מלרע, הם אומרים 'ואהבת' מלעיל..." מתוך "שערי יצחק" השיעור השבועי מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א – פוסק עדת תימן, מוצש"ק בראשית התשע"ה
מספר צפיות:3327
י' כסליו ה'תשפ''א
הַיְדַעְתֶּם אֶת לָבָן בֶּן נָחוֹר [ויצא]

הַיְדַעְתֶּם אֶת לָבָן בֶּן נָחוֹר [ויצא]

    
שאלה מהקהל: בפסוק הַיְדַעְתֶּם אֶת לָבָן בֶּן נָחוֹר [בראשית כ"ט, ה'], האם התרגום הוא 'היְדעתון', בשוא נע תחת האות יו"ד, או בשוא נח ?מתוך חלק השו"ת שבסוף "שערי יצחק" השיעור השבועי מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א – פוסק עדת תימן, מוצש"ק ויצא התשע"ו
מספר צפיות:2671
י' כסליו ה'תשפ''א
וְרָחֵ֣ל׀ בָּ֗אָה עִם־הַצֹּאן֙ אֲשֶׁ֣ר לְאָבִ֔יהָ [ויצא]

וְרָחֵ֣ל׀ בָּ֗אָה עִם־הַצֹּאן֙ אֲשֶׁ֣ר לְאָבִ֔יהָ [ויצא]

    
התייחסות מרן שליט"א ל"ערכה להלכות צניעות" לנשים ודחיית דברים הכתובים בה, כגון בעניין חצאית ובישום. ובעניין פאה נכרית של זמנינו. מתוך "שערי יצחק" השיעור השבועי מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א – פוסק עדת תימן, שנמסר במוצש"ק מקץ התשע"ה
מספר צפיות:2780
י' כסליו ה'תשפ''א
אָכֵן יֵשׁ יְ"יָ בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי [ויצא]

אָכֵן יֵשׁ יְ"יָ בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי [ויצא]

    
"האמת היא, לפי עניות דעתי, היה יותר טוב להזכיר פסוק אחר. אינני יודע מדוע הוא אמר את הפסוק 'אין זה כי אם בית אלהים', שם לא כתוב שֵׁם הוי"ה, עדיף ונכון היה לומר פסוק אחר, אָכֵן יֵשׁ יְ"יָ בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי [בראשית כ"ח, ט"ז]. הפסוק הזה, זה יותר טוב, כי יש בו שם הוי"ה, וזה מה שנתגלה. וכעת, ישנו פירוש חדש בפסוק. לא שיעקב אבינו נתכווין לכך, אבל זה רמוז בתורה. אכן יש הוי"ה במקום הזה, ואנכי לא ידעתי..."
מספר צפיות:2795
י' כסליו ה'תשפ''א
מַה פִּשְׁעִי מַה חַטָּאתִי כִּי דָלַקְתָּ אַחֲרָי [ויצא]

מַה פִּשְׁעִי מַה חַטָּאתִי כִּי דָלַקְתָּ אַחֲרָי [ויצא]

    
וכדומה דיברנו על כך בזמנו [שיעור מוצש"ק נח ה'תשע"ח], הבאנו את מה שכתב הרה"ג נתנאל אלשיך שליט"א בהקדמתו לתאג תורת אבות, על אביו מהר"י אלשיך זצוק"ל, והוא כותב בזה"ל, "מלבד ההטעמה בטעמים מסויימים שכתבתי לעיל שא"מ זלה"ה היה מטעים בהם, היה עוד מטעים לפי התוכן, אם זוהי שאלה, ואם זוהי תשובה, או אם זוהי תוכחה, וכגון הוכחת יעקב ללבן בסוף פרשת ויצא באמרו 'מה פשעי מה חטאתי' וכדומה". אפשר להגיד, מַה פִּשְׁעִי מַה חַטָּאתִי כִּי דָלַקְתָּ אַחֲרָי [בראשית ל"א, ל"ו], בקריאה רגילה, ואפשר לומר זאת בניגון, שאתה מרגיש את הדבר [מרן שליט"א מדגים זאת]. "ואמר שכך שמע בשם אביו כמוהר"ר נתנאל", [מרן שליט"א פונה לנכדו ה"ה נתנאל הי"ו בן הרה"ג משה שליט"א: אתה שומע? גם אתה תמשיך בכך. אתה נקרא על שמו], "שיש לקרוא ההטעמה לפי התוכן, ולא כל הקריאה באותה נעימה, כך שאדם חי ומרגיש את הדברים".
מספר צפיות:2644
י' כסליו ה'תשפ''א
"ויעקב הלך לדרכו..." (ויצא)

"ויעקב הלך לדרכו..." (ויצא)

         
להאזנה! מדוע לפי מנהג ק"ק תימן, לא חותמים בברכה בשם ומלכות את תפילת הדרך? מתוך שו"ת ויאמר יצחק למרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט" - פוסק עדת תימןא. וכן עניין ברכת הגומל להולכי דרכים, לנוסעים ברכב ולטסים באוירון, מתוך השיעור השבועי שנמסר במוצש"ק ויחי, שנת התש"ע
מספר צפיות:26494
ז' כסליו ה'תש"פ
הלכות נדרים ושבועות

הלכות נדרים ושבועות

    
נאמר בפרשתנו (ויצא) "וידר יעקב נדר לאמר, אם יהיה אלהים עמדי ושמרנו בדרך וכו". מצורף "הלכות נדרים ושבועות" מתוך הספר שלחן ערוך המקוצר (חלק תורה ומצוות סימן קס"ח) למרן הגאון רבינו יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן
מספר צפיות:10639
ז' כסליו ה'תש"פ
"והנה רחל בתו באה עם הצאן" (ויצא)

"והנה רחל בתו באה עם הצאן" (ויצא)

  9:10 דק'  9:10 דק'
מדוע לא היתה רחל מאחורי הצאן כמו כל רועה? כמה צריך להיות אורך החצאית לנשים ובנות? האם מותר שייראו הברכיים? והאם מותר ללכת עם חצאית ארוכה מאד (חצאית "מטאטא")? מתוך השיעור השבועי של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, שנמסר במוצש"ק וישלח, שנת ה'תשע"א
מספר צפיות:29177
ו' כסליו ה'תש"פ
"מה נורא המקום הזה..." (ויצא)

"מה נורא המקום הזה..." (ויצא)

  6:15 דק'  6:15 דק'
דין איסור 'שיחת חולין' בחזרת הש"צ, ודין איסור 'שיחה בטלה' בבית הכנסת - ומה ההבדלים ההלכתיים שבין שני המושגים הנ"ל. מתוך השיעור השבועי של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, שנמסר במוצש"ק חיי שרה, שנת ה'תשע"א
מספר צפיות:29292
ה' כסליו ה'תש"פ
האם נהגו בקהילותינו להינשא לפי הסדר?

האם נהגו בקהילותינו להינשא לפי הסדר?

    
"שאלו, למה אצלנו לא נוהגים להקפיד בנישואין הילדים ללכת לפי הסדר. דהיינו, אם יש שני אחים, קטן וגדול, לא מקפידים אם יתחתן הקטן לפני הגדול. אצל לבן הארמי כתוב (פרשת ויצא) "לא יעשה כן במקומנו לתת הצעירה לפני הבכירה..." מתוך "שערי יצחק" למרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן
מספר צפיות:7968
ד' כסליו ה'תש"פ
הלכות נישואי שתי נשים (ויצא)

הלכות נישואי שתי נשים (ויצא)

    
"ופוק חזי מאן גוברא רבה הגר"א יחיד ומיוחד מגאוני אשכנז גופייהו, שאמר כי אם היה עולה בידו, היה מבטל תורה ותפילה ומסבב מעיר לעיר לבטל חרם דרבינו גרשום בעניין שתי נשים, כי בזה תהא התקרבות הגאולה..." מתוך הערות עיני יצחק על שלחן ערוך המקוצר למרן פוסק עדת תימן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א
מספר צפיות:16777
ד' כסליו ה'תש"פ
מנויים לחיים


 

 

הלכה יומית למייל שלך

המעוניינים לקבל "הלכה יומית" מתוך ספרי "שלחן ערוך המקוצר" ישיר לתיבת הדואר האלקטרונית מידי יום ביומו בלי נדר, נא לשלוח בקשת הצטרפות לתיבה: [email protected]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 

הודעה חשובה

על פי הוראת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א וגדולי התורה והפוסקים, השימוש באינטרנט הינו לצורך בלבד, ובחיבור לאינטרנט כשר ומבוקר. כל חיבור אחר מהוה סכנה רוחנית וחינוכית.

מצות טעמו וראו
מיני תבלין וקליות
מנויים לחיים
פעולת צדיק

שער האתר: עיטור מהרי"ץ זי"ע לשער הספר ביאור תפילה להר"ר יוסף ציאח זצ"ל. עיצוב האתר:  אי סטודיו 

©   כל הזכיות שמורות לאתר יד מהרי"ץ, נוסד בחודש מרחשון ה'תשע"א 5771 לבריאת העולם, ב'שכ"ב 2322 לשטרות, 2010 למניינם. האתר נצפה במיטבו בדפדפן אינטרנט - אקספלורר .
דואר אלקטרוני: [email protected]  טלפון ליצירת קשר: 050-4140741 פקס: 03-5358404

עבור לתוכן העמוד