| | | | | 3:20 דק' |
| | |
|
| | | | | 4:13 דק' |
| | |
|
| | | | | 19:35 דק' |
דין ברכת הרואה בתי ישראל ביישובן או ח"ו בחרבנן, ומה ההבדל בין הרואה בתי כנסיות ובתי מדרשות לבין הרואה בתי ישראל סתם | | |
|
| | | | | 7:20 דק' |
וכן ביאור עניין ההפרדה בכל שתי תיבות ב"אנא בכח" | | |
|
| | | | | 38:15 דק' |
שופר אחרי שופר או שופר אחרי טיפחא - היכן מקום ההפסקה? מהו "דחי"? האם הפסקה זו מבטלת את הרפיות של האות בתיבה הבאה? התייחסות לספר "יסוד הניקוד" ודבריו בעניין זה. | | |
|
| | | | | 7:30 דק' |
| | |
|
| | | | | 21:10 דק' |
| | |
|
| | | | | 7:20 דק' |
| | |
|
| | | | | 12:20 דק' |
| | |
|
| | | | | 12:51 דק' |
| | |
|
| | | | | 65 דק' |
ביאור שאלת הבן החכם בהגדה של פסח, ומה פשר התשובה שעונים לו "אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן"? מדוע החמירה תורה באיסור חמץ בפסח יותר משאר איסורים שבתורה? טעם האיסור באכילה ושתיה לאחר אכילת האפיקומן? ביעור חמץ רוחני, התרחקות ממידות רעות, ממכשירים טמאים המצויים בזמנינו, מדעות כוזבות והשקפה פסולה של כת הדרדעים הקוראים לעצמם רמב"מיסטים. עניין השתלשלות הוספת חומרות בהלכה דור אחר דור. | | |
|
| | | | | 1:30 דק' |
| | |
|
| | | | | 59:00 דק' |
שכחת התורה בעניין זה, לפעמים חומרא מביאה לידי קולא, הגדרת המושג אפייה בהלכה, ונפק"מ בזה. והאם צריך לומר 'לשם מצת מצוה' בעת עשיית המצות לפסח | | |
|
| | | | | 6:45 דק' |
| | |
|
| | | | | 7:10 דק' |
| | |
|
| | | | | 35:00 דק' |
חשיבות ההקפדה על כשרות המאכלים בפסח, דין חוזר וניעור והדין בספק ספיקא, והאם תימני יכול לסמוך על ההכשרים הספרדיים והאשכנזיים בפסח | | |
|
| | | | | 7:40 דק' |
| | |
|
| | | | | 13:20 דק' |
| | |
|
| | | | | 10:10 דק' |
| | |
|
| | | | | 3:50 דק' |
מדוע לא נהגו אצלינו שנישואי הילדים יהיה לפי סדר הולדתן? | | |
|
| | | | | 3:50 דק' |
| | |
|
| | | | | 14:30 דק' |
| | |
|
| | | | | 5:35 דק' |
| | |
|
| | | | | 15:46 דק' |
| | |
|
| | | | | 17:50 דק' |
מה ההבדל ביניהם? האם מותר לאכול עוגיות יין בפסח? מה המקור לאימרה שאומרות הנשים, שמי שאינה זהירה במצה, לא תשלים שנתה? ודין אשה בשתיית יין הבדלה | | |
|
| | | | | 5:00 דק' |
| | |
|
| | | | | 27:00 דק' |
| | |
|
| | | | | 7:00 דק' |
| | |
|
| | | | | 12:00 דק' |
במה הדבר מתבטא? במה לשמוח? האם נהגו אבותינו כן? ומדוע רבינו הרמב"ם ומרן השו"ע השמיטו דין זה? | | |
|
| | | | | 12:26 דק' |
| | |
|
| | | | | 65:00 דק' |
מדוע ישנם דברים שאיננו נוהגים בהם כפי שהעלה מהרי"ץ בחיבוריו, כגון במנהגי פורים המובאים בספר עץ חיים? מה הכלל בזה? מיהו מהרי"ץ ומה גדלותו? מתי לא משנים מנהג בעקבות דברי מהרי"ץ, ומתי מקבלים מנהג שכתב מהרי"ץ אפילו שהמנהג אינו קדמון? מי יכול לשנות או לבטל מנהג, או להנהיג אחרת מהמקובל? | | |
|
| | | | | 12:00 דק' |
| | |
|
| | | | | 50:26 דק' |
| | |
|
| | | | | 31:37 דק' |
| | |
|
| | | | | 36:00 דק' |
השלמה בעניין כתובות פסולות, וכתובות נוסח "תימני". האם ליל ששי נקרא 'במעלי שבא' לעניין כתובה, ולגבי ההכנות לשבת. שמות המשותפים לאיש ואשה וכתיבתם בכתובה, והאם שילת הוא איש או אשה. התקנת מסך וידיאו שיראו בו הנשים את החופה. האם ראוי לומר את הכינוי בחורה, או שיש בכך ניבול פה
| | |
|
| | | | | 16:55 דק' |
| | |
|
| | | | | 22:15 דק' |
| | |
|
| | | | | 24:40 דק' |
| | |
|
| | | | | 9:45 דק' |
| | |
|
| | | | | 12:00 דק' |
| | |
|
| | | | | 49:43 דק' |
| | |
|
| | | | | 24:50 דק' |
האם מותר לקחת מנגינות עגבים, ולחברם למלות קודש | | |
|
| | | | | 33:17 דק' |
| | |
|
| | | | | 11:00 דק' |
| | |
|
| | | | | 18:45 דק' |
| | |
|
| | | | | 17:45 דק' |
השלמה בעניין איסור שירי עגבים, מכתבים שקיבל מרן שליט"א בעניין זה, ושהנגיעה מעוורת עיני חכמים
| | |
|
| | | | | 13:40 דק' |
| | |
|
| | | | | 8:32 דק' |
| | |
|
| | | | | 23:10 דק' |
היכן מקום ההטעמה כשהיא במלעיל, מהם ה'געיות הקלות' והאם צריך לעשותן | | |
|
| | | | | 11:30 דק' |
| | |
|
| | | | | 10:25 דק' |
ביאור דברי הרש"ש בשיר בדיואן, והחילוק בין נוגנים למנגנים. האם מותר לנגן באורגן בזמנינו
| | |
|
| | | | | 17:25 דק' |
מה הדין באכל מקערה של חילבה המצוי בה שאריות מרק | | |
|
| | | | | 8:25 דק' |
| | |
|
| | | | | 74:00 דק' |
האם יש מושג "ניגון יהודי", מה ההבדל בשירי הדיואן בין שירים (נשוד) לשירות, ומהו תוושיח. מה טיבה של המוזיקה הכללית הקלוקלת שבדורינו ואיך התדרדרנו למצב זה. הגורמים לקלקול השירה התימנית בדור שעבר ותוצאותיהם כיום. לא כל אחד ראוי לקחת מנגינה טמאה ולקדשה. סיכום התשובות על שלשת השאלות בענייני מוזיקה שנשאלו בשיעור מוצש"ק ויחי ה'תשע"א
| | |
|
| | | | | 13:00 דק' |
שירה תימנית והאם יש הבדלי עדות בעניין שירי עגבים ומנגינות גוים. דעת מרן שליט"א על שירי גנאוי (שירי נשים) וריקוד דעסה
| | |
|
| | | | | 41:25 דק' |
ביאור תשובת הרמב"ם בעניין השירה והניגונים. גדר דין קול באשה ערוה, מה הדין באשה שלא מכירים, ודחיית דברי שו"ת יחוה דעת (חלק א')
| | |
|
| | | | | 27:30 דק' |
במה צריך לשמוח, ושהשמחה צורך הגוף. מי שאינו שמח במצוות מחפש את השמחה בדברים אסורים. מהרי"ץ בעץ חיים מדגיש לכל אורך פירושו מתי יש לשמוח ומתי לא
| | |
|
| | | | | 5:30 דק' |
| | |
|
| | | | | 2:52 דק' |
| | |
|
| | | | | 76:00 דק' |
| | |
|
| | | | | 46:00 דק' |
| | |
|
| | | | | 20:05 דק' |
האם מותר לאכול בע"ש או לפני צאת הכוכבים? האם מניחים תפילין במנחה? כולל שו"ת עם הציבור | | |
|
| | | | | 2:15 דק' |
| | |
|
| | | | | 10:40 דק' |
| | |
|
| | | | | 7:50 דק' |
כיצד רואים אנשים עוברים על איסורי כרת, ואינם נכרתים? | | |
|
| | | | | 19:30 דק' |
| | |
|
| | | | | 11:05 דק' |
| | |
|
| | | | | 11:35 דק' |
| | |
|
| | | | | 21:40 דק' |
| | |
|
| | | | | 25:20 דק' |
"כי כל אוכל חמץ ונכרתה הנפש ההיא מישראל" (בא), כיצד רואים אנשים העוברים על איסורי כרת ואינם נכרתים? | | |
|
| | | | | 18:00 דק' |
חומרת שכחת המסורת בעניין זה וכיוצ"ב | | |
|
| | | | | 33:05 דק' |
מהם תעניות שובבי"ם? האם חובה להתענות וכיצד ניתן לפדותם? | | |
|
| | | | | 19:20 דק' |
מדוע מנעו מאחר (אלישע בן אבויה) את התשובה, והלא אין דבר העומד בפני התשובה? | | |
|
| | | | | 14:00 דק' |
"ויאמר שלום לכם אל תיראו וגו' ויוצא אליהם את שמעון" (מקץ) רמז נפלא בפסוק זה על רשב"י, ומדוע נקרא רבי שמעון בר יוחאי ולא בן יוחאי | | |
|
| | | | | 15:00 דק' |
"ויאמר שלום לכם אל תיראו וגו' ויוצא אליהם את שמעון" (מקץ) רמז נפלא בפסוק זה על רשב"י, חשיבות לימוד ספר הזוהר, ומדוע נקרא רבי שמעון בר יוחאי ולא בן יוחאי? | | |
|
| | | | | 19:00 דק' |
| | |
|
| | | | | 14:11 דק' |
אם דילגו את ברכת "יוצר האדם" הראשונה, האם יצאו יד"ח ב"יוצר האדם" השנייה או שצריך לברכה שוב? | | |
|
| | | | | 15:45 דק' |
מי שלא בירך ברכת אשר יצר בברכות השחר, האם נפטר בברכת רופא חולים של שמונה עשרה, או שצריך לברכה שוב לאחר התפילה? | | |
|
| | | | | 10:40 דק' |
"ויאמר שלום לכם אל תיראו וגו' ויוצא אליהם את שמעון" (מקץ) רמז נפלא בפסוק זה על רשב"י, חשיבות לימוד ספר הזוהר והתייחסות לפירוש הסולם ופירוש מתוק מדבש | | |
|
| | | | | 16:03 דק' |
"שמה קברו את יצחק" (ויחי). כיצד יעקב אמר את שם אביו ללא תואר לפני? וכיצד מנהגינו בזה? | | |
|
| | | | | 17:18 דק' |
| | |
|
| | | | | 15:50 דק' |
האם נשים (לא מעוברות ומניקות) חייבות להתענות בד' צומות? והאם חייבים להתענות את תעניות שובבי"ם כמובא בספרים? | | |
|
| | | | | 5:25 דק' |
| | |
|
| | | | | 7:38 דק' |
האם 'יום הולדת' הוא מנהג ישראל או מנהג גויים? וגזירת היוונים על עם ישראל לעשות יום הולדת. | | |
|
| | | | | 4:23 דק' |
| | |
|
| | | | | 15:45 דק' |
| | |
|
| | | | | 10:13 דק' |
| | |
|
| | | | | 5:00 דק' |
| | |
|
| | | | | 9:35 דק' |
| | |
|
| | | | | 33:13 דק' |
והרחבה בדין שומע כעונה, ודין חציו באמירה וחציו בשמיעה | | |
|
| | | | | 4:13 דק' |
| | |
|
| | | | | 15:00 דק' |
| | |
|
| | | | | 10:38 דק' |
| | |
|
| | | | | 17:38 דק' |
| | |
|
| | | | | 25:00 דק' |
כולל שו"ת עם הציבור בענייני חנוכה | | |
|
| | | | | 12:16 דק' |
| | |
|
| | | | | 10:40 דק' |
| | |
|
| | | | | 30:06 דק' |
| | |
|
| | | | | 40:15 דק' |
| | |
|
| | | | | 22:38 דק' |
חידושו של הגר"ח קנייבסקי שליט"א בעניין זה, ותמיהת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א על חידוש זה. הרחבה בדין תוך כדי דיבור כדיבור | | |
|
| | | | | 22:20 דק' |
כיצד הצליחה יהודית לשכר את היווני ע"י גבינה? עניין אכילת מאכלי חלב בחנוכה. המקור לאכילת סופגניות בחנוכה. מה הברכה על סופגניה והאם יש צורך להחמיר לאוכלה בתוך הסעודה? | | |
|
| | | | | 20:00 דק' |
מדוע לא נזכרו במשנה ימי חנוכה? מהי מגילת תענית? מי חיברה ומי חיבר את מגילת בני חשמונאי? צרעת המינות שפסחה בתקופת בית שני וכת הצדוקים. מה הקשר בין פיוט "חד גדיא" לחנוכה? מה הקשר בין חנוכה לחנוכת המזבח? | | |
|
| | | | | 5:00 דק' |
דברי מהרי"ץ בעניין זה, ולאיזה רמב"ם בהלכות ברכות התכווין מהרי"ץ? דין עובר לעשייתן, ודין עניית אמן בסיום כמה ברכות סמוכות | | |
|
| | | | | 9:10 דק' |
"והנה רחל בתו באה עם הצאן" (ויצא) מדוע לא היתה רחל מאחורי הצאן כמו כל רועה? | | |
|
| | | | | 6:40 דק' |
| | |
|
| | | | | 26:07 דק' |
לימוד והבנת מעשה יהודית המופיע בסוף ספר שמן למאור למרן שליט"א. עניין אכילת מאכלי חלב בחנוכה. המקור לאכילת סופגניות בחנוכה. כיצד יהודית הכניסה עצמה לספק איסור עריות? כיצד יהודית יצאה עם תכשיטים בחוץ, ועניין לבישת שאל - רדיד, לכיסוי תכשיטי האשה | | |
|
| | | | | 21:03 דק' |
ביאור דברי הרמב"ם, קושיא על דברי מהרי"ץ, נפקא מינה לדינא האם מותר לעשות מלאכה בחנוכה. | | |
|
| | | | | 30:25 דק' |
מה ההבדל בין אפייה לטיגון ובישול? סוגי סופגניות וברכתם. הרחבה בדין פת הבאה בכיסנין והגדרתה. דין קביעת סעודה בה שתיחשב כלחם. | | |
|
| | | | | 7:08 דק' |
המברך שהחיינו בבית הכנסת על הדלקת נר חנוכה ביום הראשון, האם כשבא לביתו יברך שוב שהחיינו? ומה הדין כשחל יום ראשון של חנוכה בשבת? האם בחורי ישיבות חייבים להדליק נר חנוכה בישיבה, והאם הם רשאים? כיצד יעשו אברכי כוללים עם זמן ההדלקה, וחשיבות סדר הלימוד בספר "מאי חנוכה". | | |
|
| | | | | 6:14 דק' |
האם נר שבת קודם לנר חנוכה? האם מקבלים שבת בהדלקת נרות? האם הבדלה במוצאי שבת קודמת להדלקת נר חנוכה? וכיצד נוהגים בבית הכנסת בעניין זה | | |
|
| | | | | 12:05 דק' |
"על מה אבדה הארץ..." - שלא בירכו בתורה תחילה, מה הפשט בזה? ביאור דעת הרמב"ם בזה, והאם לדעת הרמב"ם ברכות התורה מדאורייתא או מדרבנן? | | |
|
| | | | | 5:56 דק' |
| | |
|
| | | | | 8:32 דק' |
| | |
|
| | | | | 39:12 דק' |
דברי מהרי"ץ זיע"א בעניין זמן ההדלקה וביאורם, מהו המושג ההלכתי "עם". כמה זמן הוא בין השמשות. מהי שקיעת החמה ומהו צאת הכוכבים. וכיצד מנהג ק"ק תימן בזה. | | |
|
| | | | | 23:12 דק' |
למה לא עומדים ב'ויברך דוד'? ומדוע אנו אומרים מיד 'ויושע' ולא מוסיפים את הפסוקים הנוספים שאומרים בעדות אחרות? דברי מהרי"ץ בעץ חיים על עניין זה. טעות המצויה בספר עץ חיים הנדפס. מהם ארבעת כתבי היד של עץ חיים למהרי"ץ ואיזה מהם אמיתי ונכון? התייחסות מרן שליט"א ל'תכלאל המבואר', שכל מטרתו לנגח את מרנא ורבנא מהרי"ץ זע"א, ולהנצחת הטעויות בקרב הציבור בני עדתינו | | |
|
| | | | | 15:50 דק' |
וכן מה הדין אם הדליק נר חנוכה אחד ביום השני והלאה, ושכח לברך ברכת להדליק נר של חנוכה, האם יכול לברך על נר או נרות ההידור הנותרים? | | |
|
| | | | | 11:05 דק' |
איך התחילה העבודה זרה בעולם? תרבות יון - שורש הכפירה באלד'י ישראל, ומה הקשר בין האדם לקוף? | | |
|
| | | | | 6:20 דק' |
| | |
|
| | | | | 12:18 דק' |
תמיהת מרן שליט"א על ספר פסקי תשובות | | |
|
| | | | | 4:10 דק' |
פירוש הרש"ש על גבהותו של שאול ונמיכותו של דוד, והאם יש מקור לאימרה הידועה אצלינו 'כל ארוך שוטה חוץ משאול, וכל גווץ רשע חוץ מדוד'? | | |
|
| | | | | 2:10 דק' |
| | |
|
| | | | | 12:55 דק' |
מדוע צריך את כל השלבים עד לגאולה השלימה? למה 'נשים בציון עונו'? איך ליישב את המדרשים, האם אומרים 'מדרשים חלוקים'? ושישנם אנשים שקשה להם לקבל סתרי תורה, ודברי הרמח"ל בענין זה | | |
|
| | | | | 11:25 דק' |
עמקותו של מהרי"ץ זיע"א פירושו עץ חיים, ודוגמא איך 'לומדים' מהרי"ץ. הארכה וכוונה בפסוק "פותח את ידיך" והאם אבותינו נהגו בזה? כיצד אומרים את הפסוק 'עוצו עצה ותופר' - מלעיל או מלרע (במלה 'עוצו') | | |
|
| | | | | 6:15 דק' |
| | |
|
| | | | | 23:21 דק' |
וכיצד אומרים בתפילת ערבית 'ענו שירה בשמחה רבה', מלעיל או מלרע? האם יש הבדל בין ערבית לשחרית? האם מפסיקים במלה רבה, וממשיכים אמרו כולם כפיסקא חדשה? למה 'מי כמוכה' הראשון רפה, והשני בדגש? | | |
|
| | | | | 5:25 דק' |
מתי בדיוק צריך לכוין, והאם מועילה כוונה לאחר האמירה? | | |
|
| | | | | 10:35 דק' |
מאמר מדרש הגדול בפסוק זה שאינו נמצא במדרשים אחרים, והמקור למנהגינו לברך את חבירו בברכת 'אלד'ים יהיה עמך', והוא עונה 'ומעמך לא יסור'. | | |
|
| | | | | 20:11 דק' |
| | |
|
| | | | | 5:23 דק' |
| | |
|
| | | | | 24:08 דק' |
עמקותו של מהרי"ץ זיע"א פירושו עץ חיים, ודוגמא איך 'לומדים' מהרי"ץ | | |
|
| | | | | 3:45 דק' |
איך נברא אדם הראשון? ומה הקשר בין האדם לקוף? | | |
|
| | | | | 17:30 דק' |
לכאורה או שיפתחו מתפילת ערבית, או מברכות השחר של תפילת שחרית, ומדוע גם ברמב"ם הדבר כן? | | |
|
| | | | | 12:40 דק' |
| | |
|
| | | | | 11:06 דק' |
מעשה שהיה עם מארי יחיא נחום זצ"ל, כשביקר אצל מארי נסים רצאבי זצ"ל אביו של מרן שליט"א, דרך התנהלות חייהם ומלחמתה של תורה | | |
|
| | | | | 7:13 דק' |
דברי מחבר קונטריס 'הטיבו נגן' להרה"ג בר שלום שליט"א בעניין מנגינות התימנים | | |
|
| | | | | 12:32 דק' |
שיעור עיוני בעניין גיד הנשה ואיסורו, ניקור גיד הנשה והניקור התימני. | | |
|
| | | | | 7:11 דק' |
| | |
|
| | | | | 10:36 דק' |
למה 'יום זה לה'? מה השייכות של שבת לראש חודש? ההבנה בפיוט, וטעויות קריאה המצויים בפיוט זה | | |
|
| | | | | 2:14 דק' |
מדוע נפתחת התפילה בפיוט 'אדון העולמים בעל הרחמים'? | | |
|
| | | | | 3:16 דק' |
| | |
|
| | | | | 11:35 דק' |
בעניין: נפילת פנים בשני וחמישי, האם היא מיד לאחר שמונה עשרה או אחרי והוא רחום? סיום ברכת השכיבנו בערבית, וטעות ה'חוקר' אפילו בשם של מחבר ספר. עניין תוספת פיוט 'תרומה הבדילנו' בקידוש ליל פסח, קושייתו של מרן שליט"א בפרי עץ חיים על אגדתא דפסחא, ותירוץ דחוק של אותו 'חוקר'. | | |
|
| | | | | 10:04 דק' |
התייחסות מרן שליט"א לחוקר אחד העושה 'מחקרים' בסידורי תימן, שגיאותיו וטעויותיו. מי חיבר את תפילת 'אדון העולמים בעל הרחמים'? | | |
|
| | | | | 16:48 דק' |
לכאורה או שיפתחו מתפילת ערבית, או מברכות השחר של תפילת שחרית, ומדוע גם ברמב"ם הדבר כן? | | |
|
| | | | | 3:04 דק' |
מדוע פותחים את תפילת שחרית דוקא בפיוט 'אדון העולמים'? התייחסות מרן שליט"א לספר מחקרים בסידורי תימן, והחובה להתריע נגד 'חוקרים' שטחיים הטועים בפירושם, ומגדילים לעשות בקביעת הלכה למעשה לפי פרשנותם | | |
|
| | | | | 12:40 דק' |
מה היה העץ שהאכילה חוה את אדם הראשון (פרשת בראשית)? האם נשים יכולות לשתות מיין של הבדלה, והאם נכונה האימרה שאם תשתה יצמח לה זקן? | | |
|
| | | | | 7:05 דק' |
מדוע כתב מרן שליט"א בעיני יצחק (חלק ממונות דף שמ"ב הערה כ"ז) כי הפירוש האומר שחוה הכתה את אדם בעץ הוא מליצן אחד, והלא הדבר כתוב בבעל הטורים על התורה? אמרות מקובלות נוספות המיוחסות לליצנים | | |
|
| | | | | 5:44 דק' |
מדוע פותחים את תפילת שחרית דוקא בזה? מדוע אצל האשכנזים אומרים פיוט 'אדון עולם' בכל יום, ומדוע דוקא בשחרית? חכמת וחריפות גדולי ישראל. התייחסות מרן שליט"א לחוקר אחד שכתב ספר מחקרים בסידורי תימן, והחובה להתריע נגד 'חוקרים' שטחיים הטועים בפירושם, ומגדילים לעשות בקביעת הלכה למעשה לפי פרשנותם | | |
|
| | | | | 20:26 דק' |
| | |
|
| | | | | 8:00 דק' |
מהם ברקים של חום והאם מברכים עליהם? ברקים בלא רעמים? וסיום נושא "נתפזרו העבים" | | |
|
| | | | | 10:41 דק' |
מה הדין כשרואים רק חלק מהקשת? האם מברך? מדוע יש קשת רק בחורף ולא בקיץ וכי בקיץ אין עבירות? ומדוע באיזור אחד יש קשת ובאיזור שני אין? ומה ההבדל בין אם הקשת נראית בבוקר או אם נראית בערב? | | |
|