| | | | | 80 דק' |
נושאי השיעור: מדוע בקרבן ראש השנה נאמר "ועשיתם עולה" בשונה מיתר הקרבנות. מעלת העושה חידוש בעבודת השם. מחלוקת בעניין הוספת זכרנו, מי כמוך, וזכור רחמיך, ובספר חיים בתפילות ר"ה ועשי"ת. מדוע בברכות הראשונות והאחרונות מחדשים דבר ע"י תוספות אלו, ואילו בברכת רצה לא מחדשים דבר? תירוץ המאירי, קושיא מדברי הזוהר, ותירוץ מרן שליט"א. חשיבות התפילה על צער וגלות השכינה. גזל מקטרג בראש ותיקון עון זה קודם יוה"כ, ומה הדין אם אינו יודע ממי גזל. עניין צום גדליה ומשמעותו בימים אלו | | |
| | | | | | | 82 דק' |
נושאי השיעור: מה עניין אליהו הנביא למוצאי שבת. מה טעם אמירת פסוקי תנ"ך במוצ"ש? השלמה בעניין לימוד תורה במוצ"ש והבהרת דברים מהשיעור במוצש"ק ראה התשע"א. מה פירוש דברי הפייטן בהושענות "למען ומתגורר עם האלמנה" המדובר על אליהו הנביא, וכי רק בזאת מצא הפייטן לשבחו? ומדוע נאמר "ומתגורר" בוא"ו? מה הפירוש "ענה שוקדי הלל שבעה ושמונה" שאומרים בהושענות, והאם לעתיד לבוא יהיה יו"ט שני של גלויות? השלמה ממשא קודש דחוה"מ סוכות התשע"ב בעניין העונים אמן על ברכת "תכתב בספר החיים ובספר הזכרון", מהיכן באה טעות זו? מתי עונים אמן על ברכת חברו ומתי עונים בנוסח ברכה חזרה? ומדוע בברכת האורח אומרים "אמן. ואתה תתברך", ולפעמים עונים בברכה בלי הוספת אמן | | |
| | | | | | 82 דק' |
נושאי השיעור: כיצד לנהוג בלילה לגבי אמירת פסוק "ואני ברב חסדך אבוא ביתך" בכניסתו לבית כנסת? וכיצד לנהוג בבוקר קודם שבירך ברכות השחר? דין אמירת פסוקים קודם ברכת התורה. בין סוכות לחנוכה - המשך ביאור "ענה שוקדי הלל שבעה ושמונה" הנאמר בהושענות, והאם יש קשר לחנוכה. יישוב קושיית מהרי"ץ על מהרי"ו, ותירוץ על הקושיא שהקשה מרן שליט"א ע"ד מהריץ (בשיעור הקודם). "בעקבות משיחא חוצפא יסגי", יש מפרשים זאת לשבח. אפיקורסות אצל רבנים. חוצפית התורגמן או רבי חוצפית? למה נקרא כך? האם סיום מלה באותיות יו"ד ותי"ו מראות על הקטנה, כגון" כף-כפית שק-שקית? האם חוצפית בצד"י או בסמ"ך? הקב"ה מדקדק כחוט השערה במדה טובה יותר ממדת פורענות. מדוע נוהגים אצלינו לסמן באצבע הזרת למי שרוצים להזמינו להיות ש"צ או לקרוא בתורה וכדו'? מה המקור לכך? דוגמאות לסימנים באצבעות הידיים אצל אבותינו וסיבתן. מה פשר הסימן באצבע אגודל, למה אין מוצאין אגודל במקדש, ועניינים נוספים בזה | | |
| | | | | | 72 דק' |
נושאי השיעור: מה הטעם בנישוק דף הספר שבו לומדים. בירור העצה בעניין אמירת 90 פעמים ברציפות ותן טל ומטר, מהיכן ומה צריך לומר, וכיצד לנוסחת הספרדים האומרים בחורף ברך עלינו? האם עצה זו מתאימה גם ל'משיב הרוח ומוריד הגשם' שבברכת גבורות בשמו"ע? כיצד נכון לומר את המשפט 'מחיה מתים אתה רב להושיע שבברכה זו? מדוע היא נקראת 'גבורות'? מה הגבורות בגשמים ומה בתחית המתים? רבי אברהם בן עזרא וחכמתו הרבה. ביאור המעשה שהציל את תלמידיו בחכמתו, דברי הרש"ש בספר חמדת ימים הנדפס, תמיהת מרן שליט"א וביאור העניין, ושבספר חמדת ימים להרש"ש הנדפס חלו טעויות ושיבושים רבים מהמצוי בכתב יד. האם דוחין נפש מפני נפש ודין 'מוסר'. האם מותר לעשות חכמה זו בשבת, מצד איסור מוקצה, מעמר ובורר והאם אכן היתה חכמה גדולה במעשה זה | | |
| | | | | | 72 דק' |
נושאי השיעור
מאמר מדרש הגדול בפרשת כי תבוא על מעשה בסופר אחד שהגיע לירושלם וביקשוהו שישאר איתם תמורת שכר ומה היתה תשובתו. השלמה בעניין פירוש הרש"ש על 'אין מוציאין אגודל במקדש' - משום גאוה וסימן שהיו עושים אבותינו באגודל לרמוז על בעל גאוה. ביאור המעשה המובא במדרש הגדול הנ"ל דעת הרמב"ם לגבי תמיכה ומימון לומדי תורה היא דעת יחיד, הערת מרן שליט"א בעניין זה כפי שהובאה בספר המוסר להרמב"ם. ביאור המדרש על פי זה, ודברי ספר סגולת ישראל על המדרש. כמה פסוקים קוראים בקריאת התורה שני וחמישי ובמנחת שבת, מי קבע את מניין הפסוקים לכל מברך, וטעויות בסימני פסוקי הקריאה המופיעים בסידורים אצלינו. דוגמא לכך מקריאת ב' ו-ה' של פרשת וירא. חילוק פסוקי המברכים בשבת ובב' ו-ה' מהיכן מוצאו והאם הוא נכון. רמז בפסוק 'ויגש אליו' – 'וא"ו יהיה ג' שבט, שלג גדול יהיה וקור' (בר"ת ישר והפוך) כמו שנת התשע"ב, הדבר בדוק ומנוסה, וראיה מדברי מהרי"ץ בספר זכרונות בי"ד צנעא המובאים בספר סערת תימן. היכן רמוז מהרי"ץ בתורה, והיכן רמוז יום פטירתו, והתייחסות לדילוגים בתורה. דברי מרן שליט"א בשבח הספר "שלחן מלכים" על ספר בראשית מתורתם של חכמי תימן זתע"א ומחברו הרה"ג יוסף צברי שליט"א מו"צ בבית ההוראה ובאלעד | | |
| | | | | | 76 דק' |
מפתח נושאים: כיצד אליעזר עשה סימנים בבחירת רבקה ליצחק, והלא יש בכך משום "לא תנחשו"? מה המקור לסימן ויג"ש - וא"ו יהיה ג' שבט שלג גדול יהיה וקור, והם יש בכך משום איסור "לא תעוננו"? האם יש ממש בחכמת האיצטגנינות בכוכבים ומזלות הנקרא אסטרולוגיה, מה דעת הרמב"ם בעניין זה, וכיצד נהגו אבותינו? האם ה'שערים לידע ענין מאורעות השנה ע"י התקופות' המובא בסידור תכלאל עץ חיים המודפס הוא אכן של מהרי"ץ עצמו או של חכם אחר? מי חיבר את השיר 'יא מחגה' הנהוג לשוררו בעת ליווי הכלה לחופה המדבר בסיפור אליעזר ורבקה, ומה פירוש המלה "מערב" הכתוב בשיר זה. תירוץ לשאלה האם יש משום ניחוש בסימנים שעשה אליעזר. הוספה בנושא כמה זמן נחשב "דור"? חמש עשרה דעות בעניין זה, כיצד יתכן הדבר, ואכן מה נחשב כ"דור"? 10 שנים לפטירת הגר"מ שך זצוק"ל ראש ישיבות פונוביז', ודברים שפורסמו לאחרונה בשמו ומה שהעיר בעניין אכילת פלאפל. 15 שנה לפטירת מו"ר הרה"ג מארי יחיא אלשיך זצוק"ל, וסיפורים מפי מרן שליט"א המעידים על גדלותו, צידקתו וחכמתו הרבה. חשיבות הלימוד בספר הזוהר במסגרת השילוש שלאחר תפילת שחרית, והאם יוצאים בזה ידי חובת לימוד מוסר בכל יום | | |
| | | | | | 72 דק' |
נושאי השיעור: פתיחת חיבורו של רבינו הרמב"ם בשם ה', האם זה במקרה או שהרמב"ם כיוון לכך? דברי רבינו זכריה הרופא בעניין זה, וביאור דבריו שגם הסיום של ספר הרמב"ם הוא בשם ה'. מה הקשר בין לימוד תורה שבע"פ לקדיש דעתיד לחדתא עלמא הנאמר אחר לימוד זה, ודברי רבי יצחק ונה זצ"ל בעניין זה. מקור גרסת "ויבע משיחיה" בקדיש דעתיד, ומדוע נשתכחה נוסחא זו. טעם נוסף מדוע אומרים "לפני" בשתי געיות. "היזהר מן הצבועין והשמר מן וצדקתך" - מהו "וצדקתך"? מעשה מספר קו הישר ומוסר השכל ממעשה זה. האם נשים הלובשות שאל-רדיד בכלל "וצדקתך"? מרן שליט"א מתריע נגד נשים רבניות המורות הלכה לנשים אחרות, חומרת עניין זה, דוגמאות לכך מפרסומים אחרונים בדבר ריבוי מלבושים לנשים שכביכול זו מצוה, וביאור עניין "אור המקיף" במלבושים. השלמה בעניין הסימן ויג"ש - וא"ו יהיה ג' שבט שלג גדול יהיה וקור, על איזה פסוק מדובר ומדוע הסימן הוא לטוב ולרע. מהו דום לב הבא בפתאומיות, ומדוע רבים המקרים בתקופתינו למיתה מדום לב | | |
| | | | | | 76 דק' |
נושאי השיעור: ביאור דעת הרמב"ם בעניין חובת התפילה וסדר התפילה שהוא מדאורייתא, והאם נהגנו בעניין זה כמותו. חיוב נשים בתפילה. מדוע שלשת הברכות האחרונות של שמונה עשרה נקראות "הודיה"? מדוע ברכת שים שלום נקראת במשנה "ברכת כהנים"? האם אדם יכול להוסיף בקשות אישיות בשמו"ע, ואם כן מתי? דעת רבינו יונה המובאת בשו"ע בעניין בקשות בשומע תפילה, והאם מהרי"ץ זיע"א חשש לדעתו אף שבסתם פסק השו"ע כדעת הרמב"ם? תירוץ מארי חיים סינואני זצ"ל בספר ארזי לבנון - ותמיהת מרן שליט"א על דבריו. דברי ספר בן יהוידע בעניין זה ותמיהת מרן שליט"א על דבריו. מכאן מוסר השכל גדול, שיש לראות את הדברים במקורם ולא להסתמך על העתקות. תירוץ לשאלה מדוע ברכות אחרונות נקראות הודיה, וראיה מרחל ולאה בפרשת ויצא. השלמה בעניין נוסח "ויבע משיחיה" שבקדיש דעתיד. האם נשים צריכות להסתכל בציפורניים בברכת מאורי האש בהבדלה. "ברבות הטובה רבו אוכליה" (קהלת), מדוע השו"א שבכ"ף נח, בניגוד למקומות אחרים בהם לשון אכילה בשו"א נע? תפילה מיוחדת שחוברה ע"י מרן שליט"א עבור חולה מסוכן, ושראוי לומר תפילה זו בפרט בשנה הזו, בה יש את הסימן ויג"ש, לישועה כללית ופרטית | | |
| | | | | | 72 דק' |
נושאי השיעור: פירוש מהרי"ץ זיע"א עה"פ נאוו לחייך בתורים -ר"ת נר איש וביתו והילדים, ופירושו. תירוץ וביאור דברי הרמב"ם בעניין שלש ברכות אחרונות של שמו"ע, מדוע נקראות הודיה על אף שיש בהם בקשה(השלמה לשיעור קודם). תשובה לשואל בעניין מקום הדלקת מנורת חנוכה לאדם שגר בבניין גבוה (ביאור סעיף ט' בשע"ה הל' חנוכה). דין בית הנמצא במורד גבעה, היכן ידליק? מהיכן נמדדים עשרים אמה, מהקרקע או מעיניו של האדם? באיזה צד בחלון שמים את המנורה? "וטמאים ביד טהורים ורשעים ביד צדיקים ופושעים ביד עושי תורתיך" - לכאורה מה הנס הגדול בכך, הלא כך זה צריך להיות? הבהרה ותוספת דברים בעניין המלחמה נגד הנשים הלובשות שאל ורדיד. אימות הסיפור שפורסם בכלי התשקורת על אחד שיילד בביתו, ע"י בעל המעשה בעצמו. דברי מרן שליט"א כלפי אותן נשים המגזימות במעשיהן, או מורות הוראה והלכה למעשה לעצמן ולאחרות. דעת מרן שליט"א בעניין לבישת שאל ורדיד או לבישת רעלה. עזותא דקדושא מול עז פנים לגיהנם | | |
| | | | | | 74 דק' |
נושאי השיעור: עד שתכלה רגל מן השוק -עד דכליא ריגלא דתרמודאי - מה הפירוש תרמודאי? האם שייך פירסום הנס במקום שאין יהודים? כמה זמן צריכה לדלוק מנורת חנוכה? מהו זמן עד שתכלה רגל מן השוק בזמנינו אנו? | | |
| | | | | | 46 דק' |
נושאי השיעור: מה עדיף, מנורת חנוכה מכסף אבל ישנה ומשחירה, או מנורה העשויה פח אבל יפה יותר? קריאת התורה בחנוכה בפרשת הנשיאים - מה הדין אם טעה הלוי וקרא פרשה של נשיא אחר, האם יחזור רק על הפסוק האחרון עם שם הנשיא של אותו יום או שצריך לחזור על כל פסוקי הקריאה? "ושבתי אני ואראה את כל העשוקים" (קהלת) - מהיכן שב שלמה המלך? מהו "תרמוד במדבר בהרים", והאם זוהי תדמור שבנה שלמה? מה פירוש המשפט בשיר 'איומה בהר המור' שבדיואן - "ושני למול תדמור"? מעלת מסירות נפש על עבודת ה', סיפור המובא בראשונים בקיסר אחד שרצה לדעת איזו חכמה היא האמיתית, היהדות, הנצרות או האיסלם | | |
| | | | | | 78 דק' |
נושאי השיעור: מהדרין ומהדרין מן המהדרין בנר חנוכה, ומהו המושג מהדרין? מדוע מזכירים את יוחנן כהן גדול בעל הנסים, מיהו יוחנן זה והאם היה צדיק או צדוקי? ההסתה נגד קווי מהדרין והצניעות בעם ישראל, הינה באשמתינו ובגלל אלו מתוכנו הנלחמים נגד הצניעות בשנים האחרונות, וכן היה באותה מדה בזמן היוונים. השפעות התקשורת מחלחלות גם לציבור היראים ומשפיעה גם על בני תורה. הפרדה בין נשים לגברים היא לכבודה של האשה. ריבוי ילדים במגזר החרדי גורם לקנאה בציבור החילוני, עד כדי השפעה על חרדים לבצע הפלה, ומעשה נורא שהיה לאחרונה בעניין זה. הערת היפ"ה בתורה קדומה על פסוק "ויביאו את מקניהם אל יוסף" נובעת משיבוש לשון שהיה לפניו בספר חלק הדקדוק למהרי"ץ ומכך נבעה טעות זו | | |
| | | | | | 75 דק' |
נושאי השיעור: ביאור והבהרת דברים ממרן שליט"א לשע"ה סימן ל"ז סעיף ב' לגבי שיעור אכילה לברכה אחרונה. מדוע בחלק מהתכליאל (סידורי אבותינו שהיו בתימן) מובאים דיני הפרשת תרומות ומעשרות, והאם נוהג תרו"מ בחוץ לארץ? השלמה לשיעור קודם בעניין התרמודאים, מה הפירוש המלה אומן, ודוגמאות לשיבוש מלים ע"י מחבר השפה העברית. השלמה בעניין יוחנן כהן גדול אם היה צדיק או צדוקי. עניינים נוספים לעיון הציבור | | |
| | | | | | 76 דק' |
נושאי השיעור: ביאור האימרה "לעולם יראה אדם את עצמו כאילו יש לו יום אחד ודף גמרא אחד", ומקור אימרה זו. "אסא לקה ברגליו", מדוע? ימי השובבים מסוגלים לתשובה ובפרט לתיקון פגם הברית. מדוע ימי השובבי"ם מתחילים דוקא בפרשת שמות? מעלת קדושת האדם בשמירת הברית, ומעשים שהיו עם צדיקים כאלו שבזכות קדושתם לא יכלו כלבים להזיקם. הערה הלכתית בעניין בדיקות טהרה. סיום ביאור מרן שליט"א להלכה בשע"ה לגבי שיעור כזית וכביצה לברכה אחרונה (כולל הדגמה מעשית) ותשובה לשואל | | |
| | | | | | 76 דק' |
נושאי השיעור: השיעור לרפואת הרה"ג יעקב יוסף שליט"א. השלמה לעניין "ועתה ישראל" אין ועתה אלא תשובה, ומקורות לסיפור המיוחס להגר"ח מוולאזין. ברכת ברוך שאמר, מי תיקנה, והאם מותר לענות אמן באמצע ברכה זו? תשובה לשואל בעניין עמידה ב"ויברך דוד", ויסוד ליחס שבין אבותינו חכמי תימן נע"ג לבין דברי האר"י ז"ל והנהגותיו. "עזי וזמרת יה" - מה הפירוש יה? האם המפיק ה"א מעכב? היכן ההפרדה בתרגום "תוקפי ותושבחתי דחילא י"י", דברי המרפא לשון ודחיית דברי היפ"ה בתורה קדומה. דקדוקים נוספים בקריאה ובתרגום כפי מסורת אבותינו | | |
| | | | | | 40 דק' |
נושאי השיעור: מהו הסנה, ומדוע נראה ה' למשה מתוך הסנה(שמות)? "ושאלה אשה משכנתה ומגרת ביתה כלי כסף וכלי זהב וגו" (שמות), הרי זה גזל הגוי, ומדוע ציוה שהנשים ישאלו? ביאור גירסת "ענבי הגפן בענפי הגפן דבר נאה ומתקבל", ומדוע בת ת"ח נקראת "ענפי הגפן" ואילו בת עם הארץ נקראת "ענפי הסנה"? דין חדר יחוד ומנהגינו בזה, האם החתן צריך להיכנס ראשון ולהכניס את האשה לתוכו, ומה ההבדל בין זה לבין האושפיזין שבחג הסוכות? דילג ברכת יוצר האדם הראשונה ונזכר לאחר הברכה השניה, האם חוזר לברך את הראשונה? בסיום השיעור סעודת שבע ברכות לחתן ולכלה - בת מרן שליט"א | | |
| | | | | | 72 דק' |
נושאי השיעור: זכירת יציאת מצרים בתפילין של יד ושל ראש, והאם גם במזוזה יש את עניין יציאת מצרים כפי שכתבו הרמב"ן ורבינו בחיי. רמזים מחכמי תימן נע"ג בעניין זה. השלמה בעניין הפסוק "עזי וזמרת יה" (בשלח) ותרגומו, והיכן מקום ההפרדה, דחיית דברי מהר"י קורח זצ"ל בספר מרפא לשון בעניין זה ומה שנגרר אחריו היפ"ה בתאג תורה קדומה היפך המנהג. על אף שבעניין זה פיסק נכון ב"פרשה מפורשה" (הר' צובירי), אולם אין לסמוך על ספר זה משום שאינו כפי מסורת אבותינו הקדמונים, דוגמא לכך מתרגום הפסוק 'י"י ימלוך לעולם ועד' שהוסיף שם את המלה "קאים" בניגוד למסורת אבותינו הקדומה, וכפי שהודה הגר"מ מאזוז שליט"א על אמיתת מסורתינו זו. דברי הגר"מ מאזוז בעניין לבישת שאל לנשים בזמנינו ודחייתן | | |
| | | | | | 74 דק' |
נושאי השיעור: פירוש מאמר הגמרא "האיי צורבא מרבנן דרתח, אורייתא הוא דקא מרתחא ליה וכו", פירוש הרש"ש שבזי זיע"א על מאמר זה, ומכאן טעם נוסף למנהג אמירת פסוקי 'ויסע' 'ויבא' 'ויט' - בקול נמוך. האם יש מקור בירושלמי לאכילת פירות בט"ו בשבט? האם מברכים על ריח בשמים מלאכותיים? "ברבות התורה רבו אוכליה" (קהלת), מדוע אין געיא באל"ף? "אשר יומרוך למזימה וגו" (תהלים קל"ז), האם השו"א שבמי"ם נח, ותיקון להערה המופיעה בספר תהלים שבהוצאת מכון פעולת צדיק. רמזים שנתנו בפירות, כגון תרי"ג גרעינים ברימון, הדס הוא המעולה שבבשמים, שרשי עץ האתרוג מסודרים באותיות הוי"ה - האם זה נכון? השלמה בעניין זכירת יציאת מצרים במזוזה, הסבר הפסוק "ונתנו על המשקוף ועל שתי המזוזות", מהם הסגולות של מצוות מזוזה ואיזה מהם חשוב יותר? השלמה בעניין הרמז בתפילין לי"ב שבטים העומדים על ים סוף | | |
| | | | | | 83 דק' |
נושאי השיעור: המשך ביאור דברי הרמב"ן בעניין הזכרת יציאת מצרים במזוזה. השלמה בביאור דברי הטור והבית יוסף בעניין סגולות המזוזה ומה מהם גדול יותר. האם מותר להוסיף ולכתוב דברים במזוזה, והאם נהגו לעשות כן בעבר. האם לדעת הרמב"ם יש עניין של שמירה במזוזה. היכן מקום כתיבת שם שדי מחוץ למזוזה? היכן מקום כתיבת 'כוזו במוכסז כוזו', והאם נהגו אבותינו לכתוב זאת במזוזה? התייחסות מרן שליט"א לספר דקדוק "חקרי לשון" שיצ"ל לאחרונה, שרובו טוב. דחיית דברי מחבר הספר בעניין קריאת תיבת מזבח בפשטא אחת מלרע, ודברים נוספים שטעה בהם המחבר | | |
| | | | | | 78 דק' |
נושאי השיעור: המשך והשלמות בעניין מצוות מזוזה וסגולתה לשמירה, ביאור דברי הרמב"ם והשו"ע, ששה תירוצים על השאלה כיצד רואים שאע"פ שיש מזוזה בפתח הבית בכל זאת ניזוקים? כתב יד נוסף של ספר שערי טהרה למהרי"ץ זיע"א שהתגלה והגיע לידי מרן שליט"א השבוע, והוכחה שספר זה הוא כפי שיטת מהרי"ץ במהדורא בתרא, ולא כטענת החצופים הטוענים שספר זה נכתב כפי שיטתו במהדורא קמא על מנת שינהגו רק כהרמב"ם. חידוש נוסף מכת"י זה בעניין שיעור כתם שמטמא בכגריס. "מרדכי מוכתר בנימוסו" אלו הפאות המעידים על יהדותו. מעלת גידול פאות ומעשה בעניין זה מספר רב פעלים. הסיבה שהליטאים בחלקם הורידו את פאותיהם בניגוד לחסידים והטעם לכך, ושלא נכון עושים ראשי ישיבות ליטאיות המכריחים את הבחורים להוריד פאותיהם. דברי מרן שליט"א בשמח קונטריס "מועדי השם" על הלכות פורים שיצ"ל בעהי"ת במוצש"ק זה | | |
| | | | | | 72 דק' |
נושאי השיעור: מדוע כל פרשיותיה של מגילת אסתר סתומות? מדוע בפיוט "מי כמוך" (שבת זכור) מוזכר שם י"י כמעט בכל פיסקא? אימתי זמן סעודת פורים, ומה הדין אם עשאה בלילה. עניין הדלקת נרות בסעודת פורים ביום. השלמה בעניין מצות מזוזה והזכרת יציאת מצרים בה. רמזים בבתי התפילין לקריעת ים סוף, וביאורם. כתיבת שם שד"י בגב המזוזה, האם הוא נגד הריוח או נגד והיה. טענות הרב יצחק יוסף (ילקוט יוסף מהדורא חדשה) לגבי מה שכתב מרן שליט"א בשע"ה בעניין הדלקת נרות בסעודת פורים ביום, תמיהתו על כך, ודחיית טענותיו. טענתו הנוספת בעניין מש"כ מרן שליט"א שהמנהג הוא שהנשים והבנים סומכים על משלוח מנות ששולח בעליהן או אביהם ושטוב להחמיר, ודחיית דבריו. טענתו על דברי מהרי"ץ זיע"א בשו"ת פעולת צדיק בעניין ד' פרשיות שהן מדרבנן, דחייתן ושהתשובה לטענות אלו כבר פורסמו בעבר ע"י מרן שליט"א בחוברת אור תורה לפני 26 שנה. נתינת זכר למחצית השקל, קריאת מרן שליט"א לתמוך במכון "פעולת צדיק" ושעניי עירך קודמין. דברי מרן שליט"א בשבח קטלוג מוצרים לפסח התשע"ב והפירסומים שבתוכו | | |
| | | | | | 78 דק' |
נושאי השיעור: הקשר שבין גאולת פורים לגאולת פסח, ומדוע נזכר עניין פסח בתיקון פורים. השלמה בהבנת דברי הכסף משנה על הרמב"ם בעניין המזוזה וסגולתה לשמירה. המוסיף בדיו נקודות או טעמים בס"ת או במגילה, או שכותב בגליון הכתב דברים אחרים, האם הדבר פוסל? האוכל כזית מצה בליל הסדר מחמת שהוא רעב, האם קיים המצווה, והאם זה דומה לסגולת השמירה שבמזוזה. השלמה בעניין גידול פאות (סימנים). השלמה בעניין ספר ילקוט יוסף ומחברו, מה היחס שבין מהרי"ץ לבין בעל שתילי זתים ובעל רביד הזהב, מה ההבדל בין שיטותיהם, מי מהם גדול יותר, ראיות לכך ואפילו מבעל שתילי זתים עצמו | | |
| | | | | | 66 דק' |
נושאי השיעור: דין "כנתינתו מסיני" בכתיבת ספר תורה, האם מותר לרשום בעיפרון דברים בגיליון הס"ת? דין ספר תורה המנוקד, מהו ניקוד, והאם ספרי תורה תימנים המנוקדים בחריטה שעושים במסמר נחשבים מנוקדים ומה דינם? מחלוקת בין מהרי"ץ לשתילי זתים האם לפסול את כל הס"ת הקדמונים שהיו את האות אל"ף בצורה שהגגין דבוקים לגוף האות. האם מותר להוסיף מלים בדיו ובכתב ס"ת בגליון הס"ת, האם הדבר פוסל, דין השווה את סוף הדף לתחילתו, ודין חק תוכות. תיקון דברים לנכתב ב"שערי יצחק" בעניין האם רשב"י היה הגדול מכולם בסודות התורה ואפילו יותר מרבי עקיבא. הוספת דברים בעניין מיהם תדמור או תרמוד, האם הם קיימים כיום והאם יהיו לעתיד לבוא? השלמה בעניין המעשה באותה אשה שבת בעלה והיתה מחזרת עם תפיליו, ופירוש נפלא מדוע היתה מחזרת דוקא עם התפילין. האם ליפה טבעית (מצמח הליפה) מקבלת טומאה? מדבקה מיוחדת להדבקה ליד המזוזה ומעלתה | | |
| | | | | | 90 דק' |
נושאי השיעור: בדיקת ושריפת חמץ, האם יש לחשוש לאיסור בישול בשר בחלב בשריפת חמץ, והאם ניתן לשפוך נפט על החמץ קודם שריפתו. עניין נתינת מלח במצת מצוה, והאם מותר להוסיף מלח לאחר האפייה. מעלת המצות שבכשרות בד"צ פעולת צדיק, תשובה לשואל בעניין שטיפת ידיים בין רידוד המצות, ביאור דברי השתילי זתים והאם מהרי"ץ מסכים לדבריו. מדוע בנביאים מתוארת מלחמת גוג ומגוג שתהיה בסוסים ובפרשים ולא על כלי הנשק של זמנינו. מהו כרפס, האם האוכל ירק פטרוזליה חי מברך עליו, והאם הדין שונה לגבי ליל הסדר. עניינים בדקדוק: תשובה לשואל האם אומרים 'ענבי הגפן בענבי הגפן' בדגש בנו"ן? מדוע כתוב בנביא 'משא בערב' עם שו"א נח בעי"ן. ענייני דקדוק בפרשת ויקרא, דחיית דברי הרב צובירי ב'פרשה מפורשה', דברי ספר חקרי לשון ודחיית דבריו בנוגע לספר חלק הדקדוק למהרי"ץ זיע"א, ושבח גדול על רוב הכתוב בספר ומחברו יצ"ו. מצות מכונה וכשרותם | | |
| | | | | | 68 דק' |
נושאי השיעור: מצוות אכילת מצה בזמן הזה, טעם המצווה, כמה צריך לאכול בליל הסדר והאם לדעת הרמב"ם יש עניין לאכול כמה שיותר מצה בליל הסדר. האם יש טעם בבזמנינו לאמירת נוסח 'מה כבר' בלשון ערבית בליל הסדר. הטעם למנהג גניבת האפיקומן אצל האשכנזים, ולדידן באמירת נוסח 'מה כבר' מקיימים טעם זה. כיצד נתן מרן שליט"א הכשר לציפורן בו בזמן שבהוראות כשרות לפסח שפורסם בקטלוג נכתב שטוב שלא להשתמש בציפורן כלל בפסח. כשרות שומשום לפסח, וחשש מתולעים. דברי התעוררות ממרן שליט"א עקב האסון הכבד בפטירת אב וחמשת ילדיו ממשפחת שעאר בעיר רחובות, תיקון עניינים בעדתינו, מחלוקת, צניעות האשה, פאות נגד פאות. דברי מרן שליט"א בשבח חוברת בת ישראל שיצ"ל לאחרונה. דין ביעור מעשרות ודין וידוי מעשרות בפסח שנה זו, ודברי מרן שליט"א בשבח קונטריס 'מועדי השם' על הלכות פסח שיצ"ל במוצש"ק זו. לראשונה: נוסח שטר הרשאה למכירת חמץ עפ"י פסקי מרן שליט"א ולפי נוסח ק"ק תימן | | |
| | | | | | | | | 73 דק' 16 עמ' |
נושאי השיעור: מזמור חג השבועות והקשרו למתן תורה. דין "פסח שני" ומדוע צריך שלושים יום ביניהם. עניין השמחה בל"ג בעומר יומא דהילולא לרבי שמעון בר יוחאי זיע"א, פיוט בר יוחאי הבנוי לפי עשר ספירות, דקדוקי קריאה בפיוט, פירוש "וחרב הוצאת מתערה שלפת נגד צורריך". עניין עשיית מדורות בל"ג בעומר, מנהג תליית ושריפת המן במדורה, והקשר שביניהם. גילוי קברי הצדיקים בצפון על ידי האר"י ז"ל בכח קדושתו, מדוע לא פשט בכח זה גם את הספק האם העיר צפת מוקפת חומה מימות יהושע בן נון או לא, ותשובת הרה"ג יעקב הלל שליט"א למרן הגאון שליט"א על שאלה זו. עניין הפסקה כל שתי תיבות באמירת "אנא בכח", תשובות לאלו שלא רוצים לעשות כך בטענה שלא נהגו כן, והאם יש מקור לסוברים שצריך לעשות כך רק בשחרית ולא בתפילת ערבית. השלמה בעניין "שמיני שבשמיני" (מהילולת מהרי"ץ ה'תשע"ב), ותשובה לשאלה שהרי זה שביעי ולא שמיני | | |
| | | | | | | | | | | | | 73 דק' 22 עמ' |
נושאי השיעור: מה הפירוש "בין המצרים", נפק"מ הלכתיות מהבנה זו, כגון בעניין האם האיסורים מתחילים י"ז בתמוז בלילה או מהבוקר, וכן השנה (ה'תשע"ב) כשת"ב חל בשבת ונדחה ליום ראשון אימתי מסתיימים האיסורים, והאם חלים דיני שבוע שחל בו תשעה באב בשנה זו. "על מה אבדה הארץ וגו' על עזבם את תורתי" התייחסות מרן שליט"א לגזירת גיוס בחורי הישיבות, אמירת אבינו מלכנו בימים אלו, מה ההבדל בין "בטל מחשבות שונאינו" לבין "הפר עצת כל אויבינו". תוספת הבנה בעניין "והאמת והשלום אהבו" מהי אמת ומהו שלום. השלמה בעניין חשיבות לימוד התורה בגירסא, והאם נחשב לימוד אף באין מבין. עניין שימוש בחשמל בשבת, המצב בחברת חשמל בזמנינו, ומעלת השימוש בגנרטור לצורך שבת. תשובה לשואל מה ההבדל בין הגיית סמ"ך לשי"ן שמאלית. הפטריות תלת דפורענותא לבני ק"ק תימן, ודברי מרן שליט"א בשבח ספר "אורח לצדיק". דברי מרן שליט"א בשבח קונטריס "אוהל שרה" על הלכות הדלקת נרות שבת, מתוך ספר רחב ומקיף על הלכות שבת מאת המחבר הרה"ג משה רצאבי שליט"א מח"ס בארות משה על פסקי מהרי"ץ ועוד. מעלת חוברות "שערי יצחק" השיעור השבועי של מרן שליט"א בכתב. | | |
| | | | | | | | | | | | 70:00 דק' 22 עמ' |
נושאי השיעור: דין חזרה בהרהור בטעה בעשי"ת ואמר "מלך אוהב צדקה ומשפט" במקום "המלך המשפט", והאם דין זה שייך גם בטעה ולא אמר "זכרנו" או "מי כמוך". מעלת התענית בערב ראש השנה, האם יכול לאכול קודם עלות השחר, והאם לדעת המקובלים יש הבדל בין קם קודם חצות הלילה לקם לאחר חצות לגבי איסור אכילה קודם התפילה (בתשובה לשאלה על מה שנכתב ב"שערי יצחק" מוצש"ק ויגש ה'תש"ע). תוספת דברים בעניין רבנים המקילים במראות דמים (השלמה ממוצש"ק ראה ה'תשע"ב), חומר העניין ותיקונו. ביאור ה"סגולה להפרת עצה" מהרש"ש זיע"א, ומדוע מוזכר שם הוי"ה במספרים "בשם עשר, חמש, שש, חמש", ולא באותיות. הזמנה לאירוסי הבה"ח שאול יצ"ו בן מרן שליט"א, מבחירי ישיבת פונוביז | | |
| | | | | | 77:00 דק' 22 עמ' |
נושאי השיעור: פירוש מהרי"ץ על דברי רש"י עה"פ אתם נצבים היום וגו'. "כבני מרון" או "בסקירה אחת", ביאור דברי הרמב"ם בפירוש המשנה בעניין זה. שופר של ראש השנה האם חייב להיות של איל, כיצד מנהגינו בזה, התייחסות לטוענים נגד כשרות השופר התימני. "לעברך בברית וגו" (פרשת נצבים), האם המלה לעברך בגעיא או בטעם דרבן, התייחסות למשבשים, וחומרת שינויי המסורת הקדומה בטעמי המקרא. תוספת דברים בעניין מראות דמים, לימוד מהפסוק "בין דם לדם", והתייחסות לרב תימני המיקל במראות דמים שהם בחשש איסור כרת דאורייתא, ומאידך מחמיר בדם ניקור שספק אם אסור אפילו מדרבנן, והתייחסות לדברים החמורים המובאים בשמו בספר "השופר כהלכתו" שכביכול רק עמי ארצות תקעו בתימן בשופר תימני. כתב יד שהתגלה לאחרונה של ספר שושנת המלך עם הגהות הרב אברהם אלנדאף זצ"ל, חשיבות הדפסתו בהקדם, ודבריו בדעת מהרי"ץ בעניין הדלקת נר יום טוב. דברי מרן שליט"א בשבח קונטריס "מועדי השם" על הימים הנוראים שיצ"ל במוצש"ק זו מספר צפיות:7292 ג' תשרי ה'תשע''ג | | |
| | | | | | מספר צפיות:2800 ג' תשרי ה'תשע''ג | | |
|
|