ימי העומר- הכנה ליום מתן תורה. חשיבות לימוד הלכות יום טוב מה' באייר עד שבועות.
נאמר בתורה, וספרתם לכם ממחרת השבת מיום הביאכם את עמר התנופה שבע שבתות תמימת תהיינה. עד ממחרת השבת השביעת תספרו חמשים יום והקרבתם מנחה חדשה לי"י [ויקרא כ"ג טו-טז]. יש ספירת ימים ויש ספירת שבועות, כמו שנאמר 'שבע שבתות תמימות תהיינה', 'תספרו חמשים יום'.
מדוע סופרים את העומר, כותב מהרי"ץ בעץ חיים ח"ב דף מ"א ע"א, בספירת העומר צריך לכוין לטהר עצמו ומחשבותיו להיות מוכן ומעותד ליום החמשים שניתן בו התורה הקדושה, וכן עשו ביציאתם ממצרים. דהיינו, ימי העומר הם הכנה לקראת מתן תורה. כמו שביציאתם ממצרים ספרו, כמש"נ בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלד'ים על ההר הזה [שמות ג' י"ב]. נו"ן של תעבדון, אלו החמשים יום שבהם הם התכוננו וציפו, חיבבו את יום מתן תורה, ולכן ספרו כל יום, כך גם אנו מתכוננים למתן תורה.
ישנם כמה הכנות. 'היו נכונים לשלושת ימים', זה ממש סמוך לחג השבועות. יש מר"ח, שמאז כבר איננו נופלים על פנינו. ויש את ההכנה כבר מעכשיו, מה' באייר עד חג השבועות, שהם בדיוק שלושים יום, ויש אומרים שכשם שקודם לפסח שלושים יום צריכים לעסוק בהלכות פסח, כך צריכים לעסוק בהלכות יום טוב שלושים יום קודם לחג השבועות. וכן בחג הסוכות, ובכל הזמנים האחרים. אכן, יש אומרים שרק מר"ח, ויש אומרים הכל לפי העניין, אבל יש סוברים שאין הבדל, וכמו שבפסח צריכים להתכונן שלושים יום, כך מה' באייר זו ההזדמנות לעסוק בהלכות יו"ט. כיון שבד"כ לפני המועדים יש את ההלכות המיוחדות לאותו מועד, לפני ר"ה יש את הלכות ר"ה, וכן ביוה"כ, גם בסוכות יש את הלכות סוכה, לולב וארבעת המינים, א"כ יוצא שהלכות יו"ט מוזנחות, וק"ו הלכות חוה"מ. גם בפסח יש את הלכות פסח. א"כ לפני חג השבועות, שהוא רק יום אחד ואין הלכות המיוחדות כ"כ ליום זה, ממילא זהו הזמן לעסוק בהלכות יו"ט. ושלושים יום קודם לחג השבועות, מתחילים בדיוק מיום ה' באייר. לא לחנם, משמים יצא כך, שיום זה נהיה יום שביתה ממלאכה מטעם השלטונות. אנשים אינם עובדים ביום זה, ויש פנאי, עושים בר בי רב דחד יומא, שישבו וילמדו. תמיד ה' באייר יוצא שלושים יום לפני שבועות בדיוק. יש גם עניין עפ"י הסוד ביום זה. לכן צריכים להתחיל. גם אנחנו התחלנו ללמוד הלכות יום טוב בלימוד הקבוע בכל יום לפני עלינו לשבח בשחרית, לומדים כל יום קצת. כל אחד לפי האפשרויות שלו. כיון שישנם הרבה פרטי הלכות שבהם שונה יום טוב משבת, לא רק במלאכת אוכל נפש, אלא יש הרבה פרטים, איזה מלאכות מותרות, דין מוקצה ביום טוב שחמור יותר משבת, דיני חשמל, ועוד הרבה פרטים לא ידועים, והלכות שצריכים לשנן. זה ג"כ בבחינת הכנה למתן תורה. אמנם זו הכנה להלכות יו"ט, אבל דרך אגב הדבר מזכיר גם את העניין של חג השבועות. כמובן, לא כאותם שעושים הפוך, שבימים האלה כבר מתכוננים ומחכים מתי יגיע כבר ל"ג בעומר, מחכים מתי כבר יוכלו לשמוח ולשיר, לזה הם מתכוננים. אבל ההכנה האמיתית היא, להגיע למתן תורה, ולא מתי נוכל להתחיל לעלוז ולשמוח.