השותה תה או קפה האם מברך אחריו ברכה אחרונה![]() |
||||||||
מספר צפיות: 6854 | ||||||||
כתב מהרי"ץ זיע"א בעץ חיים ח"א דף קע"ב ע"א ולעניין שתיית הקאהו"י נפלה מחלוקת בין האחרונים אם יברך אחריו. ורוב האחרונים הכריעו שלא לברך, כיון שיש מתחילת השתיה עד סוף השתיה יותר מכדי שתית רביעית או יותר מכדי אכילת פרס למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה. ואף על פי שדרך שתייתו בכך. וראיה לזה, ממה שכתב רבינו בסוף פרק ח' מהלכות שאר אבות הטומאה וז"ל, אשה שהיא ראשון לטומאה, ומניקה את בנה, הרי הבן טהור, שאפי' תאמר שינק רביעית, אפשר שיש מתחילה ועד סוף יותר מכדי אכילת פרס, שהרי אינו יונק בבת אחת. ועיין בספר גו"ר כלל א' סי' י"ו, ושכ"ג, ובני חיי סימן ר"ד, והרמ"ז ומהר"ם בן חביב, ובספר משנה למלך פ"ג, ומהרח"א, ובס' מ"ר ז"ז, ובהלק"ט ח"א סי' ט'. ומנהג העולם פשוט, שלא לברך אחריה. והרוצה לצאת ידי ספק, ישתה ממנה רביעית צונן בבת אחת, ויברך אחריה. וכן ראיתי הרבה מהדרין עושין כן. והוסיף בעל ענף חיים אות ט"ז וכן הכריע הרב יד אהרן, הובא בבאר היטב סימן ר"ד ס"ק י"ד, וכ"כ ג"ג הרב שערי תשובה שם, שאף שספק ברכות להקל, מ"מ כיון שאפשר לתקוני ע"י שישתה רביעית או שיאכל דבר שברכה אחרונה שלו בורא נפשות רבות, ויוצא גם בשתיית הקהוי מידי ברכה אחרונה. וכן הביא משם פוסקים אחרים יעו"ש. וכן העלה מרן שליט"א להלכה למעשה בשע"ה ח"א סי' ו' שתה משקה חם, מעט מעט כגון תה או קפה, או מרק חם, והוא הדין משקה קר, כיון שאינו שותה בבת־אחת כשיעור, אף על פי שדרך שתייתם בכך, מכל מקום אין מצטרפין ואינו מברך ברכה אחרונה. ואם הניחם עד שנצטננו מעט ושותה רביעית בלא הפסקה, מברך. |
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
כניסה לחברים רשומים |