סדר אמירת שיר של יום בראש חודש, והאם חובת היום עדיף מתדיר קודם![]() |
|||||
מספר צפיות: 7581 | |||||
מתוך עץ חיים למהרי"ץ זיע"א ח"א דף קנ"ה ע"ב | |||||
ואומר מזמור שיר של יום ובעדה יגיב מזמור ראש חדש והוא הדא. ואומר מזמור שיר של יום וכו': יש מדלגים מזמור של יום ואומרים במקומו שיר של ענין היום. ובשכ"ג סי' קל"ב תמה, דמי התיר להם לשנות השיר שהיו הלוים אומרים בכל יום, עיין שם שהעלה שלא לדלג השיר שהיו הלוים אומרים בכל יום, אלא שיאמרו השיר של יום ואח"כ השיר מענין היום. וכ"כ הרמ"ע בתשובותיו סי' כ"ה, ולעולם דשיר של יום קודם דתדיר ושאינו תדיר תדיר קודם ע"ש. וכ"ה מנהגינו פשוט מימי קדם. ומה שאין מקדימין לומר מזמור לדוד אליך ה' וכו' ואומרים אותו לבסוף, ואין דנין בו דין תדיר קודם. הטעם, דלא נאמר כלל זה אלא בדבר שהוא חיוב ומעלת שניהם שוה, משא"כ כאן דמעלת וחיוב שיר דר"ח קודם שהוא שיר דקרבן, ויש לו עדיפות על מזמור לדוד דאינו אלא לתחנה ובקשה. ומזה תדון ג"כ לשאר מזמורים כגון דפורים וחנוכה ותעניות שבאות להזכיר עניינו של יום, דיש להם עדיפות על מזמור לדוד אליך. ולכן יש להקדימן עליו כיון שאינו רק לתחנה ולא מעניינו של יום. ואחר ימים מצאתי כלל זה להרב שכ"ג סי' תרס"ב הבאתי דבריו בסוף סדר מנחה דכפורים. וכן מצאתי גם להרב לקט הקמח דף י"א ע"א. ושוב מצאתי מוכח בפירוש כן במס' סוכה פ' החליל פלוגתא דרה יהודה ורבה בב"ח בברכת הסוכה וזמן, ופסקו הפוסקים כרב יהודה דסוכה קודם, דחובת היום עדיף מתדיר. ועיין בט"ז סי' תרמ"ג. |
|||||
|
|||||
כניסה לחברים רשומים |