|
||
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו. פרויקט הכנסת מאמרי מרן שליט"א מעשרות ספרים ירחונים וכתבי עת הפזורים על פני עשרות שנים לאתר יד מהרי"ץ "נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א. |
שו"ת בעניין ברכת כהנים בתפילת נעילה שנתארכה לאחר השקיעה |
||||||||
מספר צפיות: 6801 | ||||||||
שאלה: רציתי לברר מה דעת מרן שליט"א לגבי ברכת כהנים בתפילת נעילה של יום הכיפורים, אשר נמשכה לאחר השקיעה? לא מצאתי התייחסות לנידון זה בשו"ע המקוצר, אשמח אם תוכל להודיעני דעת מרן שליט"א. | ||||||||
י"ט שבט ה'תשע''ה | ||||||||
שאלה: רציתי לברר מה דעת מרן שליט"א לגבי ברכת כהנים בתפילת נעילה של יום הכיפורים, אשר נמשכה לאחר השקיעה? לא מצאתי התייחסות לנידון זה בשו"ע המקוצר, אשמח אם תוכל להודיעני דעת מרן שליט"א. אריאל קויתי להלן תשובת מרן שליט"א: לק"י יום חמישי ט"ז שבט ה'תשע"ה ב'שכ"ו. תשובה הלכה למעשה אנחנו מקילים בזה, אעפ"י שיש פוסקים המחמירים, מ"מ רבים מהם מקילים, ולא עוד אלא שלדעתם אפילו בלילה ממש, דהיינו אחרי צאת הכוכבים, יכולים לשאת כפיהם. ובפרט משום דקיי"ל דלא אמרינן סב"ל במקום מנהג, כי זו היא מילתא דשכיחא שתפילת הנעילה מסתיימת אחרי השקיעה, וחזינן בקהילותינו [וכן המנהג גם בשאר קהילות כמ"ש הרבה פוסקים] שהכהנים נוהגים בפשיטות לעלות ולברך כדרכם. וכך מורה נטיית דברי מהרי"ץ בעץ חיים סדר תפילת נעילה דף קי"ט ע"א שכתב בזה"ל, אם נמשכה תפילת נעילה עד הלילה, סברת האחרונים ז"ל שאין נושאים כפיהם, דאין עבודה בלילה. ודעת מהרי"ל שנושאים כפיהם, וכן פסק בשו"ת באר עשק סי' צ"ח ודו"ק. עכ"ל מהרי"ץ. מזה שהעלה דעתם בסוף, משמע דנקיט כוותיהו, מעין הכלל שבש"ס הלכתא כלישנא בתרא, ועל דרך הכלל שבשו"ע יש אומרים ויש אומרים הלכה כי"א בתרא. [ותיבת ודו"ק אינה מובנת. ואכן בכתי"ק וכן זולתו, ליתה]. אעפ"י שבשתילי זיתים סימן תרכ"ג ס"ק י' תפס להיפך, כדעת הסוברים שלא ישאו את כפיהם אז. ולא עוד אלא שאפילו או"א ברכנו בברכה המשולשת, סבירא ליה שלא יאמר הש"צ, מה שיש מקילים עכ"פ בזה. ואין צורך שאאריך בשרשי הדין, כי כבר מפורש הכל באר היטב בדברי הפוסקים. רק להקל על המעיין אציין למאספים אותם כעמיר גרנה. הלא המה, כף החיים הל' נשיאות כפים סימן קכ"ח ס"ק רנ"ה, וסי' קכ"ט ס"ק ב', ובהל' יום הכיפורים סי' תרכ"ג ס"ק כ"ב כ"ג כ"ד. ומשנה ברורה שם בהל' יוהכ"פ ס"ק ט', וילקוט קול סיני דף קפ"ז קפ"ח סעיף ל"ג, ושו"ת יחו"ד חלק ו' סימן מ', ובארות משה על פסקי מהרי"ץ הל' יוהכ"פ דף רצ"ה אות רנ"ד, ומשם באר"ה היא הבא"ר. ביקרא דאורייתא |
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
כניסה לחברים רשומים |
|