-
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו.
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
2697 אורחים

בַּעֲצַלְתַּיִם יִמַּך הַמְּקָרֶה

מספר צפיות: 2655

לקראת סיום ההדפסה ראינו כי נותרו לנו ד' דפים ריקים, על כן צירפנו כאן עניין הנוגע לנושאים דלעיל מתוך ספרנו נפלאות מתורתך אשר עודנו בכתובים: 

שלמה המלך ע"ה אמר בספר קהלת (י', י"ח) בַּעֲצַלְתַּיִם יִמַּך הַמְּקָרֶה. ודרשו חז"ל בויקרא רבה פרשה י"ט אות ד', על ידי שהאשה מתעצלת מלכסות את עצמה כראוי, ימך המקרה, הדא הוא דכתיב (ויקרא כ', י"ח) וגלה את ערותה את מקורה הערה והיא גלתה את מקור דמיה ע"כ: 

ונראה לענ"ד דהכי פירושו, אשה שמתגלים חלקים מבשר־גופה כגון מידיה או מרגליה, או משׂער־ ראשה, כי בגדיה ומטפחתה זזים ונמשכים לכאן ולכאן, מפני שאינה נוהגת צניעות ומתעצלת כל פעם לכסות את מה שנתגלה, או אינה נזהרת בתנועותיה שלא יתגלה, יגרום לה עוון זה לחולִי נפילת המקור, דהיינו שהוא נעקר וזז ממקומו ונופל ומכאיב לה. [והאחרונים דנו בזה טובא בענייני נדה, לגבי בדיקות טהרה, וביארו שלזה נתכוון רבינו שמשון שהובא בשלחן ערוך יורה דעה סימן קפ"ח סעיף ג' אשה שנעקר מקורה וכמין חתיכות בשר נופלים בבית החיצון וכו' כיעויין כרתי ופלתי שם סק"ב, ובשו"ת מעיל צדקה סימן ל"ד, ושו"ת נודע ביהודה קמא יורה דעה סימן נ"ח, ושו"ת חתם סופר יורה דעה סימן קמ"ה וסימן קע"א, ועוד. ולגבי חציצה בטבילה כשהונחה שם טבעת למנוע נפילתו, בשו"ת נודע ביהודה שם סימן ס"ד, ושאר אחרונים שצויינו בפתחי תשובה יורה דעה סימן קצ"ח ס"ק ט"ז]. ונמצא שזו מדה כנגד מדה, שהרחם ינתק ויזוז ממקומו, כשם שבגדיה זזים. יִמַּך, מלשון וכי ימוך אחיך (ויקרא כ"ה, כ"ד) דהיינו שיהא דל ואביון, מלשון נמוך. וימך, כמו ינמך, שהדגש משלים חסרון הנו"ן כידוע. המקרה, מלשון מקור, דהיינו בית הרחם. ומסתברא כי לכל זה נתכוון הרד"ל בחידושיו על ויקרא רבה שם אות י"ט, אלא שקיצר: 

וראוי שתדענה הנשים זאת, שתתעוררנה ותפחדנה פן תבואנה חלילה לידי כך. כי הרבה מתייסרות וסובלות מזה גם בזמנינו, בפרט כשהן הולכות ומזדקנות, והוא הנקרא כיום בשם צניחת־רחם. ומסתבר גם כי תיקון חטא זה, הוא סגולה להן לרפואה שלימה בעזרתו יתברך: 

וזהו דנקט קרא בעצלתַּיִם, ולא בעצלות. להורות על עצלות הידַיִם. כי אף על פי שיש מפרשים שהכוונה על עצלות חוזרת ונשנית, שעצלות גורמת לעצלות, מכל מקום לא נחה דעתי הענייה בזה, הואיל ודקדוק תיבות כאלה שסיומן כך, מורה על כפילותן שתי פעמים בקביעות כידוע, כגון עיניים, אזניים, מספריים. [ולגבי תיבת שְׁיָרַיִם, הערתי בס"ד במענה לשון גבי פיטום הקטורת, שהנכון כפי גירסת מהרי"ץ בכתי"ק שְׁיָרִים הרי"ש בחירק ואכמ"ל]. על כן הוטב בעיני פירושו של־הרד"ק בספר השרשים שורש עצל שכתב כך אף לפום פשטיה דקרא וז"ל, בעצלתים, אמר המִלה בלשון שנַיִם, לפי שעניינה עצלות הידים ע"כ. ודומה לזה תיבת מְצִלְתַּיִם שנזכרה בכמה מקומות, כגון בספר עזרא (ג', י') ובדברי־הימים־א' (י"ג, ח'), שהם שני כלי נחושת שמקישים עליהם כמו שכתבו המפרשים. ועיין עוד למהרי"ץ בעץ חיים דף כ"ג ע"א ד"ה צלצלי: 

ואין להקשות שלא נזכרו ידים אלא בסיפיה דהאיי קרא ובשפלות ידים וגו', כי יש לומר ששם לא היה יכול לומר ובשפלותַיִם, מפני שאז לא יהא מובן לקורא, אבל בעצלות שפיר מובן שהכוונה לידים, מאחר שכל המלאכות נעשות באמצעותן. ולהזכירן כך שתי פעמים, בעצלות ידים, ובשפלות ידים, לא הוה ניחא ליה לשלמה המלך, אם כדי לייפות את הלשון במלים שונות, ואם לטעם נסתר. [ולדעת ידידי הרא"כ יצ"ו אין צריך לכל זה, כי מסתברא שבזמנם השתמשו בתיבת עצלתים בהוראת עצלות ידים, לפי שמצוי להזכיר עניין עצלות ידים, וממילא הכל ידעו פירושה. מה שאין כן שפלותים. וכבר ידוע מה שכתבו המפרשים על מלים רבות במקרא שאין להן חבר, אבל היו ידועות בזמן שישראל דיברו בלשון הקודש עכ"ל]: 

על־כל־פנים לפי דרש זה, בא ללמד לאשה שתהא זריזה בידיה לכסות באמצעותן מיד מה שנתגלה. ומתקשר זה עִם מה שאומרים חכמי הרפואה כי גודל הרחם בכל אשה, הוא כפי גודל ידה כשאצבעותיה קפוצות, וצורתו כפרי האגס. וכעין שכתוב (קהלת ז', י"ד) את זה לעומת זה עשה האלהים: 

הדפסהוסף תגובה

עוד בחוברת צניעות בת ישראל

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
מיני תבלין וקליות
מצות טעמו וראו
מנויים לחיים
פעולת צדיק
עבור לתוכן העמוד