-
-
חיפוש מתקדם

מבזקי חנוכה

עצור
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
987 אורחים

מבחן בהלכות חנוכה שע"י ארגון "ברוך מבנים" - רכסים

    
מספר צפיות: 16135
ט' כסליו ה'תשע''ה

לק"י      

חלק א': שאלות חזרה על פירוש המהרי"ץ זצוק"ל- "עץ חיים"

א. האם יש צד בהלכה שיכול לצאת ידי חובה בהדלקה בביהכ"נ?

ב. כשהגיע זמן ערבית ועוד לא התפלל וכן עוד לא הדליק נרות, מה יעשה בתחילה?

ג. אכסנאי שאין מדליקים לו בביתו, האם מספיק שיתן פרוטה, או שצריך להשתתף בחצי ההוצאות?

-כתוב עוד אפשרות שעל ידה יצא ידי חובה בנרות האכסניא.

-כתוב אפשרות לצאת ידי חובה בנרות כשאין מי שידליק עליו, וגם הוא לא אכסנאי.

-כשהדליקו עליו בלילה הראשון, מה דינו לגבי "שהחיינו" כשיחזור לביתו?

ד. בן שאוכל בביתו ויש לו עיסה בפני עצמה, האם אביו מוציאו ידי חובתו?

ה. עפ"י מי מבוססת גרסתנו "להדליק נר של־חנוכה"?

ו. מהי דעת מרן שו"ע בסדר ההדלקה במוצ"ש בביהכ"נ, נר חנוכה והבדלה, או ההיפך?

ז. המלה "חשמונאי", איך צריך לגרוס לפי הדקדוק, ומה הטעם?

ואיך הגירסא המקובלת היום, ומה הטעם?

ח. המלה "הרשעה" ("מלכות יון הרשעה") איך היה צריך להינקד לפי הדקדוק, והטעם.

ואיך הנוסח המקובל?

ט. מה היא הסיבה שהעדיף מהרי"ץ הגירסא "ביד עושי תורתך" ולא "עוסקי"?

י. "כשם שעשית עמהם וכו", לפי נוסח הבלדי קשה, והרי הגמ' אומרת אל ישאל אדם צרכיו ב-ג' ברכות ראשונות ולא ב-ג' אחרונות, א"כ איך מבקשים "כשם שעשית וכו"?

י"א. קריאת חנוכת הנשיאים בחנוכה, מהם שלושת הסיבות? נסה בסיבה השלישית לכתוב בשלימות?

י"ב. מהי הסיבה שמתחילים בקריאה בברכת כהנים?

י"ג. מהם הסיבות שאומרים "מזמור שיר חנוכת הבית לדוד"?

י"ד. בר"ח טבת שחל בשבת ומוצאים ג' ס"ת, כמה פעמים אומרים קדיש בין הספרים לפי מנהג השאמי והבלדי? ומה הכלל שכותב מהרי"ץ לפי הבלדי?

ט"ו. הגמ' במס' יומא (כ"ט) אומרת בפרק "אמר להם הממונה" שמגילת אסתר ניתנה ליכתב, אבל חנוכה לא ניתנה ליכתב, בכל אופן מצוה לפרסם הנס, מאיזה טעם?

לק"י    

חלק ב': שאלות חזרה על הלכות חנוכה "שולחן ערוך המקוצר"

                 למרן הגאון ר' יצחק רצאבי שליט"א

א. באיזה שנה לבניין הבית התחילה יון הרשעה לגזור גזירות?

ב. החשמונאים מצאו פך שמן אחד שהיה חתום בחותמו של כ"ג,

מאיזה תקופה היה פך זה קיים?

ג. מנין המקור שהשמן צריך להיות חתום בחותמו של כהן גדול?

ד. מה הטעם שימים אלו נקראים חנוכה? 2 טעמים.

ה. האם הסעודות שעושים בחנוכה הִנן סעודות-מצווה?

ו. האם מותר לעשות מלאכה בימים אלו? והאם יש מנהג מסויים לנשים?

ומה הטעם?

ז. האם מנהגנו לאכול מאכלי-חלב בימים אלו? והאם יש ענין להרבות באכילת גזר?

ח. האם מותר להדליק הנרות רק בשמן זית? באר האם יש דרגות הידור.

 והאם בפתילות יש דרגות הידור?

י. היכן היו מניחים את הנרות בזמן המשנה והתלמוד, והיכן הם? כתוב את כל האפנים.

י"א. האם יוצא ידי חובה בהדלקה בחלון ביתו הגבוה מעל כ' אמה, אם יש בניינים גבוהים מולו?

י"ב. מה הדין להדליק בחדר מדרגות?

י"ג. כשהאדם בביתו, מתי היא זמן ההדלקה? והאם מותר להקדים או לאחר את זמן ההדלקה?

י"ד. עבר ולא הדליק בזמן הנ"ל, האם מותר להדליק בזמן אחר ואם כן באיזה תנאי?

להשתדל לדייק בתשובה.

ט"ו. מרן שליט"א כתב שראוי לדקדק בעניין ההדלקה (אפילו שאינו המנהג) באיזה עניין מדובר?

ט"ז. האם מותר לקרוא או ליהנות מאור הנרות בביהכ"נ? באר.

י"ז. באולמות- שמחה או בכינוסים או במסיבות, האם מדליקים נרות בברכה?

י"ח. בביהכ"נ שיש בו שני מניינים של ערבית, האם מדליקים בכל מניין?

י"ט. האם את הנרות שבביהכ"נ מדליקים בסמוך לדלת או לחלון הפונה לרה"ר?

כ. האם קטן פחות מגיל י"ג שנה יכול להוציא את הרבים ידי חובתם בהדלקה?

כ"א. במוצ"ש כשבאים מביהכ"נ האם המנהג להבדיל ואח"כ להדליק נרות חנוכה או להיפך?

כ"ב. כשהאדם בעירו והוא בבית אחר, האם הוא צריך להגיע לביתו כדי שידליק בעצמו, או שמישהו אחר ידליק במקומו? נסה לתת טעם מעצמך על דין זה.

כ"ג. האם אומרים "מגדוֹל" בברהמ"ז שבימי חנוכה ?

כ"ד. האם גומרים הלל בקירוי?

כ"ה. היכן מוסיפים "מזמור שיר חנוכת וגו'" בתפילות שבת, למנהגי השאמי והבלדי?

כ"ו. כתוב שני אופנים בסדר הקריאה בתורה ביום השמיני של חנוכה. ומה יותר טוב לעשות?

כ"ז. ומהו המנהג של השאמי באמירת "מזמור שיר חנוכת וגו" ביום חול?

כ"ח. כשחל ר"ח טבת בשבת, כמה ס"ת מוציאים מההיכל? ומה הסדר של הקריאה בכל אחד מהם? והאם אומרים קדיש אחר כל קריאה בס"ת?

כ"ט. יש שנהגו לקרוא מגילת "בני חשמונאי", מתי נהגו לקרוא אותה?

 

הדפס

עוד..

  1. לעמוד הבא
  2.  [6-10]...[11-15]


 

 

הלכה יומית למייל שלך

המעוניינים לקבל "הלכה יומית" מתוך ספרי "שלחן ערוך המקוצר" ישיר לתיבת הדואר האלקטרונית מידי יום ביומו בלי נדר, נא לשלוח בקשת הצטרפות לתיבה: [email protected]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 

הודעה חשובה

על פי הוראת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א וגדולי התורה והפוסקים, השימוש באינטרנט הינו לצורך בלבד, ובחיבור לאינטרנט כשר ומבוקר. כל חיבור אחר מהוה סכנה רוחנית וחינוכית.

מיני תבלין וקליות
מצות טעמו וראו
פעולת צדיק
מנויים לחיים

שער האתר: עיטור מהרי"ץ זי"ע לשער הספר ביאור תפילה להר"ר יוסף ציאח זצ"ל. עיצוב האתר:  אי סטודיו 

©   כל הזכיות שמורות לאתר יד מהרי"ץ, נוסד בחודש מרחשון ה'תשע"א 5771 לבריאת העולם, ב'שכ"ב 2322 לשטרות, 2010 למניינם. האתר נצפה במיטבו בדפדפן אינטרנט - אקספלורר .
דואר אלקטרוני: [email protected]  טלפון ליצירת קשר: 050-4140741 פקס: 03-5358404

עבור לתוכן העמוד