-
-
חיפוש מתקדם
לחיפוש מדוייק: הוסף "מרכאות" לפני מילות החיפוש!

מדורים אקטואליים:

 

 

 

 

הפוך לדף הבית

  הוסף למועדפים

 

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו.
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
1130 אורחים

איסור נישוק קרובים וקרובות, לחיצת יד לאשה, ההלכה והמנהג בזה

    
מספר צפיות: 13059

מתוך השיעור השבועי מוצש"ק יתרו ה'תש"ע

 

ישנה עוד בעיה, עניין הקרבה בין קרובים. זו לא פירצה של הדור שלנו, הפירצה כבר היתה בדורות שעברו, אולי הרבה דורות. דהיינו, שמתנשקים קרובים וקרובות. קרובי משפחה כמו אחים ואחיות, דודים ודודות, גיסים וכו'. לצערנו זה דבר שמצוי, ובדורות שעברו היה מצוי הרבה. כמובן זה לא נעשה במרד ובמעל, אלא מחוסר ידיעה וחוסר תשומת לב. הם חושבים שזה מותר. חושבים שקרובה, כמו דודה, מותר.

(תשובה לשאלה מהקהל): כנראה שבצנעא זה לא היה. קשה להגדיר בדיוק מקומות. בד"כ זה היה מצוי בהרבה מקומות, איפה בדיוק היה ואיפה לא היה, קשה לדעת. כי תמיד תמצא שדברים שיש במקומות אחרים יש בצנעא, או שהיו או שהשתנו. ויש אנשים שעברו ממקומות למקומות. כך שקשה לקבוע בדיוק איפה היה ואיפה לא היה. כדי לדעת בדיוק צריך לעשות בדיקה יסודית. אבל באופן כללי אפשר להגיד שבצנעא זה לא היה, כפי מה שידוע לי. אבל זה לא ראיה מצנעא, כי בצנעא לא מקובל בכלל נישוק, אפילו מה שמותר. אפילו אבא לא ינשק את הבת התינוקת שלו. יש להם אופי כזה, מאופק. הם גדלו בצורה כזאת. סיפר לי פעם ר' אהרון דריין, שאפילו את בתו התינוקת הוא לא מנשק. למה? ככה. ממילא אין מהם ראיה שכך הדין.

 

בכל אופן, כתבנו על זה בשלחן ערוך המקוצר סימן ר"א ס"ט, אסור לחבק או לנשק ולא להתקרב כלל, לשום אחת מן העריות, זה ברור, אבל החידוש, וכן הדין אפילו באחותו ודודתו. היה פה מארי סאלם מהאצרי זצ"ל, הוא סיפר לי שאחותו היתה רוצה לנשק אותו. הוא מדבר עוד בתימן. אמר לה, תשמעי, זה אסור. פתח לה רמב"ם, כתוב שזה אסור. והיא היתה אומרת לו, מה זאת אומרת? אבל אתה אחי. שנתיים אמרה לו, למה לא תתן לי לנשק אותך, אתה אח שלי, (מי יתנך כאח לי). אבל הוא היה אומר לה, זה אסור, ההלכה אומרת שאסור. שנתיים לקח עד שהתייאשה, והפסיקה לבלבל לו את הראש. אבל לצערנו אצל ההמון, מי שלא יודע הלכה, טועה בזה. כמובן שת"ח, גם במקומות אחרים, לא עשו את זה. אבל ההמון פרוץ בזה. ולא רק בתימן, אלא בכל הארצות. החכמת אדם כותב את זה על האשכנזים. החיד"א כותב את זה על הספרדים. זו טעות של המון העם. החיד"א מליץ על זה, כי צרה קרובה.

 

אשה, בת נשואה, שבאה לבקר את ההורים, וכדי לתת כבוד מנשקת את היד של האבא, יש דעות שמתירות את הדבר. אבא עם בת, או אמא עם בן, אפילו נשוי, יש דעות שמתירים. הרמב"ם אומר שגם זה אסור, אבל ברמב"ם זה כתוב רק בפירוש המשניות על מסכת סנהדרין, בחיבורו של הרמב"ם זה לא ברור. גם בשו"ע העתיק את לשון הרמב"ם. יש אחרונים  שפירשו את הרמב"ם והשו"ע, שזה מותר. הם הסבירו שהדבר מותר לפי דיוק בלשונם.

לפי עניות דעתי, כיון שהם רק דייקו מלשונו של הרמב"ם, והדיוקים לא מוכרחים, ובפירוש המשניות מפורש שזה אסור, אם כן זה צריך להיות אסור. ולפי דברי הרמב"ם בפירוש המשניות, אפילו בגיל קטן אסור. כתבתי פה בהערה מ"ה, בשו"ת עולת יצחק העלתי לא להקל אלא עד אחת עשרה בבת, ובבן עד שתים עשרה. ויותר מזה, הרמב"ם בעצם לא מתיר בבת אלא עד גיל תשע.

כל זה למי שירצה להחמיר, אבל זה קיצוני. דהיינו, מה שמקובל בפוסקים הוא, להתיר אמא עם בן ואבא עם בת, ואפילו נשואים. ולא רק זה, מתירים אפילו עם נכדים ונכדות. ואותו הדין לגבי ייחוד. כמו שמותר לאבא להתייחד עם בתו, אותו דבר הם מתירים להתייחד עם נכדה שלו. יש כאלה שמחמירים. לפי הרמב"ם ודאי שאסור נכדים ונכדות. רק עם בן או בת מותר, ורק עד תשע בבת. אנחנו מתירים בבת עד אחד עשרה, ובבן עד שתים עשרה. אבל מה שמקובל בפוסקים בד"כ, מי שלומד שו"ע וראשונים ואחרונים, הם לא מביאים בכלל דעה כזאת, ומותר הורים עם בניהם ובנותיהם, ויש כאלה מתירים אפילו בצאצאים שלהם.

והדבר לא כ"כ מופרך, כי כתוב על האר"י ז"ל שהיה מנשק את ידי אמו בליל שבת, ויש לזה מקורות. גם במעשה של כלבא שבוע כתוב שנישק את הבת שלו, והיא היתה כבר אשתו של רבי עקיבא. בזוהר למדנו, בהשמטות של הזוהר בסוף ספר בראשית, מובא מעשה על חמיו של ר' אלעזר בן רשב"י שבא לבקר את חתנו, יצאה בתו ונשקה אותו. אמר לה, אם את רוצה ברכה תבקשי מבעלך, תקבלי ממנו את הברכה. רואים שהיה מקובל להתיר את זה. ולמעשה אלה שמתירים את זה, אפילו עם בנים ובנות נשואים, יש להם על מה לסמוך. אך רצוי לא בפנים, שזו ממש דרך חיבה.

אבל מעבר לזה, הדבר אסור באיסור מוחלט. אין לזה שום היתר. בפוסקים לא נמצא שום היתר.

אם כי, באנו ללמד זכות למה בדורות שעברו, אף אחד לא מיחה על זה. יכול להיות צד מסוים, שיש להם על מה לסמוך. נשיקות בין קרובי משפחה, יש מאן דאמר שמתיר. אבל זה רק בתורת לימוד זכות. יש דברים, שלפעמים אנחנו לא מפריכים, בגלל שאבותינו נהגו. נהגו כמו דעות מסוימות. למשל בסוכה, לישון תחת דופן עקומה, אעפ"י שזה יותר מוסמך. שם יש ממש דעות בפוסקים שמתירים. בראבי"ה מביא דעות להתיר, הרז"ה כותב שמותר. או בכל הענינים של בדיקות ושבעה נקיים. לפעמים אנחנו, בדיל ויעבור. אנחנו מראים איזה פנים מסויימות, להראות שלא טעו טעות מוחלטת, לא לעשות אותם טועים לגמרי. אבל אנו אין לנו אלא מה שכתבו רבותינו הפוסקים. כל זה רק בתורת לימוד זכות כדי שנהיה רגועים, שלא נחשוב איך אבותינו עשו דברים כאלה, לכן אנחנו מיישבים. ובעצם זו לא קושיא על המתירים עצמם, אלא על הרבנים, על הת"ח ששתקו. למה הם לא מיחו בהם? כנראה, שלהתיר להם לא התירו, אבל לשתוק הם שתקו, כי ידעו שיש להם על מה לסמוך. בפרט שגם אם הדבר איסור, האיסור לא מדאורייתא אלא דרבנן. מדויק מלשון הרמב"ם, שבקרובי משפחה האיסור מדרבנן. למרות שהרמב"ם אומר, שאיסור אל תקרבו לגלות ערוה הוא על חיבוק ונישוק או קירבה, ומהתורה לוקים על זה, אבל זה מדובר כשאינם קרובי משפחה. בקרובי משפחה, הרמב"ם אומר שזה בדרגא פחותה. אולי הם הבינו שבכל אופן מי שמתיר יש לו על מה לסמוך וכו', כי לא שמענו על אף אחד שמיחה בזה. לא שמעתי ולא ראיתי. הרי יש הרבה ספרים, והרבה אגרות מחכמי תימן, כתבו הרבה אגרות מוסר במשך הדורות, אפילו על צניעות ועל מלבושים, אבל על הנושא הזה לא ראיתי. לא שמענו ולא ראינו מי שמיחה בזה.

אח עם אחותו אנחנו מתירים עד גיל שלוש שנים. בני דודים, אסור.

לחיצת יד אותו דבר וגם זה אסור. אם אשה באה ללחוץ יד, אסור להושיט לה יד, אפילו שהיא תיעלב. אפשר רק להגיד בצורה מכובדת, כנראה שאת לא יודעת שזה אסור. אפילו שהיא קרובת משפחה, אפילו שהיא דודה. לא לפגוע ולא לבייש אותה, רק להגיד לה שזה אסור. מביאים בשם החזו"א, שלחיצת יד זה אביזריהו דגילוי עריות. פירושו, שצריכים למסור על זה את הנפש. יהרג ואל יעבור. ז"א מי שיאלצו אותו לעשות דבר כזה, יהרג ואל יעבור.

גם על הילדים, מה שמותר, צריך לפקוח עין. לשמור על  הילדים. בפרט ילדים. אולי בגיל הזה עוד לא, אבל ילדים בגיל יותר מאוחר, הם לא כל כך תמימים, כמו שאולי חושבים.

הדפסהוסף תגובה

עוד..

  1. לעמוד הבא
  2.  [6]
מנויים לחיים


 

 

הלכה יומית למייל שלך

המעוניינים לקבל "הלכה יומית" מתוך ספרי "שלחן ערוך המקוצר" ישיר לתיבת הדואר האלקטרונית מידי יום ביומו בלי נדר, נא לשלוח בקשת הצטרפות לתיבה: [email protected]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 

הודעה חשובה

על פי הוראת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א וגדולי התורה והפוסקים, השימוש באינטרנט הינו לצורך בלבד, ובחיבור לאינטרנט כשר ומבוקר. כל חיבור אחר מהוה סכנה רוחנית וחינוכית.

פעולת צדיק
מצות טעמו וראו
מיני תבלין וקליות
מנויים לחיים

שער האתר: עיטור מהרי"ץ זי"ע לשער הספר ביאור תפילה להר"ר יוסף ציאח זצ"ל. עיצוב האתר:  אי סטודיו 

©   כל הזכיות שמורות לאתר יד מהרי"ץ, נוסד בחודש מרחשון ה'תשע"א 5771 לבריאת העולם, ב'שכ"ב 2322 לשטרות, 2010 למניינם. האתר נצפה במיטבו בדפדפן אינטרנט - אקספלורר .
דואר אלקטרוני: [email protected]  טלפון ליצירת קשר: 050-4140741 פקס: 03-5358404

עבור לתוכן העמוד