-
תענית
-
חיפוש מתקדם

 

 

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו.
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
1498 אורחים

יסוד מנהגינו לאמירת עננו בליל התענית

    
מספר צפיות: 6443

כתב מהרי"ץ זי"ע בעץ חיים דף קצ"ח ע"ב:

 

ואומר עננו בנוסח זה ערבית ושחרית וכו'. כן כתבו הפוסקים שמתחיל לומר עננו מבערב, אע"ג דאכתי בעי אכיל. והכי מפורש בגמ' הביאו הרי"ף בפ' במה מדליקין דף ק"ז ע"ב.

ערבית שחרית ומנחה, ופי' הר"ן 'ערבית ליל כניסתו, אע"ג שאוכל ושותה כל הלילה מתפלל תפילת ערבית מאחר שנכנס היום, והכי נמי אמר רב הונא במס' תענית, יחיד שקבל עליו תענית אע"פ שאוכל כל הלילה למחר מתפלל תפלת תענית' עכ"ל. וז"ל רש"י בתשו' הגאונים וז"ל 'שאלו רבותינו פעמים שאדם שרוי בתענית ואינו מתפלל עננו, ופעמים שאינו שרוי בתענית ומתפלל, כיצד? כאן בכניסתו כאן ביציאתו, כלומר ערבית דתענית אע"פ שעתיד לאכול אחר תפלה מתפלל ערבית עננו, וליל מחרתו אע"פ שעודנו בתענית שמתפלל ערבית אינו מתפלל עננו, מ"מ אנו אין רגילין לומר ערבית ואפי' שחרית שמא יארע לו אונס חולי וימצא שקרן' וכו' עכ"ל. ובשבלי הלקט והאגור ובהרד"א ואחרים מהגדולים, השיבו בשם ר"ת, דאינו נקרא שקרן כיון שלוה תעניתו כשנאנס ע"מ לפרוע וכו'.

ומקומנו כאן מנהג פשוט לאמרו בכל התפלות, ערבית וכו'. ואם איזה המונים אינם יודעים מזה, מחסרון ידיעה הוא. ובכל התכאלי"ל מפורש המנהג כן עפ"י הרמב"ם והגמ'.

וז"ל הרדב"ז ח"א סי' כ"ז, 'מברך עננו ערבית שחרית ומנחה ואע"פ שאפשר שיאנס ויסתור תעניתו, מ"מ לא נמצא שקרן בתפלתו, שבאותה שעה שרוי בתענית היה. ואע"פ שיש חולקין בזה, מ"מ כך הסכימו רוב הראשונים והאחרונים', עכ"ל. וכן העיד הכנה"ג על מנהג תיריא, וכ"כ הרד"א בפשיטות.

הדפסהוסף תגובה

עוד..

  1. לעמוד הבא


 

 

הלכה יומית למייל שלך

המעוניינים לקבל "הלכה יומית" מתוך ספרי "שלחן ערוך המקוצר" ישיר לתיבת הדואר האלקטרונית מידי יום ביומו בלי נדר, נא לשלוח בקשת הצטרפות לתיבה: [email protected]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 

הודעה חשובה

על פי הוראת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א וגדולי התורה והפוסקים, השימוש באינטרנט הינו לצורך בלבד, ובחיבור לאינטרנט כשר ומבוקר. כל חיבור אחר מהוה סכנה רוחנית וחינוכית.

מנויים לחיים
מיני תבלין וקליות
פעולת צדיק
מצות טעמו וראו

שער האתר: עיטור מהרי"ץ זי"ע לשער הספר ביאור תפילה להר"ר יוסף ציאח זצ"ל. עיצוב האתר:  אי סטודיו 

©   כל הזכיות שמורות לאתר יד מהרי"ץ, נוסד בחודש מרחשון ה'תשע"א 5771 לבריאת העולם, ב'שכ"ב 2322 לשטרות, 2010 למניינם. האתר נצפה במיטבו בדפדפן אינטרנט - אקספלורר .
דואר אלקטרוני: [email protected]  טלפון ליצירת קשר: 050-4140741 פקס: 03-5358404

עבור לתוכן העמוד