קטע מתוך השיעור השבועי ערוך ומעובד מתוך שיעורו של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א שנמסר במוצש"ק פרשת בא ה'תש"ע ב'שכ"א בבית המדרש פעולת צדיק שע"י מוסדות יד מהרי"ץ ב"ב
אנחנו בימי השובבים. שובו בנים שובבים, לקחו זאת כרמז על פרשיות, שמות, וארא, בא, בשלח, יתרו, משפטים. פרשיות אלו הם שבועות מיוחדים לתיקון עבירות באופן כללי, ובאופן מיוחד לעניינים של קדושה, וצריכים לנצל את הימים האלה, שהקריאה וההתעוררות לא ילכו לחינם.
אבל דא עקא, מי שרואה מה שכתבו בספרים הקדושים כמה תעניות צריכים להתענות על העבירות, דברים איומים ונוראים, ואנשים חלילה עלולים להתייאש, ואולי יש שהתייאשו כבר. האר"י כותב זאת בשער רוח הקודש, ועוד לפני האר"י מובאים הדברים בספר הרוקח. לא הבאתי את ספר הרוקח, אבל הבאתי את ארחות צדיקים בשער התשובה, שמבאר כמה תעניות צריכים לעשות על עבירות. ועתה יש לכתוב ענייני הצער, לפי כל עבירה ועבירה. הבא על הגויה, יתענה וילקה. ולא יאכל בשר ולא ישתה יין, לכל הפחות ארבעים יום, או יתענה שלשה ימים, לילה ויום, שלש שנים. פעם לשנה. כל שנה להתענות שלושה ימים רצופים. ואם אחר התשובה חזר לסורו, יחמיר יותר עליו. תשמעו מה צריך לעשות, בימות החמה, ילך במקום נמלים הרבה, וישב ביניהם ערום. ובימות החורף, ישבר הקרח וישב במים עד החוטם. ואם עוד יחזור לסורו, יחמיר עליו יותר ויותר. המוציא שכבת זרע לבטלה, יתענה ארבעים, יום ואפילו אינם רצופים, וכו'. ח"ו אם חיבק או נישק אשתו נדה, יתענה ארבעים יום. הבא על אשתו נדה, יתענה ארבעים יום רצופים, וילקה בכל יום, ולא יאכל בשר ולא ישתה יין וכו'. אח"כ רוצח, רח"ל ילך בגולה שלש שנים, וילקה בכל עיר ועיר, ויאמר, רוצח הוא. ולא יאכל בשר ולא ישתה יין. ולא יגלח שער ראשו וזקנו וכו', ויקשור ידו אשר רצח בה בזרועו ובצוארו, וילך יחף וכו'... רחמנא ליצלן. וכו'. הבא על אשת איש או על נערה מאורסה וכו' כך וכך. הנשבע לשקר, כתוב כמה פעמים ילקה.אםדיבר בבית הכנסת, עשה צחוק וקלות ראש, תשמעו, יתענה ארבעים יום. מבהיל. אלו דברים שאנשים דשים בעקביהם, אם הורגל לדבר בבית הכנסת, ולעשות שחוק וקלות ראש, מעת שישוב יזהר שלא ידבר שום דבר של חול, ואפילו שלא בשעת התפילה. וישב במורא גדול ויתפלל בהכנעה. ויתענה ארבעים יום, בין רצופים בין מופלגים. וילקה בצנעא בכל יום. הכל מפורט בשער התשובה בארחות צדיקים. אם אדם גנב, או לקח ריבית, מתענה ארבעים יום. ויש עוד כל מיני אזהרות, ויזהר מלקבל פקדונות, כדי שלא יכניס עצמו לנסיונות. ויעשה גמילות חסד בגופו ובממונו. מי שהכה את חברו. הגביה ידו על חברו. המלבין פני חברו, יתענה ארבעים יום וכו'. הקניט את חברו. חילל את ה' וכו'. הדברים מפורשים בפרטי פרטים, כך כתב הרוקח, אבל זה לפי הפשט.
דעת המקובלים, מובא בשער רוח הקודש, הבאתי במקומו את ספר משנת חסידים שכותב, אלו הם הדברים הצריכים לשוב בתשובה. בהתחלה הוא מדבר על עוון הגאוה. אח"כ מדבר על עוון הכעס, מה יכוון ואיך לתקן, יתענה מאה וחמישים ואחת תעניות בגימטריא כעס. נדה, צריך להתענות 69 ימים כמספר נדה, והוא אומר שהדגש נחשב כמו יו"ד. האוכל נבלה, השותה סתם יינם, העובד ע"ז, יפיל עצמו בשלג וכו'. המשתמש בשמות הקודש, כהנה וכהנה. הבא על אשת רעהו, רחמנא ליצלן, יתענה 325 ימים. המוציא זרע לבטלה, יתענה 84 תעניות וכו' וכו'.
כל זה מדובר אם עבר פעם אחת. אם עשה את אותה עבירה כמה פעמים, בזה יש שלש שיטות. יש אומרים, שעל כל עבירה ועבירה צריך לעשות את אותם מספר תעניות. אוי ואבוי. מי יכול. יש אומרים, מספיק שלוש פעמים, ואחריהם הוא מתקן את העוון. מי שהכי מיקל בנושא הזה, לשמחתנו הרבה, הוא הבן איש חי ברב פעלים. הוא אומר, שתיקון אחד מתקן את הכל.