|
||
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו. פרויקט הכנסת מאמרי מרן שליט"א מעשרות ספרים ירחונים וכתבי עת הפזורים על פני עשרות שנים לאתר יד מהרי"ץ "נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א. |
הלכות חנוכה לנשים |
||||||||
מספר צפיות: 5230 | ||||||||
מתוך ספר "בת מלך" להרה"ג עמנואל בשארי שליט"א | ||||||||
חיוב נשים בהדלקה: א. נשים חייבות בנר חנוכה, שאף הן היו באותו הנס. לפיכך, אם בעלה נעדר מהבית בזמן ההדלקה, יכולה להדליק ולהוציא את בעלה ובני ביתה ידי חובתם. ב. אשה שבעלה סומא, תדליק היא ומוציאתו ידי חובתו. ג. הלן באכסניא או בבית מלון, ואשתו מדליקה בבית נרות חנוכה, אינו רשאי להדליק במקום בו הוא לן, כיון שבעל כרחו יוצא ידי חובה בהדלקת אשתו. הדלקה בערב שבת: ד. אשה המדליקה בעצמה נרות חנוכה, צריכה להדליק בתחילה נר חנוכה ואחר כך נרות שבת. ואם הדליקה בטעות נרות שבת בתחילה, לא תדליק נר חנוכה, אלא תאמר לאחר שידליק עבורה נרות חנוכה, ויברך עבורה שתי הברכות, וברכת שהחיינו יכולה לברך בעצמה. הדלקה במסיבות: ה. מורות וגננות העורכות מסיבת חנוכה, הן ביום הן בלילה, ומדליקות נרות, לא יברכו על ההדלקה. הלל: ו. נשים פטורות מקריאת ההלל בכל ימי חנוכה. ואם רוצות לקרוא, רשאיות, אך לא תברכנה. מלאכה: ז. מותר לעשות מלאכה בימי חנוכה. ויש נשים שנוהגות שלא לעשות מלאכה, כגון: שטיפת כלים, כביסה, בישול וכו', כל זמן שהנרות דולקות, כחצי שעה, ואין להקל להן. ובשאר היום מותר לעשות מלאכה כדרכן תמיד. והטעם שהנשים מחמירות יותר, מפני שהיתה גזירה קשה על בנות ישראל, ועוד מפני שהנס נעשה על-ידי אשה. מאכלי חלב: ח. מה שנוהגים בקצת קהילות לאכול מאכלי חלב בחנוכה, לא נהגו זאת בקהילותינו. צדקה: ט. טוב להרבות בצדקה בימי חנוכה, כי הם מסוגלים לתקן בהם פגמי נפשו על ידי הצדקה. וטוב שינתנו ללומדי תורה. הערות: א. שו"ע (סימן תרע"ה סעיף ג'), מגן אברהם (שם ס"ק ד'), שו"ת אז נדברו (חלק י"ג סוף סימן מ"ח), כף החיים (סימן תרע"ה ס"ק י"ח), שע"ה (חלק ג' סימן ק"כ סעיף י"ט). ב. רש"ל בתשובה (סימן ע"ז), שנה ברורה (סימן תרע"ה ס"ק ט'), כף החיים (שם ס"ק כ"ג), שע"ה (חלק ג' סימן ק"כ סעיף ט'). ג. שו"ת יחוה דעת (חלק ו' סוף סימן מ"ג). ד. שו"ע (סימן תרע"ט סעיף א'), משנה ברורה (שם ס"ק א'), כף החיים (שם ס"ק א'). ה. שו"ת שבט הלוי (חלק ד' סימן ס"ה), שו"ת מנחת יצחק (חלק ו' סימן אות ג'), שו"ת אז נדברו (חלק ה' סימן ל"ח וחלק ו' סימן ע"ה), שע"ה (חלק ג' סימן ק"כ ס"ק ל"ו). ו. שע"ה (חלק א' סימן י"א סעיף י"ח), שו"ת אור לציון (חלק ב' פרק ז' סעיף כ"ד בהערה), שו"ת יביע אומר (חלק ו' או"ח סימן מ"ה). ז. שו"ע (סימן תר"ע סעיף א'), משנה ברורה (שם ס"ק ד'), כף החיים (שם ס"ק ח'), שו"ת רבבות אפרים (חלק א' סימן תל"ו), שע"ה (חלק ג' סימן ק"כ סעיף ד' וס"ק ט'). ח. שע"ה (חלק ג' סימן ק"כ סעיף ד'). ט. שע"ה (חלק ג' סימן ק"כ סעיף ב'). |
||||||||
|
||||||||
כניסה לחברים רשומים |