-
ספר שולחן ערוך המקוצר
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו.
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
984 אורחים

סימן קכ"ט - הִלְכּוֹת ביצה שנמצא בה דם

מספר צפיות: 5886

[א] ביצה שהתחיל להִתְרַקֵּם בתוכה אפרוח, אסורה כולה באכילה{א}. ואפילו אם לא נמצא שם רק קוֹרֶט־דם (פי' כעין גרגיר קטן), גם־כן אוסר את כולה, לפי שזהו סימן של־התחלת התרקמות אפרוח. אך זה דוקא כשנמצא הדם בחלמון{ב}. אבל בחלבון{ג}, מוציא את הדם בלבד וזורקו, ושאר כל הביצה מותרת באכילה{ד}. ולכן כאשר נראה שהדם אינו בגוף החלמון אלא בחיצוניותו, אפשר לנסות להסירו באמצעות צמר גפן, שאם יצא ונשאר קרוֹם־החלמון שלם, זהו הוכחה שהדם אינו אלא בחלבון, וזורק את הדם והשאר מותר{ה}. ואין נחשב דם בעניינֵנו, אלא כשצִבְעו אדום ממש, וכן אם הוא שחור כדיוֹ, כי השחור אדום היה מתחילה אלא שֶׁלָּקָה ונשתנה. אבל כשמראהו אינו אלא נוטה לאדום או לשחור, מותר. וכן כשנמצא פירור כעין עפר או כמראה בשר{ו}: 

[ב] באופנים שהביצה אסורה מחמת דם, צריך לשאול מורה־הוראה לגבי הכלי שנתבשלה בו אם גם הוא נאסר וצריך הכשר, וכן לעניין התבשיל או ביצה נוספת אם נתבשלו עִמה, אף על פי שהן עִם קליפותיהן{ז}. וכן בדיעבד אם טרפו את הביצה עם הדם ונתערבב{ח}. וכן לגבי ביצים שבורות יחד בקערה ועדיין לא נטרפו, ונמצא דם בחלמון של־אחת מהם{ט}. כמו כן צריך לשאול על ביצה של־עוף טמא, או של־נבילה וטריפה, שנתבשלה עם אחרות{י}:

[ג] ביצה מוּזֶרֶת, דהיינו שנתקלקלה ונרקבה עד שנעשתה כעין חוטים, מותר לאכלה למי שאינו משתקץ ממנה{יא}, אף על פי שֶׁדָּגְרָה עליה התֻּרְנְגוֹלֶת ימים רבים. ואם נמצא בה דם, דינה כדין ביצה רגילה המובא לעיל סעיף א'. ואם ביצה זו סָפְנָא מֵאַרְעָא, דהיינו שהתֻּרנגולת הִתְעַפְּרָה בעפר והתחממה ומכֹח זה היא מביאה ביצים, זורק את הדם, ואוכל את שאר הביצה אפילו כשנמצא הדם בחלמון, כי מביצה כזו לא יתרקם אפרוח לעולם{יב}: 

[ד] לפי־כך ביצים שמטילות תורנגולות הנמצאות בלולים סגורים{יג}, וכמו שהם בדרך־כלל רוב הביצים הנמכרות בזמנינו בשווקים (שחימומן הוא מלאכותי), מצד ההלכה אין איסור גם כשנמצא הדם בחלמון, כי לא יתכן שיתרקם מזה אפרוח, ובלבד שיזרוק את הדם. אך לכתחילה יש להחמיר לזרוק את כל הביצה כשנמצא בחלמון, ובפרט יתכן יותר ריקום אפרוח{יד} כשהדם אינו רק על החלמון לבדו, אלא מתפשט גם בקֶשֶׁר{טו} החלמון וחוץ לקשר{טז}: 

[ה] הואיל וברוב הביצים אין דם, אין צורך לבדוק אותן שמא יִמָּצֵא בהן דם. ואפילו ביצים מבושלות (בין רַכּוֹת בין קשות) או צלויות שאי אפשר כבר לבדקן, גם־כן מותרות באכילה. ואף על פי כן נוהגים כששוברים ביצים כגון לצורך טיגון במחבת או אפייה או בישול, לעיין בהן אם יש דם (והופכים לכל הצדדים{יז}), כיון שנקל הדבר לבדקן אז{יח}. אבל אם לא עשו כן, אינו מעכב{יט}: 

[ו] דיני ביצים טמאות וביצי נבילות וטריפות וכו', יתבארו בס"ד לקמן בהלכות בהמה חיה ועוף סימן קל"ד סעיפים י"ב י"ג י"ד:

הדפס

עוד ב'יורה דעה - איסור והיתר'

  1. לעמוד הבא


 

 

הלכה יומית למייל שלך

המעוניינים לקבל "הלכה יומית" מתוך ספרי "שלחן ערוך המקוצר" ישיר לתיבת הדואר האלקטרונית מידי יום ביומו בלי נדר, נא לשלוח בקשת הצטרפות לתיבה: [email protected]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 

הודעה חשובה

על פי הוראת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א וגדולי התורה והפוסקים, השימוש באינטרנט הינו לצורך בלבד, ובחיבור לאינטרנט כשר ומבוקר. כל חיבור אחר מהוה סכנה רוחנית וחינוכית.

מצות טעמו וראו
פעולת צדיק
מנויים לחיים
מיני תבלין וקליות

שער האתר: עיטור מהרי"ץ זי"ע לשער הספר ביאור תפילה להר"ר יוסף ציאח זצ"ל. עיצוב האתר:  אי סטודיו 

©   כל הזכיות שמורות לאתר יד מהרי"ץ, נוסד בחודש מרחשון ה'תשע"א 5771 לבריאת העולם, ב'שכ"ב 2322 לשטרות, 2010 למניינם. האתר נצפה במיטבו בדפדפן אינטרנט - אקספלורר .
דואר אלקטרוני: [email protected]  טלפון ליצירת קשר: 050-4140741 פקס: 03-5358404

עבור לתוכן העמוד