-
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו.
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
1460 אורחים

בדין חיטוי הפה במשקה, לצורך מילה ביום-הכפורים

    
מספר צפיות: 5601

מתוך שו"ת עולת יצחק למרן שליט"א חלק ב' סימן קלט

בדין חיטוי הפה במשקה, לצורך מילה ביום-הכפורים

 

שאלה:

לעניין מציצה אחר המילה שחלה ביום הכפורים, אם יכול המוהל לחטא את פיו באיזה משקה מרובה באלכוהול שאינו ראוי לשתייה לשום אדם:

 

תשובה:

הנה הדין ידוע שאוכלין ומשקין שאינם ראויים לאכילה פטור, כדאיתא בסימן תרי"ב סעיף ו' וט'. ולרחוץ פיו אסור שמא יבלע קצת, כדאיתא בסימן תרי"ג סעיף ד'. ובדין מילה, כתב המשנ"ב סימן תרכ"א סקי"א בשם מטה אפרים שרשאי למצוץ הדם כדרכו בחול, והנוהגים למצוין ביין לא יזלפו בפה, ולא במוך משום חשש סחיטה, רק יזלפו בפה לבד עכ"ל. ואין הדברים מובנים, אבל ברור שנפל כאן טעות הדפוס, וצ"ל יזלפו ביד לבד, וכמו שראיתי בגוף ספר מטה אפרים אשר ממנו המקור. ושו"ר שכבר תיקנו כן, בגליון המשנ"ב המוגהים מקרוב:

ושורש הדין נובע מתשובת דבר שמואל סימן צ"ח, כמו שהובא בשערי תשובה סימן תרי"ב סק"ז, וע"ע כף החיים שם ס"ק נ"ז, ובסימן תרכ"א ס"ק י"ח. ואגב ראיתי שם בדב"ש שבתב דמנהג קצת המוהלים לעשות תחילת המציצה בזילוף היין שבפיהם, בלתי הגון הוא לדעתו, שהם שני הפכים, כי המציצה להוציא הדם והיין עוצר הדם. אלא הדרך הנכון כמנהג אותם המוהלים שמוצצים בלא יין, ואח"כ מזלפים יין וסמים בלי אמצעות הפה ע"ש. אבל כנראה שמנהג אותם המוהלים היה גם מטעם חיטוי הפה מחשש זוהמא, ולכן לקחו אז יין, ועולה לכאן ולכאן. וכיו"ב הנוהגים לתת בפיהם יין-שרף הנקרא ערק, או קוניאק:

עכ"פ נראה דדוקא בכגון אלו שראויים הם לשתייה. אבל מה שאינו ראוי, שפיר דמי. לפי שמצינו מחלוקת גדולה בין האחרונים בדין אוכלין ומשקין שאינם ראויים לאכילה ביוהכ"פ, והאריך להביאם הרב שדי חמד במערכת יוהכ"פ סימן ג' אות ח', ומסיק דקם דינא כדעת האומרים דאינו חייב כרת בזה ואינו אלא איסור מדרבנן. הלכך אפשר לסמוך להקל לחולה שאין בו סכנה לאכול סמים מרים לרפואה ע"ש. ובשו"ת ציץ אליעזר חלק י' סימן כ"ה פרק כ"ב, ובשמירת שבת כהלכתה פרק ט"ל סעיף ח'. מעתה י"ל דבמשקין הראויין לשתייה דוקא חיישינן שמא יבלע, מאחר דאף בחצי שיעור איכא איסור מן התורה. אבל שאינן ראויין, שאפילו אם יבלע הלא רבים סוברים שאינו אלא מדרבנן כדבר האמור, המיקל ודאי יש לו על מה שיסמוך. אמנם נכון שלא לעשות זאת בפני רבים אלא בצנעא, שמא יחשבו שהוא משקה הראוי לשתייה, ויבואו לטעות שמותר לעשות כן ביוהכ"פ:

זהר הנלע"ד. ואחתום בשי"ש טו"ב. ותכתב בספר החיים ובספר הזכרון, וחתימה בכלל כתיבה (עיין גיטין דף סו: ודעת תורה למהרש"ם סימן תרכ"ג) וקיצרתי במובן, מפני קוצר הזמן.

 

ערב יום הכפורים, ה'תש"נ ליצירה.

הצ' יצחק רצאבי יצ"ו

הדפסהוסף תגובה

עוד..

  1. לעמוד הבא
מנויים לחיים


 

 

הלכה יומית למייל שלך

המעוניינים לקבל "הלכה יומית" מתוך ספרי "שלחן ערוך המקוצר" ישיר לתיבת הדואר האלקטרונית מידי יום ביומו בלי נדר, נא לשלוח בקשת הצטרפות לתיבה: [email protected]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 

הודעה חשובה

על פי הוראת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א וגדולי התורה והפוסקים, השימוש באינטרנט הינו לצורך בלבד, ובחיבור לאינטרנט כשר ומבוקר. כל חיבור אחר מהוה סכנה רוחנית וחינוכית.

מצות טעמו וראו
מיני תבלין וקליות
פעולת צדיק
מנויים לחיים

שער האתר: עיטור מהרי"ץ זי"ע לשער הספר ביאור תפילה להר"ר יוסף ציאח זצ"ל. עיצוב האתר:  אי סטודיו 

©   כל הזכיות שמורות לאתר יד מהרי"ץ, נוסד בחודש מרחשון ה'תשע"א 5771 לבריאת העולם, ב'שכ"ב 2322 לשטרות, 2010 למניינם. האתר נצפה במיטבו בדפדפן אינטרנט - אקספלורר .
דואר אלקטרוני: [email protected]  טלפון ליצירת קשר: 050-4140741 פקס: 03-5358404

עבור לתוכן העמוד