-
חג שבועות
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו.
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
1970 אורחים

טעם לחג השבועות

    
מספר צפיות: 10791

מאת ש. רצאבי

 

שבועות

שלש רגלים תחג לי בשנה, פסח שבועות וסוכות. המתבונן יראה במצוות השמחה בחג (שבזמן בית המקדש הייתה מתקיימת ע"י קרבנות שלמים) שלא הושוו בה המועדים. בפסח לא נזכר כלל לשון שמחה, בשבועות נאמר (דברים ט"ז י"א) ושמחת לפני ה', ובסוכות נזכרה השמחה שלש פעמים. רבינו בחיי נותן טעם לדבר מהפסיקתא על פי המשנה בראש השנה, בארבעה פרקים העולם נידון, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בראש השנה כל באי עולם עוברין לפניו כבני מרון, ובחג נדונין על המים. אם כן בפסח אנו לפני כל ארבעת הדינים אין לשון של שמחה כלל. ובשבועות כבר עברנו דין אחד שהיה בפסח, ולפיכך יש שמחה אחת. בסוכות כבר עברו שלשה דינים שהיו בפסח ושבועות ור"ה, ולכן יש שלש שמחות. וכמו קרבן שתי הלחם בשבועות שהוא ממין חטה (הנקראת עץ כמאן דאמר עץ הדעת חטה היה), לרצות על פירות האילן. וניסוך המים בחג לרצות על המים.


מתן תורה

מי האיש החכם ויבן את זאת ואשר דבר פי ה' אליו ויגידה, על מה אבדה הארץ (ירמיה ט'). דורשים חז"ל פסוק זה (בבא מציעא דף פ"ה) שלא היה ביד החכמים ולא ביד הנביאים תשובה לשאלה על מה אבדה הארץ, מדובר בנבואת ירמיה על בית ראשון שייחרב. מה הקושי הגדול בשאלה זו שהוצרך הקב"ה בעצמו לבוא ולומר על עזבם את תורתי, וגם איך יתכן שעל עוון קל כזה המבואר שם שלא בירכו בתורה תחילה, נתחייבו בגלות ונחרב בית המקדש.


שנינו במסכת אבות (פרק ה' משנה ז') גלות באה לעולם על עבודה זרה, ועל גילוי עריות, ועל שפיכות דמים, ועל שמיטת הארץ. על ארבעתם נאמר בתורה ולא תקיא הארץ אתכם, ולבני הדור ההוא היתה קושיא למה אבדה הארץ. אם בגלל שלש עברות החמורות ושמיטה, הרי גם בדורות הקודמים להם עשו כן ולמה לא גלו הם, ודווקא בדורו של ירמיה נתחייבו בגלות. עד שבא הקב"ה ואמר על עזבם את תורתי. הרי כתוב גם ושמרתם את כל חוקותי וגו' ולא תקיא הארץ. וצריך לבאר, האם על כל חוקי התורה יש גלות או דווקא על הדברים דלעיל. אלא העונש על שלש עבירות החמורות הוא גלות, וגם אם לא שומרים שמיטה הארץ מקיאה את יושביה ומרצה את שבתותיה. אך אם יש עדיין עמילי תורה יש תריס בפני הפורענות ולא יגלו אפילו אם רשעי ישראל עוברים על כל העבירות הללו. וכך מתיישבים כל הפסוקים, אם תשמרו את כל חוקותי לא תקיא הארץ אתכם פירושו התורה תגן עליכם מעונש גלות, ואת זה לא ידעו לומר החכמים והנביאים שבאותו הזמן עד שבא הקב"ה ואמר על עזבם את תורתי, כלומר באותו הדור התחיל זלזול קל בלימוד התורה, וממילא הוסר המגן ונפקדו עליהם שאר עוונות הגורמים לגלות. יהי רצון שגם בדורינו זה תגן עלינו זכות העמילים בתורה, עד לביאת גואל ובניין בית המקדש בב"א.

הדפסהוסף תגובה

עוד..

  1. לעמוד הבא
  2.  [6-10]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
פעולת צדיק
מנויים לחיים
מצות טעמו וראו
מיני תבלין וקליות
עבור לתוכן העמוד