-
ל"ג בעומר בקבר רשב"י זיע"א
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו.
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
1832 אורחים

הוספת הבית "יחדת עשר ספירות" בפיוט בר יוחאי ומעלתו

    
מספר צפיות: 6741

הוספת הבית "יחדת עשר ספירות" בפיוט בר יוחאי ומעלתו - קטעים בעניין זה מתוך שערי יצחק השיעורים השבועיים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א (ניסן-סיון ה'תש"ע)

 

 

התייחסות בשיעור השבועי מוצש"ק שמיני התש"ע

 

איך התקבלה תוספת "יחדת עשר ספירות" בפיוט בר יוחאי

אספר לכם סייעתא דשמיא. בדידי הוה עובדא. הפיסקא, יחדת עשר ספירות, התקבלה. בכל אופן פה, בבית המדרש הזה, ועוד. איך זה התקבל? אגלה לכם סוד. הנני מדבר על הבית שאנחנו מוסיפים בבר יוחאי, יחדת עשר ספירות, מאין סוף בחביון העוז וכו'. אני לא עושה ביקורים, גם לא בקברי צדיקים, בכלל לא מסתובב. אבל פעם הייתי במירון, בקבר של רשב"י זיע"א, התפללתי שם באופן מיוחד. אמרתי, בזכות רבי שמעון, יהי רצון מלפניך ה' וכו' שהבית הזה, יתקבל ויתפשט. וב"ה היתה סייעתא דשמיא וזה נכנס. דבר שהתקבל בציבור ללא עוררין. אם כי צריך יותר לפרסם אותו. זה לא בית שלי. הבית הזה מסביר ומגלה את המשמעות מה זה הפיוט בר יוחאי. אף אחד מהציבור הרגיל, לא מבין שרמוזים פה כל העשר ספירות. חכמי תימן מצאו פה מקום, אחרי שנגמר הבתים שסימנם שמעון לביא, שמו של מחבר הפיוט, הוסיפו את הבית הזה כדי לפרש את הפיוט. להבין שכל בית רומז כנגד הספירות, כדי שייצא מהכח אל הפועל על ידי הבית הזה, ובתוספת זו מתפרש כל הפיוט, וב"ה שזה התקבל, כן ירבה וכן יפרוץ [עוד בעניין זה במוצש"ק אמור ה'תש"ע].

 

תוספת ביאור ממוצש"ק אמור התש"ע

 

חשיבות הוספת הבית 'יחדת עשר ספירות' בפיוט בר יוחאי – והטעם לזה

דרך אגב, רבינו שלמה בן יעקב, כנראה שהוא גם המחבר של הבית, מה שאנחנו מוסיפים בבר יוחאי. הרי בבר יוחאי אנחנו מוסיפים בית יֵחַדְתָּ עשר ספירות. מֵאֵין סוף, בחביון העוז נסתרות. סובלים את העולם, י"י בם להורות. וסוד המאורות יענו אשריך. לא כתוב במפורש מי חיבר את הפיוט הזה. ישנם בתים אחרים שעליהם כתוב שחיברם מארי יחיא אלצ͘אהרי. יש שני בתים אחרים, סידרת עשר ספירות. פה, לפי הסגנון, אני חושב שהוא כתב את זה, לפי כל מיני משמעויות.

התאמצתי להבין מה הוא אומר, בר יוחאי יחדת עשר ספירות. יותר נכון, צריכים להבין, למה חכמי תימן הוסיפו בית, הרי בלכה דודי לא הוסיפו, למה פה בבר יוחאי הוסיפו, איזה עניין היה להם להוסיף. אלא הטעם הוא, שפיוט בר יוחאי מדבר על עשר ספירות, אבל זה לא מובן בכלל. שמן משחת קודש, נמשחת ממדת הקודש, למי ששומע את הפיוט לא מובן שמדובר על עשר ספירות. הרי כל תורת הקבלה, כל סודות התורה, בנוי על עשר ספירות. מהתחלה ועד הסוף. איך להסביר את ההנהגה של העולם, ואת התורה שבכתב, על פי עשר ספירות וכו', זו כל תורת הסוד כולה על רגל אחת. הכל מובן על פי זה, כל הרמזים הולכים על פי הספירות. עכשיו, מי שקורא את בר יוחאי לא מבין שמדובר על עשר ספירות, לכן רצו להדגיש, שאנשים יבינו, שכל הפיוט שקראת עכשיו מדבר על זה. לכן, אחרי שנגמרו כל העשר ספירות, היגענו לבית האחרון אור מופלא רום מעלה, שזה רומז לספירת הכתר שהיא העליונה, בסוף הוא בא ואומר בר יוחאי, יחדת עשר ספירות. מאין סוף, מתחיל מהכתר שזה אין סוף, בחביון העוז נסתרות. סובלים את העולם, דהיינו, שהקב"ה מנהיג את העולם על ידיהם. כמו שכתוב בפתיחת אליהו, שבהם מנהיג את כל עלמין עלמא דאתגליא ועלמא דלא אתגליא. וסוד המאורות יענו אשריך, זה שנים לא הבנתי. מהו סוד המאורות יענו אשריך. כל הזמן חיפשתי בספרים, מה זה סוד המאורות, ולא מצאתי. עד שהבנתי השבוע, אחרי שהתאמצתי, אמרתי כנראה הוא מתכוין שהספירות נקראים מאורות. הרי יש להם הרבה שמות, קוראים להם כתרים, קוראים להם בוצינין, קוראים להם רקיעים, יש הרבה שמות, כחמש־עשרה שמות. אחד מהשמות זה מאורות. הוא לא רצה לחזור על המלה ספירות, כי כבר התחיל יחדת עשר ספירות, לכן אמר מאורות. וסוד המאורות יענו אשריך, דהיינו על מה שפענחת את הסוד של המאורות, יענו אשריך.

בתשובה לשאלה מהקהל: השני בתים האחרים, שאמרתי שמוסיפים נמצאים פה, אני יכול להראות לכם, הבאתי את זה. אותם מארי יחיא אלצ͘אהרי חיבר. יש כאלו שנוהגים לומר את זה, החבאנים אומרים אותם, ויש עוד קהילות, שרעבים. יש כמה מקומות אומרים את הנוסח הזה. בסגנון הזה. אנחנו פה בבית מדרש פעו"צ בני ברק, אומרים את היחדת עשר ספירות שהבאנו קודם, שהוא בית אחד. כבר סיפרתי לכם [מוצש"ק שמיני ה'תש"ע] שזו סייעתא דשמיא, כשהייתי במירון לפני שנים רבות, הייתי בקבר רשב"י והתפללתי שזה יתקבל ומן השמים היתה סייעתא דשמיא, ואנחנו אומרים את זה קבוע כל שבת. הנני מקווה שיתפרסם לעוד מקומות. יש פה עניין גדול, מפני שזה בא לפענח את הפיוט, כי השיר הוא סתום וחתום, וכשאתה מוסיף את זה, הינך מוציא את השיר מן הכח אל הפועל. שזה בעצם מה שכל הפיוט בא להגיד. ה' יעזור שאמירת תוספת הבית הזה יתקבל בעוד מקומות. אמן.

 

השלמה ממוצש"ק נשא התש"ע

 

חשיבות הוספת בית 'יחדת עשר ספירות' בבר יוחאי, ומדבקות מיוחדות לסידור

אסיים בדבר קטן. דיברנו [במוצש"ק שמיני ומוצש"ק אמור ה'תש"ע] על הוספת בית בבר יוחאי, ייחדת עשר ספירות. איך זכינו שיתקבל פה בבית המדרש, אתם יודעים כבר את הסוד. עשינו הדפסה במדבקה מיוחדת לסידורים, כי זה בדיוק בסוף הדף בסידור תורת אבות שבו משתמשים לרוב, היה מקום, וזה נראה ממש כמו חלק מהסידור. את 'אך צדיקים', אי אפשר לעשות כך, כי זה באמצע הדף. אבל את אך צדיקים, כבר אומרים אנשים בעל פה, כי הנוסח מוכר לכולם מימות החול. בכל אופן, אנחנו משתדלים באופן מיוחד בעניין הבית הזה של יחדת עשר ספירות, חשוב במיוחד להכניס את הבית הזה, ויש לי גם טעם כמוס לדבר. אינני יודע אם יש עוד בתי כנסת שאומרים אותו, או שיש בתים אחרים שמוסיפים. בכל אופן, אם יש בית כנסת שמוכן לקבל זאת אני מוכן בל"נ לעזור להם, להביא להם מדבקות. בראשית השבוע מצאתי אותם אצלי והביאותים, למי שירצה להדביק בסדורים. אבל כמובן ח"ו שלא תהיה מזה מחלוקת. רק ציבור שמוכן לקבל זאת בלב שלם, הדבר חשוב מאד. מי שירצה, יזכה ויכול לקבל את זה הערב ממני.

והמקב"ה יסייענו ויעזרנו על דבר כבוד שמו.

 

הדפסהוסף תגובה

עוד...

  1. לעמוד הבא

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
פעולת צדיק
מצות טעמו וראו
מיני תבלין וקליות
מנויים לחיים
עבור לתוכן העמוד