תוספת בית לפיוט בר יוחאי![]() ![]() |
||||||||
מספר צפיות: 7090 | ||||||||
מובא בספר שלחן ערוך המקוצר סימן נ"ח הלכה ג' - הלכות תפילת ערבית של שבת:
ובהערה י' בעיני יצחק הוסיף: {י} ולענ"ד טוב להוסיף לפני הבית האחרון, בית שיש נוהגין לאמרו: בר יוחאי יֵחַדְתָּ עשר ספירות. מֵאֵין סוף, בחביון העוז נסתרות. סובלים את העולם, י"י בם להורות. וסוד המאורות יענו אשריך: כדי לבאר בהדיא כוונת הפייטן ולהוציאה מן הכח אל הפועל, וכמו שביארתי בס"ד במאמר אופן המרכבה (שהוא מבוא לספר רכב אלהים של־מהרי"ו) דף צ"ב [ראה מסגרת]. ונראה לי שחיברוֹ המקובל מה"ר שלמה בן יעקב, עיין עליו בנספחות לנפש כל חי דף קמ"ו. וכיוצא בזה הובא בכמה תכאליל כת"י ישנות, תוספת שני בתים שייסדם מהר"י צאהרי, ואכמ"ל. הסבר לצילום הנ"ל: חלק מסדר הקבלת שבת כפי מנהג המקובלים שהנהיג מהר"י ונה, ונתפשט בכל גלילות תימן מתוך התכלאל משנת בקס"ו לשטרות, כת"י זקיני הגאון מהר"ר יחיא ן' מהר"ר יחיא אלקאפח, שהיה ראב"ד בעיר רצאבה. בפיוט בר יוחאי הוסיף מהריק"א בית, בר יוחאי ייחדת עשר ספירות וכו' כפי שהיה מנהג עירנו לאמרו, וכעין זה נוהגין בכמה מקומות להוסיף. ונראה טעם הדבר כיון שהפייטן מה"ר שמעון לביא רומז בו לי"ס בהעלם, ראו מקצת חכמי תימן צורך להזכירם בפירוש להוציא מן הכח אל הפועל. ועכ"פ זהו הנלע"ד טוב-טעם להנהיג לאמרו בכל מקום, וע"ע מ"ש בס"ד בספר מענה לשון במקומו. (מתוך מאמר אופן המרכבה דף צ"ב) |
||||||||
|
||||||||
כניסה לחברים רשומים |