אודות אדם שביקש לשרוף את גופו אחר מיתתו![]() |
||||||||
מספר צפיות: 8188 | ||||||||
י"ט אלול ה'תשפ''ב | ||||||||
שלום וברכה לר' שילה היקר. שאלתי את מו"ר שליט"א שאלה אודות ראש עיריית יבנה שנפטר לפני שבועיים ויותר, אשר מצד אחד היה עוזר מאוד לבחורי ישיבות ואברכי כולל, כגון שהיה מוצא עבורם מקום ללמידה, היה גם דואג לתגמולים מסויימים. וכעת שנפרט רצו לעשות דברים לעילוי נשמתו. אך השמועה אודות הבקשה שלו לשרוף את גופתו אחרי פטירתו, מגלה למפרע שהוא כופר. והשאלה היא: האם ללמוד לעילוי נשמתו כהכרת הטוב על מה שעשה למען בני תורה. או שמכיון שהתגלה למפרע שכוונתו הייתה רק משיקולים פוליטיים, שהרי גילה דעתו שאינו מאמין בתורה. או שנאמר שהוא נחשב אנוס כשיטת החזון איש יורה דעה. וכשיטת הבנין ציון סימן כ"ז שהיום ההפקרות נעשה כהיתר ואנשים לא יודעים חומרת העונות. מצד שני אילו היה מבקש שיתרמו את האברים של הגוף שלו, היינו אומרים שהוא רואה בזה מה שאחרים חושבים בטעות כמובן, שיש בזה לכאורה חסד שבמקום שהגוף שלו יתרקב הוא יעשה מצוות וימשיך את החיות אצל אחרים, וזה בונה עולם. אע"פ שזה נגד תורתנו שהרי הקב"ה ציוה לקבור את הגוף אחרי פטירתו. מ"מ עוד היה אפשר להבין ולדון לכף זכות, אך כעת שאמר לשרוף את גופתו ולא לקבור, הרי זה ממש כפירה בכל הערכים האנושיים ול"ד בתורת ישראל. ואולי אפילו להכעיס. מצד שלישי אע"פ שאחאב חטא והחטיא את הרבים ועבד לבעל. מכל מקום אמרו חכמים בגמרא סנהדרין דף ק''ב עמוד ב': 'אמר רבי יוחנן: מפני מה זכה אחאב למלכות עשרים ושתים שנה - מפני שכיבד את התורה שניתנה בעשרים ושתים אותיות'. ועד אמרו שם: 'אחאב וותרן בממונו היה, ומתוך שההנה תלמידי חכמים מנכסיו - כיפרו לו מחצה'. אמנם ראש העיר לא נתן מממונו לת"ח אבל אמרו חכמים גדול המעשה יותר מהעושה בב''ב דף ט. מצד רביעי אילו ילמדו לעילוי נשמתו יש בזה חילול ה' שכאילו לא מתעלים ממעשה הכפירה שלו בפרהסיא. לא נשכח שמדובר באדם ציבורי והיה מפורסם וממילא יש כאן חילול ה' לרבים. אילו החרדים יעשו דברים לעילוי נשמתו. מו"ר אמר שהוא יתן דעתו על העניין ויתן תשובה. ניסו להשיג את מו"ר בטלפון ולא הצליחו. האם תוכל להעביר את השאלה למו"ר. אליהו סויסה, ב"ב להלן תשובת מרן שליט"א: לא יעשו מאומה, רק מה שאפשר בצינעא גמורה. ביקרא דאורייתא הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו |
||||||||
|
||||||||
כניסה לחברים רשומים |