בעניין מי ששכח לומר המלך המשפט בעשי"ת, האם בתפילה אחת אומרים את נוסח הקדושה עם הש"צ, ובעניין מים מגולים בזמנינו![]() |
||||||||
מספר צפיות: 8544 | ||||||||
י"ט אלול ה'תשפ''ב | ||||||||
לכבוד מרן הגר"י רצאבי שליט"א א. הרב כתב בהלכות עשי"ת לגבי אדם ששכח לומר המלך המשפט עצה שיחזור בהרהור מהשיבה כיוון שיש מחלוקת אם צריך לחזור או לא, מה הדין כאשר אדם שכח לומר המלך המשפט וסיים תפילתו, האם יחזור על כל התפילה בהרהור, או שיתפלל בתורת נדבה ויחדש בה דבר? ב. כאשר מתפללים תפילה אחת (כגון מוסף בר"ה או בהושענא רבה או בשבועות) הרב כתב בשע"ה שהמנהג שאין אומרים את נוסח הקדושה עם הש"צ אלא רק עונים קדוש וכו וברכה שלישית אומר את הנוסח אתה קדוש וכו'. זכור לי ששאלתי בעבר את הרב בענין והבנתי (אולי בטעות) שדעת הרב שהיחיד כן אומר את נוסח הקדושה עם הש"צ רק לפני שעונים אמן באמצע הקדושה (כשאומרים בקרוב בחיינו ובימינו) הרב אמר שיקדים 3 תיבות לפני הש"צ כדי שלא יחשב כעונה אמן על ברכת עצמו ונוסח ברכה שלישית יאמר לדור ודור, וכך נהגתי כל הזמן. אולם בזמן האחרון ראיתי שבנו של מרן הרב משה שליט"א במקרא קודש על הלכות ומנהגי שבועות כתב בפשיטות שלא אומרים את נוסח הקדושה עם הש"צ אלא רק עונים. שאלתי היא איך לדעת מרן יש לנהוג לכתחילה, לומר עם השליח ציבור את כל נוסח הקדושה או רק לענות היכן שעונים? ג. לענין בקבוק מים שנשאר פתוח, בין ביום בין בלילה, כגון שילד שתה ולא סגר, האם יש לחשוש הלכה למעשה למשקים מגולים ולא לשתות ממים אלו או שאין לחשוש? אמיתי חדד להלן תשובת מרן שליט"א: א' בזמנינו קרוב לודאי שלא יכוין כראוי בתפילה שבתורת נדבה, כמ"ש הפוסקים, הלכך עדיף שיחזור בהרהור. ב' כבר ביארנו בהרחבה בס"ד בשער"י במדבר התשע"ט בש"ל בסופו שעדיף לומר עם הש"צ את כל הנוסח, ומשם באר"ה. ג' האידנא לא חיישינן לגילוי משקין. ביקרא דאורייתא הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו |
||||||||
|
||||||||
כניסה לחברים רשומים |