בעניין עניית אמן לאחר ברכת הטוב והמטיב בברהמ"ז![]() |
||||||||
מספר צפיות: 6894 | ||||||||
כ"ח אב ה'תשפ''ב | ||||||||
שלום עליכם הרב, שנזכה לשתות ממימי הרב לאורך ימים ושנים טובות אמן! בעניין עניית אמן לאחר ברכת הטוב והמטיב בברהמ"ז. ראיתי בדפוסים של תכלאל שלאחר ברכה זו לא מופיע לענות אמן, בדר"כ מסומן בסוגריים '(אמן)'. ראיתי בחיי אדם ס' מ"ז ובערוך השולחן ס' קפח שמדגישים לענות אמן לאחר ברכה זו, וערוך השולחן מרחיק ומזהיר מטעות זו שלא עונים אמן לאחריה. האם זו שגיאת דפוס או שמא התימנים מחזיקים בדעת קדומים לא לענות לאחר ברכה זו אמן. עוד קשה לי, איתא בגמרא שיענה בלחש אמן בברכת בונה ירושלים שלא יבואו לידי זלזול בברכת הטוב והמטיב דרבנן, ואם אכן זו ברכה (בין אם זו ברכת הודאה או ברכה בגדר אחר) יש לענות אחריה אמן, ואם אינו עונה אמן לאחריה, הרי פשוט שמזלזל בברכה. האם זהו ט"ס ובאמת יש לענות אמן? תודה, צעיר ושפל בעבודתו יתברך, מאור דוד מעלות תרשיחא להלן תשובת מרן שליט"א: מנהגינו פשוט שאין עונים שם אמן, וכך נהגו אף בכל שאר קהילות ישראל מלפנים, עד שבא הגר"א וחידש שצריך לענות גם שם. ולכן חיי אדם וערוך השולחן וזולתם שהוא רבם, נמשכו אחריו. וטעם מנהגינו קיבלתי מאאמו"ר זצ"ל שהאמן שעונים אחרי הרחמן, חוזר גם על הברכה ואכמ"ל. וממילא נתיישבה גם קושייתך. ביקרא דאורייתא הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו |
||||||||
|
||||||||
כניסה לחברים רשומים |