שאלה בעניין טעמי תיבות 'עשר אעשרנו' [פרשת ויצא]![]() |
||||||||
מספר צפיות: 10004 | ||||||||
כ"ז כסליו ה'תשפ''ב | ||||||||
לק"י, אור לכ"א כסלו התשפ"ב בשל"ג לכבוד מרן שליט"א א] ביקשני הרב צבי סיימן שליט"א מ'המכון להחדרת לימוד המוסרה' לברר מהי מסורת תימן בטעמי וכל אשר תתן לי 'עשר אעשרנו' לך (בראשית כ"ח כ"א). וראיתי כי נחלקו בזה התיגאן הנדפסים בזמנינו המוחזקים אצלינו למדוייקים יותר מאחרים. כי בתאג 'תורת אבות' שבעריכת הגאון רבי נתנאל אלשיך שליט"א תיבת עשר היא במארכה ותיבת אעשרנו היא בטפחא. וכתב שם בילקוט שינויי הנוסחאות שבסוף ח"א (עמ' י"ט), כי ברוב ספרי תימן תיבת עשר במארכה ותיבת אעשרנו בטפחא, וכ"ה המנהג. אמנם ציין כי בתאג' ח' (הוא תאג חבשוש) תיבת עשר בטפחא. ומאידך בתאג המדויק 'תורה קדומה' שבעריכת הרב יואב פנחס הלוי שליט"א תיבת עשר היא בטפחא ואעשרנו במארכה. וכתב שם, כן הוא בחמש עשרה תיגאן קדמוניות ומדויקות שראיתי, ובכללן שניים של בניה הסופר ואחד של מהר"י בשירי, ועיקר. ובצד ציין 'נ"א' במארכה טפחא. ב] ובהיות והקריאה המובנת יותר היא 'עשר' במארכה כבתאג תורת אבות [כי להפריד בתיבת עשר אין לו מובן שהוא אמצע הענין שאומר יעקב כי כל אשר תתן לי עשר אעשרנו לך]. ממילא א"א לומר שאלו שכתבו 'עשר' בטפחא שינו ממה שהיה לפניהם, כי הסופרים משנים לטוב בעיניהם ולא להיפך. וא"כ אם נבוא להכריע מסברא מהי הנוסחא הותיקה יותר, מסתברא כבתאג תורה קדומה. ג] ילמדנו רבינו: א' האם נפלה בזה מחלוקת בין סופרי תימן הקדמונים, או מסורת אבותינו שתיבת עשר בטפחא ורק בדורות המאוחרים שינו. ב' מדוע יש נוסחאות בהם עשר בטפחא, היפך מובן העניין. וכעת התבוננתי אולי הכוונה כמ"ש במדרש החפץ למוהר"ר זכריה הרופא זלה"ה, שהן שני מעשרות. וכ"כ מהר"ש שבזי זלה"ה בחמדת ימים, למה כפל, לרמוז שני מעשרות שעתידין להוציא בניו, מעשר ראשון ומעשר שני דכתיב (דברים י"ד, כ"ב) עשר תעשר ע"כ. לכן חילקו כאן בטעמי המקרא את תיבות עשר, אעשרנו. לרמוז 'עשר' את המעשר ראשון, ומלבדו גם מעשר שני 'אעשרנו' לך. [ויעוין עוד בתו"ש אות קס"א עוד ביאורים בכפל תיבות זה, וגם לדבריהם א"ש כנ"ל. וכן ראיתי בזרע שמשון למהר"ש נחמני זלה"ה פרשת וישלח אות ד']. בברכה"ת, צעיר תלמידיו, אביחי שרעבי להלן תשובות מרן שליט"א: כיון שהרחבתי בס"ד כבר על כך בנפלאות מתורתך אלא שעודנו בכתובים, [ובשערי יצחק וישלח התשע"ו], הנני מצרף לכת"ר העתק, אשר משם יתבארו לכם שרשי העניינים לפקצ"ד, וכאן אענה רק בקצרה על סדר דבריכם. א' לא נהירא לענ"ד לומר שהסופרים משנים לטוב בעיניהם, חלילה. לא היתה ולא תהא כזאת בישראל שישַנו בכוונה לפי הבנתם השטחית. וגם אם כן, זה רק מעטים ובטעות שאינה משתרשת ומתפשטת. ב' אכן זו מחלוקת בין סופרי תימן הקדמונים. ולעניין מעשה אין לשנות מן המנהג המקובל בידינו והמפורסם אצלנו שהטפחא בתיבת אעשרנו, עד"ש אחזתיו ולא ארפנו. ביקרא דאורייתא הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו
לקריאת המאמר "עשר אעשרנו" מתוך נפלאות מתורתך - לחץ כאן |
||||||||
|
||||||||
כניסה לחברים רשומים |