שו"ת: עניית אמן בסוף ההושענות![]() |
||||||||
מספר צפיות: 9676 | ||||||||
ח' חשון ה'תשפ''ב | ||||||||
עניית אמן בסוף ההושענות
שלום כבוד הרב רציתי לשאול מדוע אין עונים אמן אחר אמירת "תתפרקון ותשתזבון" בסוף ההושענות, הרי יש שם הרבה בקשות. תודה אהרן שלמה להלן תשובת מרן שליט"א: חובת עניית אמן מן הדין, דהיינו על פי הגמרא וכו', אינה אלא על מטבע ברכות, ברוך אתה וכו'. ומה שנוהגים בכל זאת לענות אמן, למשל גם אחרי הרחמן שבברכת המזון, אינו אלא על פי המדרש שכשאחר מברך לישראל ואפילו בלא הזכרת ה' חייב לענות אמן כדאיתא במג"א ואחרונים או"ח סי' רט"ו סעיף ב'. ועניית אמן צ"ל בכוונה, וצריך ליזהר שלא תהיה אמן חטופה ולא קטופה וכו' כדקיי"ל בסי' קכ"ד ס"ו, ויש סכנה בדבר שאל"כ ימיו יתחטפו ויתקטפו וכו' כדאיתא בברכות דף מ"ז ע"א. וכאן אחרי ההושענות לפני קס"ת כל הציבור טרודים לארוז את לולביהם למשמרת, ואין אזניהם קשובות היטב לש"צ האומר תתפרקון וכו', על כן העדיפו שלא לענות כלל אמן, כיון שאינה חובה מן הדין כמו שהקדמנו בס"ד. ולכן גם לא קבעו הקדמונים שיסיים ש"צ ותימרון אמן, כמו שיסדו בסוף נוסח כמא דשמעתון וכו' אחר תקיעת שופר בראש השנה, וישרי וישבוק ביום הכיפורים, דשאני התם שהציבור פנויים לשמוע ולענות כדת וכדין. גם בסידור רס"ג שנז' שם נוסח תתפרקון בדף רל"ט, אין סיום ותימרון אמן. זהו הנלענ"ד בעזרתו יתב'. ביקרא דאורייתא הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו |
||||||||
|
||||||||
כניסה לחברים רשומים |