|
||
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו. פרויקט הכנסת מאמרי מרן שליט"א מעשרות ספרים ירחונים וכתבי עת הפזורים על פני עשרות שנים לאתר יד מהרי"ץ "נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א. |
שו"ת: ביאור האמור בהושענות, למען למלך עבדים משלח |
||||||||
מספר צפיות: 2253 | ||||||||
כ"ד תשרי ה'תשפ''ב | ||||||||
ביאור האמור בהושענות, למען למלך עבדים משלח שאלה: אבקש לברר עם כבוד הרב שליט"א, אודות מה שאומרים בהושענות ליום שני, למען למלך עבדים משלח, ופירש מהרי"ץ בעץ חיים שם חלק ב' דף ס"ה ע"ב שזהו אסא. וכתב על זה הרב שליט"א בפירושו מענה לשון על תפילות חג הסוכות ההושענות וההקפות דהושענא רבה (נדפס בשנת ה'תשמ"ט) ריש דף ז' וז"ל, צ"ע כי לא מצינו אלא צדקיה, כדאיתא בירמיה סימן ל"ד עכ"ל. אולם ראיתי מפרשים אחרים שגם הם פירשו שהמדובר במלך אסא, וציינו לספר מלכים ראשון ט"ו, י"ח: בכבוד רב רועי תשובה: לק"י, תשרי ה'תשפ"ב, ב'של"ג: יישר כוחכם. אכן כתוב שם ויקח אסא את כל הכסף וגו' ויתנם ביד עבדיו, וַיִּשְׁלָחֵם המלך אסא אל בן הדד וגו'. אלא שנמצא שזה בלתי מדוייק, כי מובן מְשַׁלֵּח, בלשון כבד, שייצאו לחפשי, וזה מתאים רק גבי צדקיה. והיה להם לומר שׁוֹלֵח, בלשון קל. כי זהו ההפרש ביניהם, שבלשון כבד מובנו שליחות על מנת שלא לחזור, כמו שכתב הרשב"ם. ועוד שאנו מזכירים אותם צדיקים כאן בהושענות, כדי לעורר זכותם, שיושיענו ה' למענם. אם־כן בשלמא אילו המדובר הוא על צדקיהו, עשה מצוה גדולה בשילוח העבדים, לקיים מצות התורה שאמרה (שמות כ"א, ב') שש שנים יעבוד ובשביעית יצא לחפשי חנם. [והגם שאחר־כך נתחרטו השָּׂרים וכל העם והחזירו את העבדים וכבשום בחזקה, צדקיהו לא חטא בזה. ומה שכתוב שם (ירמיה ל"ד, כ"א) ואת צדקיהו וגו' אתן ביד אויביהם וגו', אין זה אלא בשביל שהיה בידו למחות ולא מיחה. ועיין מלבי"ם שם]. מה שאין כן אם המדובר על אסא. ובפרט לפי מה שכתב מהר"ש לאנייאדו בכלי יקר שם, שכוונת הכתוב להתריס על אסא וכו' ואף זה חטא גדול בו וכו' יעוש"ב, והובא בקצרה במעם לועז שם דף רמ"ד ד"ה והכתוב. וכך היא הגירסא משלח גם בסידור רס"ג דף ר"מ: ביקרא דאורייתא הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו |
||||||||
|
||||||||
|
כניסה לחברים רשומים |
|