כשרות אורז בפסח![]() |
||||||||
מספר צפיות: 10835 | ||||||||
י"ט אדר ה'תשפ''א | ||||||||
שאלה: ראיתי בספר רינת אהרן על מס' מגילה של הרב אהרן גבאי דף 77 (בכלל חידושים נאמ"נים) בזה"ל, אורז בפסח, בשנה זו (ה'תשס"ח) טען הגר"י רצאבי שליט"א שאין לאכול אורז כי טוענים שיש מקומות שמכליאים את האורז עם שעורה, עכתו"ד. אבל כבר ביררו ענין זה הגר"ש עמאר והרב אברהם יוסף ומצאו שדבר זה לא הוכח כלל, וגם א"כ הוא בטל ברוב, ועוד יש לצרף את הפוסקים שחליטה מספיק עכ"ל. האם אכן היתה בעבר הוראה כזו של מרן שליט"א? אביחי שרעבי מודיעין עילית – קרית ספר תשובה: לק"י י"ט אדר התשפ"א בשל"ב הדברים מבוארים אצלינו בהרחבה בשו"ת עולת יצחק ח"ג סימן קל"ח. ומובן למעיין שגם מעיקרא כתבנו רק דרך בקשה כי מי שבידו לפענח העניין יחווה דעתו, אף כי יתכן שהכל בבחינת עורבא פרח וכו'. עכ"פ לבסוף כתבנו (בד"ה נ"ב) שלעת עתה הביעו דעתם רבנים ומומחים שאין חשש כלל באורז המצוי, ועל כן חזרנו לפרסם יאכלו ענוים וישבעו, כיעויין שם. מכל מקום צריך גם היום לפקוח עין תמיד ולבדוק מחדש, ולא לסמוך על העבר, כי חדשים לבקרים משתנים העניינים. ההיתר מצד בטל ברוב, ואפילו אם יתבטל בששים, אינו מובן, שהרי זה מעמיד. כי ההכלאה בשעורה מגמתה להשביח את האורז, יען ראו שבאותם מקומות שהאורז הוא עיקר מזונם, נגרמו נזקים בריאותיים עד כדי עיוורון רח"ל, כמובא בתשובתנו שמה ד"ה במלים. ומה שסיים לצרף את הפוס' שחליטה מספיק ע"כ, תמיהני שלא מצינו מקילים בחליטה למעשה, רק שכך הוא מדינא דתלמודא, אבל הגאונים הורו לאסור וכך נהגו למעשה, גזירה שמא לא ירתיח המים יפה יפה, עיין רמב"ם פ"ה מחו"מ הל"ג. וכ"פ בטוש"ע סי' תנ"ד ס"ג מטעם דליכא בזמן הזה דידע למחלט, הלכך כל מין חליטה אסור ע"כ. והדבר מוסכם. ולא דנו רק לגבי דיעבד עי' ביאור הלכה שם ד"ה ליכא, וכף החיים ס"ק כ"א. ביקרא דאורייתא הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו |
||||||||
|
||||||||
כניסה לחברים רשומים |