בעניין תפילת לחש וחזרה בתפילות שמונה עשרה![]() |
||||||||
מספר צפיות: 10075 | ||||||||
ד' טבת ה'תש"פ | ||||||||
בס"ד לכבוד המשב"ק היקר הרב שילה יגאלי שליט"א לאחרונה דיברנו עם מתפללי בית הכנסת, על המנהג אצלנו שמתפללים בכל יום - כולל בשבת - תפילה אחת ללא חזרה. ואמרתי לקהל שאחקור בנושא, אם יש למנהג זה על מה לסמוך. ולפני חודש כתבתי בס"ד מאמר על הנושא בשפה שתתאים למתפללים [מצ"ב המאמר], עשיתי להם שיעור בנושא, ומתברר שהם לא ידעו הרבה דברים. וגם דיברתי בטלפון עם מעט מתנגדים, וברוך ה' שהסכימו לשנות את המנהג. הייתי מבקש את חו"ד מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א בנושא (אף שהיא ברורה), כי אני מתכוון בס"ד השבת (פרשת מקץ) לשנות את המנהג הזה, שהונהג מאז שהוקם ביהכ"נ, ויש לי עניין לומר להם שהתייעצתי עם רב גדול, כי ליבם קצת מהסס בדבר. בנוסף אודה אם כת"ר שליט"א יוכל לענות לי: א', ממתי לדעתו התחיל מנהג זה - לבטל את החזרה בכל התפילות? ב', מי הנהיג אותו ומדוע? ג', באיזה מקומות בתימן נהגו כן? ד', האם יש קשר בינו לבין "דרדעים"? ה', מה ההבדל בין ברכת מעין ז', שאע"פ שבטל הטעם לא בטלה התקנה ואין חשש לברכה לבטלה, לבין קידוש בבית הכנסת שכיון שבטל הטעם בטלה התקנה? תודה רבה חנוכה שמח גילעד רצון חולון ת"ו מצ"ב תשובות מרן שליט"א: לק"י עש"ק מקץ התש"פ בשל"א למע"כ ידידנו הרה"ג גלעד רצון הי"ו. חזק ואמץ על דבריך בעניין תפילת לחש וחזרה, נגד הנוהגים להתפלל בקביעות פעם אחת בקול רם ללא תפילת לחש תחילה ותולים זאת ברבינו הרמב"ם. עברתי על הכל והמה נכוחים למבין וישרים למוצאי דעת. ברור שיש צורך לתקן המנהג בבית הכנסת שלכם ולשנותו לטובה, ויהיו לרצון אמרי פיך. תשובה א', דבר חדש הוא מנהג זה, שהתחיל אצלם בתימן בדור האחרון שלפני העלייה לארץ ישראל. ב', מסתמא ראשי הדרדעים, בכלל כל השינויים והרפורמות שחידשו, לקיים מה שנאמר ונעשה לנו שם. ג', אך ורק במקומות שהם היו, כגון בבתי כנסיות שלהם בעיר צנעא. ד', בודאי. ה', ברכת מעין שבע חידשו ותיקנו חז"ל במיוחד מפני המתאחרים, משא"כ קידוש שהוא קיים גם בלי אורחים.
ביקרא דאורייתא הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו לעיון במאמרו של הרב גלעד רצון הי"ו - לחץ כאן |
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
כניסה לחברים רשומים |