-
מרן
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו.
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
1244 אורחים

האם שטר כתובה צריך גניזה?

    
מספר צפיות: 5647
ב' אדר א' ה'תשפ''ב

לכבוד מרן הגאון יצחק רצאבי שליט"א פוסק עדת תימן

הסתפקתי האם שטר כתובה שנפסל, האם צריך גניזה, ולא מבעיא היכא שיש פסוקים של ברכה מסביבו וכו' שברור דבעי גניזה, ומה שיש לדון היכא שאין פסוקים וכו' האם צריך גניזה, דמאידך יש לומר דהוי רק כשטר ממון, ומאידך הרי כתובים בכתובה דברים שחובת הבעל לאשה שהינם מבוארים בשו''ע ובפוסקים ובספרים, וממילא י''ל דהוי כד''ת, וממילא לכאורה אין לזרקו לגניזה. ומצאתי שמרן שר התורה הגר''ח קניבסקי שליט''א בספר דולה ומשקה עמ' 397 נשאל בזה והשיב שכתובה צריכה גניזה, כי אפשר ללמוד מזה יעו"ש עוד לגבי פרוזבול ועוד.

ואשמח מאוד לקבל תשובה בזה.

בברכת התורה

הצעיר באלפי ישראל

יוסף אביטבול

 

להלן תשובת מרן שליט"א:

סלקא אדעתין למימר כבר הורה זקן, ואין לנו להכניס עצמנו לזה. לולא שראיתי בשולי הדף שם שהגרח"ק עצמו ביקש לא לפסוק למעשה על פי תשובותיו שם, על כן הרשות נתונה גם ליתוש כמוני לכתוב ג"כ דרך שקלא וטריא, כי מש"ש עפ"ד המשנ"ב בהל' שבת סי' ש"ז ס"ק ס"ז שגט מותר לטלטלו כי ראוי ללמוד ממנו דיני גט, וא"כ ה"ה כתובה ופרוזבול, וצריכות גניזה, וכן שטר מכירת חמץ ושטר אירוסין ע"כ, לכאו' לא קרב זה אל זה. דין מוקצה לחוד ודין כתבי הקודש לחוד. והראיה כי אף שטרי ממון והלוואות למשל, ראויים המה ללמוד מהם דיניהם, ואפ"ה הם מוקצים מחמת חסרון כיס. ממילא בכתובה שאין בה דבר של קדושה ממש, אין איסור בהשלכתה לאשפה. וכן העלו בפשיטות להתיר, במשפט הכתובה כרך שמיני פרק ע"ו דף ר"כ סעיף ו', ובשערי הנישואין פרק י"ג דף רכ"ה הע' כ"ה ד"ה ולגבי, יעו"ש ראיותיהם הנכוחות.

ברם מדרך הנהגה טובה, בודאי ראויה הכתובה בפרט, לנהוג בה סלסולי וגינוני קדושה, ושְמה מעיד עליה כְּתָב וא"ו ה"א, שמשלימה את האיש והאשה שנכלל בהם אותיות יו"ד וה"א וכו', כמ"ש בס"ד בהקדמת ספר טופס כתובות דף ה' ד"ה מעתה. ועע"ש דף י' ד"ה ומן, שבטוטו"ד הנהיגו קדמונינו לעטר אותה בדברי קדושה, כדי שיהיה היכר מיוחד לקדושתה, להבדילה משאר שטרי חוב של ממון סתם וכו'. מה־גם שיש לה רמז בתוה"ק, בפסוק זה ספר תולדות אדם וכו' כמ"ש בס"ד בנפלאות מתורתך שם. אבל מעיקר הדין, מסתברא שהוא כאמור לעיל.

וכל זה לאו דוקא כשנפסל שטר הכתובה, אלא הוא הדין כל שאין לו צורך יותר, ופשוט.

ביקרא דאורייתא

הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו

הדפסהוסף תגובה

עוד..

  1. לעמוד הבא
  2.  [6-10]...[26-29]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
מנויים לחיים
מצות טעמו וראו
פעולת צדיק
ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
מיני תבלין וקליות
עבור לתוכן העמוד