-
מרן
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו תכנים תורניים והלכתיים רבים מאת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח שו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד. ראש מוסדות "יד מהרי"ץ" ו"פעולת צדיק". בפורטל תוכלו לעיין, להאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, לקבל מידע אודות פעילות ק"ק תימן, ועוד...
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
1024 אורחים

נושאים שונים לבירור עם מו"ר שליט"א

מספר צפיות: 1000
י' חשון ה'תשפ''א

לק"י מרחשון התשפ"א

 

ברצוני לשאול את כבוד הרב כמה שאלות שנוגעות לסדרי התפילה

א.      שגור בפי הזקנים אצלנו כי בקריאת ספר התורה צריך שיהיה שניים מקרא ואחד תרגום, דהיינו, שהחזן חוזר על הפסוק בלחש, המתרגם מתרגם, ואחר כך הקורא קורא את הפסוק בקול. השאלה היא- האם יש לדבר מקור, ומה לעשות במצב שבו הדבר לא ניתן או שייך, כמו מצב שבו מופיע פסוק ארוך לאחר פסוק קצר (לדוגמא- אחרי וידבר ה' אל משה לאמר), שאם נצטרך לחזור בזמן שהמתרגם מתרגם נספיק לחזור אולי על חציו. וכן מה לעשות כאשר עולה אדם בקי, שלא צריך סיוע בקריאה?

ב.      נהגו אצלנו כי הילדים קוראים בשמחת תורה את פסוקי 'ולאשר אמר'. אך ישנם ילדים שרוצים לקרוא 'וללוי אמר' כי כך הורגלו, האם ניתן לתת להם לקרוא פסוקים אלו, למרות שכבר הגענו בקריאת הספר תורה לפסוקי ולאשר אמר, או שמכיוון שעברנו פסוקים אלו אין לחזור עליהם בשנית? והאם לכתחילה יש להקפיד בשנים הבאות להציע להם לעלות לקריאת פסוקי 'וללוי' בשלב שבו מגיעים לשם בקריאת התורה?

ג.       השנה, במוצאי שמחת תורה, טענו כמה מהמתפללים שאין מנהג לקרוא 'תמניא אפי' בשבת שחל בה יום טוב, והעדיפו במקום זאת שאמסור שיעור תורה בפסוקי 'קהלת'. האם מנהג זה נכון?

ד.      בתקופה זו כאשר משתדלים אנו לשמור על מרחק בין אדם לאדם, נהוג אצלנו שרק מי שהכין את הקריאה בספר התורה עולה לקרוא, ועל כן הוא איננו זקוק לסיוע של החזן, השאלה היא האם צריך להעמיד במרחק ארבע אמות ממנו את החזן (או שאר אדם), או שמא מפאת המרחק ומפאת השעה ניתן שהוא יעמוד לבדו סמוך לספר תורה והחזן ישב?

ה.     בחסדי ה' אני זוכה לשבת באהלה של תורה וברצוני לשלוח לכבוד הרב שאלות בלימוד הלכה ולמעשה, ורצוני שהרב יביע דעתו על הסברות והמקורות כיד ה' הטובה עליו. באיזו דרך אפשר להעביר את השאלות?

 

בברכת 'ימים על ימי מלך תוסיף'

אוראל בן אאמו"ר אבישי זארב (זאבי)

 

**********************

להלן תשובות מרן שליט"א:

 

א' לא שמענו זאת, ונראה שזו מליצה בעלמא אצלכם, והמטרה ידועה רק לסייע לקורא להתכונן, בזמן התרגום.

ב' יש לויים שנהגו כך, ואין קפידא אפילו שאין זה לפי הסדר.

ג' מאי שנא, הלא שייכים גם אז הטעמים שנאמרו לקריאתם.

ד' גם באופן זה צריך שיעמוד חזן, כמו שאחז"ל שהתורה ניתנה ע"י סרסור דהיינו משה רבינו.

ה' בדרך זו דהיינו יד מהרי"ץ.

 

ביקרא דאורייתא

הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו

הדפסשלח לחברהוסף תגובה

עוד..

  1. לעמוד הבא
  2.  [6-8]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
מצות מסורת
מצות טעמו וראו
אור ההלכה
מיני תבלין וקליות
ארז יחיאל
פעולת צדיק
טריתא
ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
מנויים לחיים
מועדי השם
ת"ת עטרת חיים
שר שלום קשת
עבור לתוכן העמוד