-
ספר שולחן ערוך המקוצר
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו.
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
943 אורחים

סימן ל"א - הלכות דברים שאוכלים ושותים בתוך הסעודה

מספר צפיות: 6409

[א] כל מה שאוכלים בתוך הסעודה, מדברים שרגילים לאכלם בתוך הסעודה לשבוע, כגון בשר, דגים, ביצים, ירקות בין חיים בין מבושלים, דייסא, ומיני לביבות, אפילו דברים שאוכלים בלא לחם, כולם אין מברכין עליהם לא לפניהם ולא לאחריהם. שכיון שאוכלים אותן לשבוע, הרי הן בכלל הסעודה, וכל הסעודה נגררת אחר הלחם שהוא עיקר חיי האדם, ולכן כולם נפטרים בברכת המוציא ובברכת־המזון{א}. ויש אומרים שאפילו אם נשלחו לו מבתים אחרים, אינו מברך עליהם, שֶׁסְּתָם דעת האדם על כל מה שיביאו לו{ב}: 

[ב] וכן אינו מברך על מים ושאר כל מיני משקין, שהמשקין גם־כן בכלל הסעודה הם, שאין דרך אכילה בלא שתייה. חוץ מעל היין, לפי שהיין הוא דבר חשוב (שבכמה מקומות מחויבים לברך עליו אף־על־פי שאינו צריך לשתות, כגון קידוש והבדלה), צריכין לברך עליו גם בתוך הסעודה{ג}. ואם בירך על היין קודם נטילת־ידים והיתה דעתו לשתות גם בתוך הסעודה, או שהוא רגיל בכך לשתות יין בתוך הסעודה, אין לברך עליו שנית, כי נפטר בברכה שבירך עליו לפני הסעודה{ד}. על יין־שרף ("ערק". וכן "קוניאק") נוהגים העולם שלא לברך. ודוקא כששותים אותו תוך הסעודה. אבל אחרי גמר הסעודה לפני ברכת־המזון, שאינו בא אלא לעכל את המאכל, ולא מחמת הסעודה, צריך לברך. ויש אומרים שהוא הדין לקפה ותה ששותים אחר גמר הסעודה שצריך לברך עליהם, וכדי לצאת מן הספק יש מחמירים לברך תחילה על מעט סוכר כדי לפטרם{ה}: 

[ג] אם רוצה לאכול בתוך הסעודה פירות בלא פת, כיון שאין הפירות מעיקר הסעודה, לכן אפילו אם היו מונחים על השלחן קודם ברכת המוציא, אינן נפטרים בברכת המוציא וצריך לברך עליהם ברכה ראשונה. אבל לא ברכה אחרונה, כי נפטרים בברכת־המזון. ואם אינו רוצה לאכול הפירות רק עם פת, לא יברך עליהם, כי הם טפלים לפת. ואם רוצה לאכול קצתן עם פת, וקצתן בלא פת, צריך ליזהר לאכול תחילה בלא פת ויברך עליהם, ואחר־כך יכול לאכלן גם עם פת. אבל אם יאכל תחילה עם פת ואחר־כך יאכל בלי פת, יש ספק בברכה{ו}. ודברים שרגילים לאכול בין מאכל למאכל כדי לגרור תאות האכילה, כגון זית ומלפפון־חמוץ, וכדומה, נחשבים מחמת הסעודה כיון שעל־ידי כן יאכלו יותר, ולכן אינו מברך עליו, שהפת פוטרו{ז}: 

[ד] ואם קובע עיקר סעודתו על הפירות שיאכלם עם הפת, כיון שהם עיקר הסעודה נפטרים בברכת המוציא, אפילו לא היו אז על השלחן. רק צריך שתחילת אכילת הפירות תהיה עם הפת, ואחר־כך גם מה שיאכל בלא פת אינו מברך עליהם{ח}: 

[ה] פירות מבושלים הבאים לקינוח סעודה [שקוראים בשם "קומפוט"], צריכים ברכה{ט}: 

[ו] דברי מאפה שברכתן בורא מיני מזונות, אם אוכל מהם בתוך הסעודה או אפילו בסופה מחמת רַעֲבוֹן כדי לשבוע מהם, לא יברך עליהם. ואם אוכל מהם רק לתענוג וקינוח, יברך לפניהם בורא מיני מזונות. ואפילו בכל אחד מהדברים הנקראים פת הבאה בכסנין (כדלקמן סימן ל"ד סעיף ב'){י}. ולא יברך לאחריהם, כי ברהמ"ז פוטרתן. אבל על מעשה קדירה (כדלקמן שם סעיף ז') אין לברך תמיד, כיון שהם באים מחמת הסעודה{יא}: 

הדפס

עוד ב'אורח חיים - חול'

  1. לעמוד הבא
  2.  [6]
  

 

 

הלכה יומית למייל שלך

המעוניינים לקבל "הלכה יומית" מתוך ספרי "שלחן ערוך המקוצר" ישיר לתיבת הדואר האלקטרונית מידי יום ביומו בלי נדר, נא לשלוח בקשת הצטרפות לתיבה: [email protected]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 

הודעה חשובה

על פי הוראת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א וגדולי התורה והפוסקים, השימוש באינטרנט הינו לצורך בלבד, ובחיבור לאינטרנט כשר ומבוקר. כל חיבור אחר מהוה סכנה רוחנית וחינוכית.

מנויים לחיים
מצות טעמו וראו
פעולת צדיק
ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
מיני תבלין וקליות

שער האתר: עיטור מהרי"ץ זי"ע לשער הספר ביאור תפילה להר"ר יוסף ציאח זצ"ל. עיצוב האתר:  אי סטודיו 

©   כל הזכיות שמורות לאתר יד מהרי"ץ, נוסד בחודש מרחשון ה'תשע"א 5771 לבריאת העולם, ב'שכ"ב 2322 לשטרות, 2010 למניינם. האתר נצפה במיטבו בדפדפן אינטרנט - אקספלורר .
דואר אלקטרוני: [email protected]  טלפון ליצירת קשר: 050-4140741 פקס: 03-5358404

עבור לתוכן העמוד