|
||
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו. פרויקט הכנסת מאמרי מרן שליט"א מעשרות ספרים ירחונים וכתבי עת הפזורים על פני עשרות שנים לאתר יד מהרי"ץ "נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א. |
שו"ת: בעניין נוסח חתימת ברכת רצה "המחזיר 'במהרה' שכינתו לציון" |
||||||||
מספר צפיות: 9147 | ||||||||
י"ז טבת ה'תשפ''א | ||||||||
שלום עליכם אשמח אם אוכל לשאול להרב על שינוי בנוסח החתימות של 'רצה' ל:'בא''י המחזיר 'במהרה' שכינתו לציון', ושל מודים: 'בא''י הטוב שמך ולך 'תמיד' נאה להודות' האם הרב ראה נוסח כזה אצל תימנים או בכלל? יש לי בבית הכנסת אדם בן כ60 שטוען שכך נהג מאז ומתמיד, אמנם הוא היחידי עם התוספות הללו בחתימה, והסתפקתי האם מותר לענות אחריו אמן והאם הוא מוציא ידי חובה בחזרת שליח ציבור. תודה רבה שקד שעיבי להלן תשובת מרן שליט"א: לגבי ברכת הטוב שמך, ראינו הנוסח הזה בכת"י רבים מתימן, דהיינו תכאליל, אך הסדר הפוך, הטוב שמך תמיד ולך נאה להודות, וכמו־כן הובא בילקוט ש"נ ברמב"ם פרנקל דף ע"ח, ולכן אין להקפיד בכך. אך הנוסח המחזיר במהרה שכינתו לציון, נמצא רק במעט מן הכת"י, ובכללם בכתי"ז מהריק"א. ומהרי"ץ דחה אותו בהדיא בעץ חיים דף מ"ח ע"ב בשתי ידים בזה"ל, לא גרסינן במהרה, והאומר במהרה טועה הוא וראוי לשתקו, שנראה שמברך את ה' בתנאי שיחזיר במהרה שכינתו, ישתקע הדבר ולא ייאמר עכ"ל. אמנם לאחר נשיקת עפר רגליו יש מקום ליישב זאת, עפמש"כ בס' דובר שלום בטעם ברכה זו, כמו עוד רבות, שנתייסדו בלשון הווה, אעפ"י שעיקר הכוונה לעתיד, כי בזה הקב"ה מעניש אותנו כעת, זהו עצמו סיבת החזרת שכינתו לציון, לכפר עוונותינו, ונמצא שזה כבר כעת במהרה. אי נמי על פי הכתוב במדרש שבכל לילה באה השכינה למקום המקדש וגועה בבכיה ומייללת, נמצא שהוא מחזיר שכינתו בכל יום ויום לציון, והארכתי על זה וכיו"ב בס"ד בנפלאות מתורתך הפטרת יוט"ב דר"ה ע"פ עוד אבנך ונבנית, כיעו"ש מד"ה ביאור. לפ"ז אינו נראה תנאי.ולמסקנא נראה שעדיף לא לומר במהרה, מאחר שברוב ככל הנוסחאות המדוייקות והמקובלות ליתה, מה־גם שמהרי"ץ כתב שזו טעות. אך לענד"נ שמ"מ בודאי אין למחות בחזקה, כי יש לאומר כך על מה לסמוך, ואף מהרי"ץ לא פסק שחובה לשתקו, רק ראוי. אם כן יותר טוב לשתוק, מאשר להשתיק. העולה מכל האמור שמותר לענות אחריו אמן, ומוציא את הרבים בחזרת הש"צ, למרות השינוי בשתי חתימות הברכות הנז' לעיל, ואין זה נחשב שינוי מטבע. והמחזיר שכינתו לציון, יחוס במהרה על עם עני ואביון, ובאו ורננו במרום ציון, אכי"ר. ביקרא דאורייתא הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו |
||||||||
|
||||||||
כניסה לחברים רשומים |