-
מרן
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו.
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
1856 אורחים

לגבי גלילת מזוזה הנהוגה בימינו, מדוע הדרך לגלול אותה ולא להשאירה פשוטה (אפילו עם כיסוי מתאים)? ומה המקור למנהג זה

    
מספר צפיות: 10011
כ' סיון ה'תש"פ

לק"י

שלום לכבוד הרב רצאבי שליט"א.

לגבי גלילת מזוזה הנהוגה בימינו, 

מדוע הדרך לגלול אותה ולא להשאירה פשוטה (אפילו עם כיסוי מתאים)? ומה המקור למנהג זה?

בברכת תאריכו ימים ושנים מתוך בריאות ונחת.

עמיחי קהלני

תל אביב

 

להלן תשובת מרן שליט"א:

לק"י יום חמישי י"ט סיון התש"פ בשל"א

הדבר ברור וידוע שגלילת המזוזה אינה מנהג בלבד, ולא רק בימינו כי בכל הדורות עשו כך, הן בקהילותינו והן בכל תפוצות ישראל. וזהו דין מפורש בגמ' מנחות דף לא: שמצות המזוזה לכרוך אותה. וכ"כ בהדיא הרמב"ם פ"ז ממזוזה הל"ו ובטוש"ע יו"ד סי' רפ"ט סעיף א'. וז"ל שאלתות דרב אחאי גאון ריש סימן קמ"ה, לא נפיק ידי חובתיה עד דכתיב לה במגילתא דעפיצא. ופי' בהעמ"ש שם, כדבר הנגלל דוקא יעוש"ב.

והטעם לכך, לפ"ד שו"ת החיים והשלום יו"ד סי' מ"ד הוא לשמירתה, שמא תיפסל הואיל והיא פתוחה יעו"ש, אך ע"ז תיפול שאלתך שאפשר לעשות לה כְּסוי מתאים. ובשו"ת לב אברהם סי' פ"ה כתב דמסתמא יש בזה טעמים נסתרים, הבאתיו בעיני יצחק על שלחן ערוך המקוצר הל' מזוזה סי' קס"ז אות י"ט. ולענ"ד אפשר לו' טעם גלוי, מפני שיש בה שמות קדושים, ומצוי שמעבירים דרך הפתח אשפה וכיו"ב דברים מאוסים, ואינו כבוד שמים שיהיו לנגדם.

אך הצדוקים והקראים מכחישי התושבע"פ, פירשו המקרא כפשוטו וכתבתם על מזוזות ביתך, לחקוק ממש על האבן, ולנגדם אחז"ל בגמ' מנחות דף לד. יכול יכתבנה על האבנים, נאמר כאן כתיבה, ונאמר להלן כתיבה, מה להלן על הספר, אף כאן על הספר וכו' יעוש"ב, וכמו שביארנו בס"ד בעיני יצחק שם שבאו חז"ל להוציא מדעותיהם הכוזבות, ושלפי זה אזלא לה הוכחת הגרח"ק בספרו מזוזות ביתך מגמ' זו שבדיעבד כשר אם קבע המזוזה כשהכתב גלוי לעיני הרואים יעו"ש.

ועכשיו רואה אני שמתיישבת היטב לפי דברינו אלה, גם קושיית בית הלוי (עה"ת בסוף הספר דף צ"ו ד"ה והנה) וחידושי רבי' חיים הלוי פ"א מתפילין הלי"א ד"ה ולפ"ז, איך סלקא דעתין שיכתבנה על האבנים, הלא הללמ"ס שמזוזה נכתבת על דוכסוסטוס כדאי' במנחות דף ל"ב ע"א, ונדחקו לתרץ דהו"א שתהא כשרה בדיעבד אם נכתבה על האבנים וכו' יעוש"ב. ולא משמע כן לשון הגמ' יכול יכתבנה, וכן לשון ספרי ומדה"ג ואתחנן דף קל"א שומע אני ע"ג אבנים וכו' משמע לכתחילה. אלא ש"מ.

ביקרא דאורייתא

הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו

הדפסהוסף תגובה

עוד..

  1. לעמוד הבא
  2.  [6-10]...[26-29]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
מנויים לחיים
מיני תבלין וקליות
פעולת צדיק
מצות טעמו וראו
עבור לתוכן העמוד