-
-
חיפוש מתקדם
לחיפוש מדוייק: הוסף "מרכאות" לפני מילות החיפוש!

מדורים אקטואליים:

 

 

 

 

הפוך לדף הבית

  הוסף למועדפים

 

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו.
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
1528 אורחים

לק"י

ברוכים הבאים לאתר יד מהרי"ץ

פורטל תורני למורשת יהדות תימן

על שם גאון עוזנו ותפארתנו מורינו הרב רבינו יחיא צאלח זצוק"ל

גאון רבני תימן ותפארתם

מח"ס עץ חיים על התכלאל (ג"ח), חלק הדקדוק על התנ"ך,

שו"ת פעולת צדיק (ג"ח), ועוד


"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק מצורע - דרשת שבת הגדול התשפ"ד (736)

"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק מצורע - דרשת שבת הגדול התשפ"ד (736)

  60 דק'  60 דק'
נושאי השיעור: בעניין אריכות לשון הרמב"ם לגבי השבתת החמץ וביטולו, ודברי הרדב"ז בעניין זה. ביאור דברי הגר"א כי ביטול החמץ צריך להיעשות כראוי ובלב שלם, כפי שהתשובה צריכה להיעשות בלב שלם, ובירור דעתו כי אין מועילה מכירת חמץ בערב פסח, ודעת החולקים. דוגמא לתשובה שאינה בלב שלם, ממכתב בקשה שקיבל מרן שליט"א, ודברים שפורסמו לגבי חיזוק גדול שנעשה בתקופה האחרונה בעניין הפיאות הנכריות. בשע"ה לא הובאו בפרוטרוט הלכות מכירת חמץ אלא רק בקצרה, תמיהה על מי שכתב כי התימנים לא יעשו מכירת חמץ מכיון שבארץ תימן לא עשו מכירת חמץ. חידוש מהירושלמי כי אחד מבני אפרים אשר הלווה ברבית, לא קם יחד עם המתים שהחיה יחזקאל הנביא בבקעת דורא. בעניין מה שפורסם בגליון 'טועמיה', כי מסורת התימנים היתה שלא ללוות ברבית אפילו מגוי, והוכחות מחכמי תימן נע"ג ההיפך מכך. בעניין כשרות הקמח בזמנינו לפסח, וכשרות האורז בפסח, שמן קנולה וטחינה אחווה, וגרעיני כוסברה, ובשבח החוברת באר הפסח להרה"ג אליהו סויסה שליט"א. בעניין מה שנותנים לקטן בליל הסדר לקרוא חלק מן ההלל, כיצד הוא יכול להוציא את הגדולים ידי חובה. בשבח הקובץ התורני דברי חפץ גליון כ"ב, וכן חוברת חידושים מחכמי תימן על מסכתות שבת עירובין ופסחים שיצ"ל ע"י כולל נתיבות מהרי"ץ, וכן קונטריס מועדי השם על הלכות פסח במהדורא חדשה. חתימות רבני העיר ב"ב לגבי חנויות הסלולר, וחיזוק לבעלי עסקים וחנויות שאינם מתפתים למכור מכשירים שאינם כשרים.
מספר צפיות:1406
י"ג ניסן ה'תשפ''ד
"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק תזריע התשפ"ד (735)

"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק תזריע התשפ"ד (735)

  60 דק'  60 דק'
נושאי השיעור: לגבי מה שאין איסור בל תוסיף במצוות מדרבנן, ביאור היסוד שכתב הרמב"ם בתחילת ספרו משנה תורה. קושי בלשונו שכתב, כך 'אנו' אומרים. ומדבריו לגבי קריאת המגילה, שהיא 'כדי להזכיר שבחיו של הקב"ה וכו', כדי לברכו ולהללו', נראה לכאורה דס"ל שישנה חובה להלל את הקב"ה, ולא מספיק רק לקרוא את המגילה. השלמה [לשיעור הקודם] בעניין ההוכחה מנוסח מא כ֗בר וכו' באגד"פ, כי אין בו הודאה, בשונה מפסוקי חסדי י"י אזכיר וגו' לפני קריאת המגילה. תוספת בביאור דעת רש"י, עפ"י מ"ש בשפתי חכמים. דבריו בעניין הלל הגדול, כי יש בו קס"ו תיבות. וחידושו כי מ"ש 'קרייתא זו הלילא', הכוונה היא על הלל הגדול. וקישור הדברים אל הרמזים שכתב בספר חמדת ימים. ראיה מדברי ספר קרית חנה דוד, כי 'קריאתה זו הלילא' היינו, שקריאת המגילה עצמה היא הלל. מסקנא לדינא לגבי ספק הגרשז"א בהליכות שלמה, מה יאמר מי שאין לו יכולת לומר את כל ההגדה, ומה הדין לגבי מי שלא הודה להקב"ה בקריאת המגילה או בהגדה. תגובה למכתב בעניין הקושיא על המשנ"ב, מדוע התעלם מהרבה ראשונים שפירשו כי מה שאמר רבן גמליאל כל שלא אמר ג' דברים אלו בפסח לא יצא ידי חובתו, אין הכוונה שלא יצא יד"ח ממש אלא שלא יצא כראוי, ובעניין למה לא אומרים לגבי הגדה של־פסח שקריאתה זו הלילא. בעניין ברכות ודברים שבקדושה כנגד בית הכסא שדלתו נעולה, והבהרת מרן שליט"א לגבי תשובות לשאלות הנשאלות ממנו בטלפון, במסגרת זמני 'קבלת קהל' בביתו. וְעֵת צָרָה הִיא לְיַעֲקֹב וּמִמֶּנָּה יִוָּשֵׁעַ, אמירת סליחות לאחר השיעור לרגל המצב בארצה"ק, תפילה בעת צרה לכולי עלמא היא מדאורייתא, ודברי מהר"ח סנואני זצ"ל כי הנהגת הקב"ה עם האדם היא מדה כנגד מדה. מוצא מהר"ח סנואני ממחוז שרעב, התייחסות למה שאומרים בשמו כי מה שהם אומרים צירי במקום חולם, 'יש לזה סוד ויסוד על פי הסוד', ודברי מהר"ש שבזי זיע"א שהודה בעצמו כי זהו חירוף וגידוף. התייחסות למכתב שאלה לגבי הגירסא בתפילת שמונה עשרה, מחיה מתים אָֽתָּה רב להושיע, והאם המלה מוריד הטָל מורה על הפסק אתנחא, ולמה בימות הגשמים אין אומרים מוריד הגָּשם. יש לתקן הגירסא בקדושה, כבודו והודו 'מָלֵא' העולם, ולא מְלֹא העולם.
מספר צפיות:1713
ו' ניסן ה'תשפ''ד

 

 

"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק שמיני התשפ"ד (734)

"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק שמיני התשפ"ד (734)

  60 דק'  60 דק'
נושאי השיעור: שתי מצוות מדאורייתא בליל הסדר, מצות 'והגדת לבנך' ומצות 'בערב תאכלו מצות'. המשך בעניין ספק הגרשז"א זצ"ל בהליכות שלמה, לגבי מי שאין לו אפשרות לומר את כל ההגדה בליל הסדר, כגון רופא העוסק בפיקוח נפש, והמובא בהערה שם כי מה שכתוב בפיסקת רבן גמליאל אומר כל שלא אמר ג' דברים אלו בפסח לא יצא ידי חובתו, הכוונה שלא יצא יד"ח כראוי אולם לא שממש לא יצא יד"ח. בעניין החידוש שכתב שם כי מי שלא הודה והילל את הקב"ה בפיו, נראה דלא יצא ידי חובתו, ושנראה כי מקור דבריו הוא מבעל יסוד ושורש העבודה שכתב כן לגבי אדם שקרא את המגילה ולא הודה על הנס שאינו יוצא ידי חובתו, ובעניין 'קריאת זו הלילא'. תשובה למכתב שאלה לגבי אנשי הצבא הנמצאים בעיר עזה, מהו הסדר הנכון שינהגו בליל הסדר, מה לאכול בדיוק ומה לומר מכל ההגדה. המשך בעניין 'קריאתה זו הלילא', לגבי קריאת המגילה בפורים, שלוש גירסאות וביאורם, ופרפרת נפלאה ע"פ דברי החמדת ימים בעניין זה. התייחסות למכתב לגבי הנאמר בשיעור מוצש"ק בשלח, כי ישנם רבנים ספרדים כיום אשר מחשיבים את מנהגי התימנים וכו', כגון מחבר הספרים תורת הקדמונים, ובירור כי מקור משפחת המחבר הרב מולקנדוב שליט"א הינה מארץ תימן. בשבח הספר משנה ברורה 'אוצר חכמי תימן' שחיבר הרב מתתיהו יהודה גוטמאן-בדיחי הי"ו, והשוני שבין ספר זה לבין ספרי שלחן ערוך המקוצר, בהם מובאים רק המנהגים הוותיקים והמקוריים והעיקריים. לאחר השיעור – תפילה לרגל המצב בארצה"ק, ובפרט לשמירה על לומדי התורה.
מספר צפיות:1717
כ"ח אדר (אדר ב') ה'תשפ''ד
"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק צו התשפ"ד (733)

"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק צו התשפ"ד (733)

  60 דק'  60 דק'
נושאי השיעור: בעניין החילוק שבין יחיד לרבים, באמירת אדם לחבירו 'לך לשלום', דברי בעל שדה יצחק (גואטה). תגובת מרן שליט"א למכתבי הרה"ג חיים לוי הי"ו מארצה"ב בעניין דלעיל, ולגבי מה שאין העולם חוששים להחזיק ולתלות דיוקנאות ותמונות. התייחסות למ"ש מרן שליט"א בשו"ת עולת יצחק כי בבית האבלים מכסים את המראות, כדעת היערות דבש. וביאור מחודש לגבי יוסף שראה דמות דיוקנו של אביו. ובירור דעת החפץ חיים ודעת החזון איש בעניין זה. תוספת שני דברים חשובים בעניין זה, ומכתב מהדיין הרה"ג הלל הלוי שליט"א. המשך בעניין 'לך לשלום' או 'לך בשלום'. תשובה לשאלה בעניין מ"ש מהרי"ץ זיע"א בחלק הדקדוק פרשת כי תשא, לגבי והעלֵיתָ והעלִיתָ, סימן אֵח"י. וביאור נפלא ממרן שליט"א כי זהו אינו סימן בעלמא, אלא שהדבר קשור אל יוסף הצדיק. והוראה למעשה כי רק גוערים על כך, אם טעה הקורא בספר תורה, אבל לא מחזירים אותו. בעניין פסיקת שופטי בג"צ כנגד בני הישיבות הקדושות שיחיו, מכתב נוסף מאת הר"ח לוי הי"ו בעיקבות מה ששמע מדברי מרן שליט"א [דרך הטלפון] שנאמרו בסעודת פורים, ומה שאמר הגר"ד לנדו שליט"א בעניין זה, ופירוש הנצי"ב בספרו העמק דבר לגבי הפסוק ושמרתם את כל חוקותי וגו' ולא תקיא אתכם הארץ. חשיבות ותועלת התפילות בתקופה זו, על כל הגזירות הפוקדות אותנו בעוה"ר, כי הן מצטרפות לתפילות הדורות שעברו. וביאור מה צריכים לכוון, כשאומרים ב'הפרת עצה', תופר עצת כל אויבינו וצרינו ושונאינו. תזכורת בדבר חשיבות הלימוד באגדתא דפסחא עץ חיים למהרי"ץ זיע"א, וחלוקת החוברת בחנם למי שמקבל על עצמו ללמוד בה. ובשורה טובה בהוצאת הספר החדש זְהַב שְׁבָא, על הלכות פסח.
מספר צפיות:1844
כ"א אדר (אדר ב') ה'תשפ''ד
מדור חג הפסח וחודש ניסן!

מדור חג הפסח וחודש ניסן!

                   
במדור "חודש ניסן וחג הפסח" תמצאו קבצים לצפייה ולהאזנה, לקריאה ולעיון, ובהם תכנים בהלכה ובאגדה מאת מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, כפי מנהגי ומסורת אבותינו הקדושים ק"ק תימן יע"א. עידכונים נוספים בקרוב!
מספר צפיות:29758
ט"ז אדר (אדר ב') ה'תשפ''ד
"זכר למחצית השקל" ו-"מתנות לאביונים" - עבור מוסדות יד מהרי"ץ - להפצת תורה ומסורת יהדות תימן

"זכר למחצית השקל" ו-"מתנות לאביונים" - עבור מוסדות יד מהרי"ץ - להפצת תורה ומסורת יהדות תימן

    
המעוניינים להעביר דרך מוסדות יד מהרי"ץ "זכר למחצית השקל" וכן "מתנות לאביונים", ניתן לעשות זאת כעת דרך האתר. קבלה נשלחת אוטומטית במייל חוזר. המעות יינתנו עבורכם 'ביום פורים עצמו' לנזקקים בני עדתינו ק"ק תימן יע"א, ושמות התורמים יועברו בעיצומו של יום פורים, לברכה ולהצלחה מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן. ברוכים תהיו!
מספר צפיות:6817
ט' אדר (אדר ב') ה'תשפ''ד
"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק פקודי התשפ"ד (732)

"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק פקודי התשפ"ד (732)

  60 דק'  60 דק'
נושאי השיעור: בעניין החומרות הנעשות בזמנינו בקריאת פרשת זכור, כיצד הוא מנהגינו, ומה יש לנהוג להלכה ולמעשה. ביאור שיטת הרמב"ם כי קריאה זו היא מדרבנן, ואימתי זמן חיוב מצות זכירת מעשה עמלק. ומה שמאידך מחמיר הרמב"ם מאד בעניין זכירת מעשה עמלק, כמ"ש במשנ"ת בהל' מלכים ובספר המצוות. מדוע הרמב"ם במשנ"ת לא כתב את כל האריכות שכתב בספה"מ, ומה מקור המלה 'ואריבתו' שהוסיף במשנ"ת. והאם במצות זכירת יציאת מצרים נכלל גם חיוב ההודאה להקב"ה. הכתיבה בחרוזים, נובעת מן הרגש ומיראת שמים. דברי ספר מועדים וזמנים כי מקור דברי הרמב"ם במלה 'ואריבתו' היא מן הפסוק 'ויזנב בך כל הנחשלים אחריך', ובירור האם אריבה היינו בהסתתרות או גם אם בא מאחורה. מהו הספק אשר הכניס עמלק בעם ישראל בדרך בצאתם ממצרים. דעת מהרי"ץ בעניין חיוב זכירת יציאת מצרים, ועל מה סמכו אבותינו נע"ג במנהגם בעניין זה. דברי החיד"א בספרו נחל קדומים בעניין דלעיל, ומה נכלל בזכירה זו. בעניין מגילות אסתר הנפוצות בזמנינו מגויל, שהשרטוט שלהם אינו חריץ וע"כ הן פסולות. ובעניין מגילות שאין בהן עמוד עץ בסופן, ומה הדין לגבי עמוד שאינו בולט. בעניין מקור הביטוי 'אפילו יעשו עגל' כלפי אלה שפרקו עול כשעלו לא"י, ודברי הגר"ד לנדאו שליט"א לגבי עליית התימנים לא"י בשנת התרמ"ב. שאלה לגבי הנוסח שאומרים אחרי הקבורה, אלוה אתה אמרת ואתה עשית וכו', וסוף אדם למות נוטה וכו'. בשבח הספר פסקי מהרי"ץ עם בארות אליהו להרה"ג אליהו מדמון שליט"א, על הלכות ערב שבת עד מוצאי שבת, והערה לגבי עד מתי צריך לעמוד אחרי אמירת הפסוק י"י מלך וגו' [ב'תיקון' שחרית של־שבת]. בדבר חשיבות הלימוד באגדתא דפסחא עץ חיים למהרי"ץ זיע"א, וחלוקת החוברת בחנם למי שמקבל על עצמו ללמוד בה.
מספר צפיות:2273
ז' אדר (אדר ב') ה'תשפ''ד

 

 

 

מנויים לחיים
  

 

 

הלכה יומית למייל שלך

המעוניינים לקבל "הלכה יומית" מתוך ספרי "שלחן ערוך המקוצר" ישיר לתיבת הדואר האלקטרונית מידי יום ביומו בלי נדר, נא לשלוח בקשת הצטרפות לתיבה: [email protected]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 

סקר

מה היית חפץ שיהיה באתר במיוחד


הודעה חשובה

על פי הוראת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א וגדולי התורה והפוסקים, השימוש באינטרנט הינו לצורך בלבד, ובחיבור לאינטרנט כשר ומבוקר. כל חיבור אחר מהוה סכנה רוחנית וחינוכית.

פעולת צדיק
מצות טעמו וראו
ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
מיני תבלין וקליות
מנויים לחיים

שער האתר: עיטור מהרי"ץ זי"ע לשער הספר ביאור תפילה להר"ר יוסף ציאח זצ"ל. עיצוב האתר:  אי סטודיו 

©   כל הזכיות שמורות לאתר יד מהרי"ץ, נוסד בחודש מרחשון ה'תשע"א 5771 לבריאת העולם, ב'שכ"ב 2322 לשטרות, 2010 למניינם. האתר נצפה במיטבו בדפדפן אינטרנט - אקספלורר .
דואר אלקטרוני: [email protected]  טלפון ליצירת קשר: 050-4140741 פקס: 03-5358404

עבור לתוכן העמוד