-
ספר שולחן ערוך המקוצר
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו.
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
1464 אורחים

סימן מ"ב - הלכות טעות וספק בברכות

מספר צפיות: 6718

[א] טעה ובירך על לחם גמור בורא מיני מזונות, או על פת כסנין המוציא, יצא. אבל אם בירך על תבשיל אפילו ממיני דגן, המוציא, לא יצא{א}. טעה ובירך על ענבים בורא פרי הגפן, יצא. וכן אם טעה בברכה אחרונה ובירך על הגפן, יצא, שהרי גם הענבים פרי הגפן הם{ב}:

[ב] טעה ובירך על פרי העץ בורא פרי האדמה, או שהיו שניהן לפניו וטעה והקדים לברך על פרי האדמה ונתכוון לפטור בזה גם את פרי העץ, יצא, שהרי גם העץ יונק מהאדמה. אבל אם בירך על פרי האדמה בורא פרי העץ, לא יצא. ולכן אם הוא מסופק באיזה פרי אם הוא פרי העץ או פרי האדמה, ואי־אפשר לו לברר בשום אופן, יברך עליו בורא פרי האדמה{ג}: 

[ג] טעה ובירך על היין בורא פרי העץ, אם נזכר מיד, יאמר תוך כדי דיבור בורא פרי הגפן. ואם לא נזכר מיד, יצא בדיעבד. ואפילו אם בירך עליו או על הפת בורא פרי האדמה{ד}: 

[ד] על כל דבר אפילו על הפת או על היין, אם טעה ובירך שהכל, יצא{ה}: 

[ה] אף־על־פי שלכתחילה צריך לדקדק לכוון על מה שהוא מברך, מכל מקום בדיעבד אם טעה בכוונה, כגון שלקח בידו כוס כסבור שהוא יין, ובירך על דעת שהוא יין, וקודם שאמר בורא פרי הגפן נזכר שהוא מים או שֵכר וכיו"ב, וסיים שהכל נהיה בדברו, אין צריך לחזור ולברך{ו}. וכל שכן אם טעה בהיפך, שהיה סבור שהוא שכר או מים ובירך על דעת לומר שהכל, וקודם שאמר שהכל נזכר שהוא יין וסיים בורא פרי הגפן, שיצא, שהרי אפילו אם היה מסיים כפי הכוונה היה יוצא{ז}: 

[ו] אפילו אם סיים כל הברכה בטעות, אלא שנזכר תוך כדי דיבור ותיקן אמירתו, כגון שלקח כוס מים או שכר כסבור שהוא יין ובירך בורא פרי הגפן, ונזכר מיד שהוא מים או שכר וסיים שהכל נהיה בדברו, וכך היתה אמירתו בורא פרי הגפן שהכל נהיה בדברו, יצא{ח}: 

[ז] ואם לא נזכר תוך כדי דיבור, צריך לברך מחדש ברכת שהכל אם הוא רוצה לשתות כוס זה. ואם היה לפניו על השלחן גם יין אחר, יקח ממנו וישתה מיד, ואינו צריך ברכה שנית, כל שלא הפסיק בדיבור שאינו מן העניין. ואפילו טעם תחילה מן הכוס ועל־ידי טעימתו נודע לו שהוא מים או שכר, מכל מקום לא הוי הפסק בדיעבד{ט}: 

[ח] גם אם סיים בטעות, אבל בשעת הזכרת שם ומלכות שהם עיקר הברכה נתכוון לברכה הראויה לאותו המין, יצא, כגון אם לקח כוס מים וכיו"ב ופתח ואמר ברוך אתה ה' אמ"ה על דעת לומר שהכל, וטעה ואמר בורא פרי הגפן. וכן אם היו לפניו פירות הארץ והתחיל על דעת לומר בורא פרי האדמה וטעה ואמר ב"פ העץ. וכן אם היה לפניו תבשיל של דגן והתחיל על דעת לומר בורא מיני מזונות וטעה ואמר המוציא לחם מן הארץ, בכל אלו אין מחזירין אותו{י}. והמחמיר לסיים הברכה הראויה תוך כדי דיבור, או להרהר אותה בליבו אם נזכר רק אחר כדי דיבור, תבוא עליו ברכה{יא}: 

[ט] מי שנסתפק אם בירך או לא בירך, אינו חוזר ומברך דספק ברכות להקל, חוץ מברכת המזון כנזכר לעיל סימן ל"ב סעיף י"ג. וכן כשיש מחלוקת בין הפוסקים, נחשב ספק. וטוב באופנים כאלו לברך בליבו, כי לדעת הרמב"ם מי שבירך בליבו יצא בדיעבד. ואם כן כשמברך בליבו שפיר דאמי, ואין בזה משום נשיאת שם שמים לבטלה, כי "לבטא בשפתיים" כתיב{יב}: 

הדפס

עוד ב'אורח חיים - חול'

  1. לעמוד הבא
  2.  [6]
  

 

 

הלכה יומית למייל שלך

המעוניינים לקבל "הלכה יומית" מתוך ספרי "שלחן ערוך המקוצר" ישיר לתיבת הדואר האלקטרונית מידי יום ביומו בלי נדר, נא לשלוח בקשת הצטרפות לתיבה: [email protected]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 

הודעה חשובה

על פי הוראת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א וגדולי התורה והפוסקים, השימוש באינטרנט הינו לצורך בלבד, ובחיבור לאינטרנט כשר ומבוקר. כל חיבור אחר מהוה סכנה רוחנית וחינוכית.

פעולת צדיק
ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
מצות טעמו וראו
מיני תבלין וקליות
מנויים לחיים

שער האתר: עיטור מהרי"ץ זי"ע לשער הספר ביאור תפילה להר"ר יוסף ציאח זצ"ל. עיצוב האתר:  אי סטודיו 

©   כל הזכיות שמורות לאתר יד מהרי"ץ, נוסד בחודש מרחשון ה'תשע"א 5771 לבריאת העולם, ב'שכ"ב 2322 לשטרות, 2010 למניינם. האתר נצפה במיטבו בדפדפן אינטרנט - אקספלורר .
דואר אלקטרוני: [email protected]  טלפון ליצירת קשר: 050-4140741 פקס: 03-5358404

עבור לתוכן העמוד